Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa mjölk fr bonden i stockholm  (läst 4609 gånger)

chfarooq

• -
köpa mjölk fr bonden i stockholm
« skrivet: 02 nov-15 kl 12:14 »
Hej,

vart man kan få köpa mjölk fr bonden i stockholm området?

Mvh

Farooq

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: köpa mjölk fr bonden i stockholm
« Svar #1 skrivet: 02 nov-15 kl 12:56 »
Om det är ganska svårt att hitta bönder som säljer direkt ute på landet så lär det inte vara enklare inne i stan...speciellt inte när alla är rädda för diverse saker SOM kan förekomma i mjölken.

Bondens marknad är väl där man man kan komma som närmst om man inte ger sig ut bland gårdarna med en dunk och lite kontanter..
Det är aldrig för sent att ge upp.

NettanPlettan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-15 kl 17:58 »
Om det är ganska svårt att hitta bönder som säljer direkt ute på landet så lär det inte vara enklare inne i stan...speciellt inte när alla är rädda för diverse saker SOM kan förekomma i mjölken.

Bondens marknad är väl där man man kan komma som närmst om man inte ger sig ut bland gårdarna med en dunk och lite kontanter..

Jag tror att det var just det hen menade. Om en vill ge sig ut med en dunk och lite kontanter, vart bör en åka då?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 nov-15 kl 18:35 »
Med tanke på hur arla behandlar sina bönder så är det förvånande att inte fler producenter ser över alternativa avsättningar. Jag har förmånen att jobba bara ett par km från kåhögs gård (partille utanför Göteborg), som säljer mjölk via "mjölkomat". Det är så populärt att man ibland måste stå i kö för att få sin mjölk. Jag hoppas att fler bönder i stadsnära jordbruk tar efter. Mjölken är så himla god och det känns bra att mina pengar går till bonden och inte arla.

Mvh
Magnus

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 07 nov-15 kl 19:05 »
Med tanke på hur arla behandlar sina bönder så är det förvånande att inte fler producenter ser över alternativa avsättningar.

Jag håller med dig. Kanske beror på att folk inte tror de får köpa mjölk direkt från bonden?
Här är en artikel om några som ville sälja opastöriserad mjölk i butik, men sådan får man bara sälja på gården.
http://www.op.se/jamtland/are/olaglig-mjolk-lanseras-i-are

Jag tror dock det kommer poppa upp fler små mejerier så bönderna skickar sin mjölk dit istället. Typ som denna gård som ska starta eget mejeri i länken nedan. Läste att det startats 27 nya mejerier i Sverige i år:
http://www.op.se/jamtland/ostersund/de-startar-eget-mejeri-pa-garden

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 nov-15 kl 20:43 »
Jag har en kanna och köper direkt av bonden! Ibland 10-20 liter gräddmjölk direkt från kon till ost.
Det handlar mycket om hur nära man lever, grannar, jaktlag, dans, orkester ..,
Bra vänner är absolut bäst!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 4 användare
Forsnäs Hemman, Bokohammare, Nataks, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser