Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nationella reserven  (läst 2969 gånger)

Robka

• Västergötland
Nationella reserven
« skrivet: 06 nov-15 kl 02:04 »
Är det någon som vet när stödrätter delas ut från nationella reserven?
Jag har letat länge efter nån info men har icke funnit nån.

johe71

SV: Nationella reserven
« Svar #1 skrivet: 06 nov-15 kl 07:09 »
Från https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod2015/stodratter2015/nationellareserven.4.37b3087414bbbcfc9dbeccca.html

"Om din ansökan kommer in efter den 15 juni kan du inte få stödrätter ur nationella reserven."

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-15 kl 14:08 »
Till våren kan du söka igen, i samband med det årets SAM-ansökan. Ska du söka stödrätter ur den nationella reserven så gör du det direkt i ansökan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

johe71

« Svar #3 skrivet: 06 nov-15 kl 14:27 »
Till våren kan du söka igen,

fast det beror väl till stor del på vilka regler jordbruksverket sätter för utdelandet 2016....

2014 löd reglerna så här "För år 2014 kan inte lantbrukare söka stödrätter ur den nationella reserven för nya eller utökade betesmarker eller slåtterängar. Anledningen är att det inte finns utrymme i den nationella reserven. Däremot kommer jordägare som har haft sin mark utarrenderad sedan 2002 eller tidigare och som brukar marken själv 2014 kunna söka stödrätter ur den nationella reserven precis som tidigare år."

årets regler var " År 2015 kan du som tillhör någon av följande grupper söka stödrätter ur den nationella reserven:
*Du är högst 40 år under det år du söker och har startat ett jordbruk för första gången 2010 eller senare. 
* Du har startat ett nytt jordbruk 2013 eller senare. 
* Du har betesmark som har blivit godkänd för gårdsstöd under 2014 eller 2015.
"

så det har varierat från olika år, men det verkar som att det blir ganska likt 2015 för så här skriver jordbruksverket om 2016
"Det betyder att du kan söka stödrätter ur den nationella reserven om något av det här gäller för dig:
Du är högst 40 år under det år du söker och har startat ett jordbruk för första gången 2011 eller senare.
Du har startat ett nytt jordbruk 2014 eller senare.
Du har betesmark som har blivit godkänd för gårdsstöd 2014 eller senare
."

Robka

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-15 kl 01:14 »
Är det någon som vet när stödrätter delas ut från nationella reserven?
Jag har letat länge efter nån info men har icke funnit nån.

Jag inser att jag var en smula otydlig, jag är 35 år och har har startat ett jordbruk i år (jan-15), jag har lämnat in en SAM 2015 ansökan i tid i våras. I ansökan kryssade jag i rutan söka stödrätter ur nationella reserven för unga lantbrukare.
Men ingenstans hittar jag info om när man får reda på eller hur man får reda på när/om man får ur nationella reserven. =)
« Senast ändrad: 08 nov-15 kl 03:36 av Robka »

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-15 kl 10:09 »
Jag inser att jag var en smula otydlig, jag är 35 år och har har startat ett jordbruk i år (jan-15), jag har lämnat in en SAM 2015 ansökan i tid i våras. I ansökan kryssade jag i rutan söka stödrätter ur nationella reserven för unga lantbrukare.
Men ingenstans hittar jag info om när man får reda på eller hur man får reda på när/om man får ur nationella reserven. =)

Nej, jag hittar ingen sån info heller, men stödrätter behöver du för gårdsstöd vilket betalas ut den 17 december och 29 dec (preliminära datum) så jag gissar att du inte får reda på något innan dess. Får du inga pengar den 17:e lär det bero på att du inte fick några stödrätter i år eller så har de skjutit upp datumet.

Eliner

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-16 kl 17:05 »
Jag tycks inte ha fått några stödrätter ur den nationella reserven, eller om det kommer senare? Hittar ingen som helst information om det! Ska försöka ringa jordbruksverket imorrn och kolla.

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #7 skrivet: 28 jan-16 kl 18:51 »

Jag har fått mina. Har du kollat under "mina sidor" på jordbruksverkets hemsida under fliken stödrätter. Ring annars jordbruksverket!!! Lycka till, håller tummarna!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-16 kl 21:23 »
Jag har inte heller fått några fler stödrätter men å andra sidan har jag inte fått nått utbetalt ännu.
Konstigt system de har, att man söker för mark som man inte har stödrätter för, och de var här och kontrollerade marken och om jag brukade den, men om jag ändå inte får några stödrätter får jag inga bidrag så då var det ju meningslöst de kontrollerade den eller att jag brukade den. De borde dela ut stödrätterna innan de kontrollerar att man brukat marken.
Och om jag ändå inte hade brukat den hade jag säkert fått avdrag på hela stödet, för att jag inte brukade nån mark jag ändå inte fick några stöd för.

skogaliten

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jan-16 kl 01:34 »
...Och jag har inte fått mitt gårdsstöd ännu, eftersom jag sökt stödrätter ur den nationella reserven för en nygodkänd betesmarks, och detta ännu inte handlagts.
Man kan ju tycka att de kunde kunde göra en delutbetalning för allt de "gamla" medan resten det nya ligger och väntar på handläggning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser