Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Provar att övervintra rosmarin  (läst 1907 gånger)

Gilbert

• Gäst
Provar att övervintra rosmarin
« skrivet: 30 okt-15 kl 09:01 »
Har ett rum på vinden/övervåningen där vi drar ner på temperaturen vintertid. Det brukar vara 13-15 grader i rummet vintertid.

Hoppas komma igång med kryddor tidigare på säsongen.

Målet är att få en riktig buske med stam och få grövre rosmarinkvistar för tork till rök och stekar.

Gilbert

• Gäst
SV: Provar att övervintra rosmarin
« Svar #1 skrivet: 30 okt-15 kl 10:22 »
Planterat i stor kruka, persiljan var lite gul. De har inte vett att sköta om kryddväxterna på plantagen.

Jag skickar med bilder, det är så mycket snack ibland och då är det trevligt att visa att allt verkligen sker också.

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 okt-15 kl 11:40 »
Krukorna i pepparkaksburkar och locket under.

Så fick vi lite glädje av de burkarna.

Så här skall de stå ljust i vinter på svalt ställe.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 okt-15 kl 12:23 »
Det finns faktiskt sorter som kan övervintra här i Sverige. I Skåne ialla fall. Jag köpte en för ett par år sedan som jag planterade i mitt "tomatland". (En f.d. gödselstad som är murad, golv och ena väggen.. Den ligger i söderläge. Där har min Rosmarin stått helt utan täckning i flera år, sommar som vinter.
Kommer inte ihåg dess sortnamn men det stod på etiketten att den var vinterhärdig! Tror jag köpte den på Hornbach.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-15 kl 12:32 »
Dessa plantor är så små och i Uppland klarade inte allt vintern. Nu är dessa planterade i Linköpingstrakten med zon 3 tror jag och har planterat en ute och tar in två och helgarderar.

Balder

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 nov-15 kl 11:46 »
Köpte 2st krukor för 15kr styck på ullared som har klara två vintrar i Varbergs trakten

kurt

« Svar #6 skrivet: 02 nov-15 kl 12:04 »
Det är viktigt med bra dränering om de skall klara vintern ute

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser