Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mönsterhjälp blöjbyxor.  (läst 2214 gånger)

Hilde

• Dalarna
Mönsterhjälp blöjbyxor.
« skrivet: 04 nov-15 kl 11:13 »
Jag går bet på det här mönstret.
När grenen ska stickas, är det inklusive benen?
När grenens längd är klar ska maskor plockas upp, sen då?
Bara sy ihop som det är?

Tappar förståndet snart, grrrr...
handbok.alternativ.nu/Övriga_ämnen/Barn/Tygblöjor/xSticka_blöjbyxor
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Gille

• -
SV: Mönsterhjälp blöjbyxor.
« Svar #1 skrivet: 04 nov-15 kl 11:37 »
Grenen sys ihop. Sedan plockar du upp maskor o stickar benmuddarna.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 nov-15 kl 11:38 »
Lugn och fin nu!  ;)

Nu ska vi se.... Jag håller med om att det var en himla otydlig beskrivning! Men om vi tänker tillsammans så får vi nog ihop det. :)

När grenen ska stickas, är det inklusive benen?
Nej, först stickas mudden i midjan, sen det slätstickade runt kroppen (själva byxan alltså), sen den avsmalnande delen av grenen som täcken rumpan och sen den raka biten som är mellan benen. Den raka biten ska sen sys fast i det befintliga framstycket (det är alltså ingen "fram-gren"-kil att sticka). Muddarna runt benen stickas sist.

När grenens längd är klar ska maskor plockas upp, sen då? Du har ett gäng maskor kvar på rundstickan, det är maskorna från framstycket (på båda sidorna av kilen är det maskor kvar), och det är de maskor som är kvar från bakdelen (där du skulle sticka en maska mindre för varje varv så det blev avsmalnande). De maskorna + de extra du ska plocka upp längs grenkilen, de maskorna blir ben-muddarna.

Bara sy ihop som det är? Behöver inte sys så mycket, bara grenkilen från bakstycket som ska fast i mitten på framstycket.

Är du med? Det var en konstig beskrivning, skulle behöva sticka ett par och ta kort på varje delmoment så skulle den bli lättare att förstå.

Hilde

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 04 nov-15 kl 11:45 »
Detta har jag gjort: De följande varven lämnar du en maska per varv, dvs varv 1 sticka 39(43)49(53)m, varv 2 sticka 38(42)48(52)m, osv tills 14(14)16(16)m återstår.

Ska jag utelämna de 16 maskorna eller sticka över alla i 13 cm?

Haha, jag blir helt svettg. :p
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 nov-15 kl 11:51 »
Detta har jag gjort: De följande varven lämnar du en maska per varv, dvs varv 1 sticka 39(43)49(53)m, varv 2 sticka 38(42)48(52)m, osv tills 14(14)16(16)m återstår.

Vilken storlek stickar du?

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 nov-15 kl 11:53 »

Du har alltså gjort den avsmalnande delen som täcker baken. Du har 16 maskor kvar, de ska bli den raka bit som, bakifrån, ska vara mellan benen på den färdiga byxan. Du ska sticka över de 16 maskorna i 13 cm. De övriga maskorna får vänta så länge.

Hilde

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 04 nov-15 kl 11:54 »
Jag stickar för 11 kg.

Hilde

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 04 nov-15 kl 11:56 »
Aha, tack!
Då ska jag repa upp. :p

Jag lär säkert återkomma med mer huvudbry.

Återigen, tack snälla ni. :D

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 04 nov-15 kl 11:58 »
Aha, tack!
Då ska jag repa upp. :p

Jag lär säkert återkomma med mer huvudbry.

Återigen, tack snälla ni. :D

Aha, måste du "sticka baklänges"? ;)

Jag funderar på om jag ska sticka ett par jag också, och fota varje del-moment och lägga upp bilderna i handboken sen. Då blir det lättare för den som är lite ovan att ha en chans att förstå den där rätt knepiga beskrivningen. Skulle det vara en idé?

Hilde

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 05 nov-15 kl 08:12 »
Ja det skulle verkligen hjälpa till.
Det eller kraftigt lugnande när man tror att man stickar ben som i själva verket är grenen, hehe. :P

Nu är jag snart klar dock. :D

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 05 nov-15 kl 09:01 »
Ja det skulle verkligen hjälpa till.
Det eller kraftigt lugnande när man tror att man stickar ben som i själva verket är grenen, hehe. :P

Nu är jag snart klar dock. :D

Heja heja!

Ska försöka göra en foto-beskrivning snart. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser