Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedeldad köksspis  (läst 15612 gånger)

Gottfrid

• -
SV: vedeldad köksspis
« Svar #40 skrivet: 01 nov-15 kl 23:21 »
Fläktarna man sätter på spisen eller kamin heter Ecofan.Den skiten Classe säljer ska ni INTE köpa! Dyrt skräp. Tänk på att det finns olika modeller beroende på om den ska stå på en gjutjärns häll eller täljstens häll.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #41 skrivet: 01 nov-15 kl 23:24 »
Fläktarna man sätter på spisen eller kamin heter Ecofan.Den skiten Classe säljer ska ni INTE köpa! Dyrt skräp. Tänk på att det finns olika modeller beroende på om den ska stå på en gjutjärns häll eller täljstens häll.
Användarrecensionerna var i alla fall positiva. Vad anser du vara felet på dom?

Gottfrid

• -
« Svar #42 skrivet: 01 nov-15 kl 23:28 »
För dålig kvalitet.Du får ju vad du betalar för.Har du någonsin sett en reklam där alla klagar på produkten?? I detta fall med fläkten är det inget jag läst utan har egen erfarenhet i frågan.

kurt

« Svar #43 skrivet: 02 nov-15 kl 03:53 »
För priset en termoelektrisk fläkt kostar kan man köra en billig elektrisk fläkt i väldigt många år!

TW

• Finland
« Svar #44 skrivet: 02 nov-15 kl 07:46 »
Hmmm....jag har absolut noll erfarenhet av fläktar men jag har märkt att folk som säger att det lönar sig att köpa dålig kvalitet och byta brukar glömma att ta med kostnade/tidsåtgången för installationen och kostnaden/tidsåtgången för stadsresorna i sin kalkyl...... men jag vet ju inte hur det är med dig kurt. Forhoppningsvis har du beaktat allt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kackelmann

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 02 nov-15 kl 08:14 »
Vet dem som fyllt varmvattenberedaren med grus och ugnen med täljsten för att magasinera värme men har inte provat själv så jag kan inte säga hur det fungerar.
Vilken spis jag eldar i? Husqvarna 726.

Vi har med en Husqvarna 0726. Vi köpte högereldad speciellt för att få ut strålningsvärmen från eldstaden in mot rummet.

Det fungerar fint att vara borta hemifrån 1-2 timmar om man ser till att lägga in precis innan man går. Där är glöd kvar efteråt för att tända igång igen.

Vattenbehållaren ska man för övrigt fylla med vatten, det är ett betydligt bättre värmemagasin än sten. Nackdelen är att det dunsar upp så småningom men det är inget heltidsjobb precis att hålla koll på det :)

Hmmm....jag har absolut noll erfarenhet av fläktar men jag har märkt att folk som säger att det lönar sig att köpa dålig kvalitet och byta brukar glömma att ta med kostnade/tidsåtgången för installationen och kostnaden/tidsåtgången för stadsresorna i sin kalkyl...... men jag vet ju inte hur det är med dig kurt.

Är det något som säger att en EcoFan håller i 10 år? Det är vad som krävs om den ska konkurrera ekonomiskt med en billig fläkt som håller max två år. Har mina tvivel om att en lågvoltskonstruktion som kontinuerligt utsätts för några hundra graders värme och sen avsvalning, skulle hålla särskilt bra i längden.

I avdelningen anekdoter om livslängd kan jag berätta att i 5 år har jag haft en fläkt av billig 150 kronors modell i dygnetrunt-drift i ett serverrum och än har den inte gått sönder.

Vore intressant om någon med EcoFan som haft i drift längre tid kunde ge sig till känna. Det är en suveränt bra idé men om den inte håller mer än, säg, tre år så blir den ju nästan dyrare än en billig luft-luft-värmepump.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 02 nov-15 kl 09:14 »
Jag skulle inte vilja ha blåst över spisen, det är inte renaste stället med bästa luften i mitt hus. Bättre då att leda förbi luft i en kanal med fläkten placerad på kalla sidan. Då fungerar det med en vanlig tyst datorfläkt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #47 skrivet: 02 nov-15 kl 11:47 »
För dålig kvalitet.Du får ju vad du betalar för.Har du någonsin sett en reklam där alla klagar på produkten?? I detta fall med fläkten är det inget jag läst utan har egen erfarenhet i frågan.

Men kan du ange mer i detalj vad det är som går sönder på dem (t ex lager, elektriska delar av motorn, elektronik, mekanik, peltierelement), och vad kvalitetsbristerna beror på? Är det en dålig konstruktion, slarv i tillverkningen, alltför billiga komponenter köpta från underleverantör eller något annat?

Gottfrid

• -
« Svar #48 skrivet: 06 nov-15 kl 21:07 »
Dom lägger av Torbjörn,och materialet är är billigast möjligt. Dom hade ju även gjort tester och dom höll ju inte måttet som utlovades.Lagren skulle jag gissa att dom håller,men frågan är hur elementen håller? Har haft min Ecofan i fyra år och den tuffar på. Som nån skrev att denne inte ville ha den på spisen för att den skulle sprida smuts tyckte jag var rätt roligt! Det är ju ingen kompressor!  Och den den blåser inte genom hela huset! Utan sätter luften lite i rotation  där den står.Skulle den sprida så mycket skit så är det hög tid att börja städa lite oftare! och visst kan man köpa en golvfläkt som blåser mycket mer men den låter  och är inte lika trevlig. Som i sommar stugan där man inte har ström,som för övrigt förstör  lite av charmen med sommarstuga.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 06 nov-15 kl 23:09 »
Charmigt med en futuristisk fläkt på vedspisen? Nåja, smaken är som baken, delad.

Hokuspokus

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 07 nov-15 kl 11:09 »
Värmevägg med kanaler upp och ned, två spjäll, var ganska vanligt i Mellansverige, sett en antal på Öland också. Tyvärr renoverar men dem oftast inte när de inre kanalväggarna rasar, använder då bara den som går rätt ut. Vi har en från 1937, värmer gott i både kök o kammare med en Huskvarna 3026.
Sörmland.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #51 skrivet: 07 nov-15 kl 13:52 »
Vi satte för några år sen in en stor, nytillverkad köksspis med eldfast tegel i eldstaden av märket Wamsler. Vi är mycket nöjda i synnerhet eftersom ugnen ger jämn  värme, den är snål på ved och har en stor vedlucka.
kretslopp

Swedenmaded

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 12 dec-15 kl 09:55 »
Finns kapitalet för en större investering så tycker jag en modern eldstad är självklar, Lohberger, Wamsler etc gör bra grejer. Se t.ex http://www.waltherab.se/
Vi ersatte en klassisk vedspis med en Lohberger och den förbrukar ungefär en 1/3 i ved och sotarn får ut aska så det täcker en halv hink=superbra förbränning. Ugnen går att använda. Hällen ger steglösa zoner vid matlagning. Finns i klassiskt utseende med emalj om man önskar. En gammal Husqvarna utan keramaik och sekundärförbränning må vara vacker men är verkligen inget att sträva efter att elda i tyvärr och jag är mycket skeptisk till moderna konstruktioner som ofta inte har en livslängd värd namnet, men i detta fall har det hänt mycket genom åren.

Redwhip

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 13 dec-15 kl 19:43 »
Jag bygger om i mitt kök och vill gärna installera en stor vedeldad köksspis i gjutjärn. Jag har letat på nätet men hittar ingen riktigt stor. Någon här som har tips om en stor köksspis. Gärna märke och modell. Tack på förhand.

Här får du ett fint tips: https://www.youtube.com/watch?v=ZUnxP8D-lsk

Den är inte billig, du kan kolla med den Svenska generalagenten i Halmstad, som heter Narvells.
Det är en Irländsk spis, som det finns en del dyra, och lite onödiga tillbehör till.
Jag har själv en likadan svart, i grundutförande.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 13 dec-15 kl 20:58 »
Dom lägger av Torbjörn,och materialet är är billigast möjligt. Dom hade ju även gjort tester och dom höll ju inte måttet som utlovades.Lagren skulle jag gissa att dom håller,men frågan är hur elementen håller? Har haft min Ecofan i fyra år och den tuffar på. Som nån skrev att denne inte ville ha den på spisen för att den skulle sprida smuts tyckte jag var rätt roligt! Det är ju ingen kompressor!  Och den den blåser inte genom hela huset! Utan sätter luften lite i rotation  där den står.Skulle den sprida så mycket skit så är det hög tid att börja städa lite oftare! och visst kan man köpa en golvfläkt som blåser mycket mer men den låter  och är inte lika trevlig. Som i sommar stugan där man inte har ström,som för övrigt förstör  lite av charmen med sommarstuga.

Jag har ingen sån fläkt själv, jag köpte min direkt från kinalotteriet i Augusti och är nöjd fram tills nu. Med stor sannolikhet samma tillverkare som gör elementen i både ecofan och claes ohlsson varianten. Däremot så satt jag i min kusins kök när bladen på hans ecofan kom swishande som en karatestjärna bara några cm från mina öron och krashade in i väggen.

Detta är förstås bara anektoriska bevis, men jag skulle gärna vilja se de oberoende tester som visar på så stor kvalitetsskillnad på ecofan och alla de andra. Med kvalitetsskillnad menar jag hållbarhet.

MVH
Magnus

amillacan

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 31 jan-16 kl 02:15 »
Tack för alla svar. Jag sökte en vedspis i gjutjärn. Tyvärr var jag så uppe i min renovering att jag glömde mitt inlägg här på Alternativ. Det blev i alla fall en Norrahammar. Den är ganska stor så jag kan nog baka bröd och pizza i den. Här på bilden ser ni när jag provar in den. Nästa vecka ska den proveldas i.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

kretslopp

• Småland
« Svar #56 skrivet: 31 jan-16 kl 09:51 »
Va roligt den ser fin ut.
kretslopp

kretslopp

• Småland
« Svar #57 skrivet: 31 jan-16 kl 09:57 »
En sak till: om du skaffar kamplattor, blir din spis dubbelt så effektiv! Det brukar enkelt passa att lyfta borr ringar och lägga dit kamplatta.
kretslopp

amillacan

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 01 feb-16 kl 03:51 »
Det var något nytt för mig. Det har jag aldrig hört talas om. Vad är det för slags plattor?
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 01 feb-16 kl 06:40 »
Antar att det är plattor med rillor under för att värmen ska ledas in bättre. De går att vrida på för att styra hur mycket värme som ska ledas in. Har man inga kamplattor så är det effektivast att ha grytor med kant så att man får ner dom i spisringarna men det kan bli sotigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser