Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frasbrand  (läst 930 gånger)

bo_i_dala

Frasbrand
« skrivet: 21 okt-15 kl 21:41 »
Hej!

Frasbrand har brutit ut på några ställen runt Falköping. Kan vi försöka samla in info om vart så vi kan hålla frasbranden från våra djur?!

Jag vet att det finns en större gård i Valtorp som har haft ett utbrott- dom har också sålt smittade djur.

MVH/ Bosse

Ek

• Västergötland
SV: Frasbrand
« Svar #1 skrivet: 22 okt-15 kl 08:39 »
Gården du pratar om var förmodligen där det började. Nu kan  man säga att kärnområdet är på västra sidan om Hornborgasjön. Det är en sjukdom som inte smittar från djur till djur. Gödsel är en möjlig smittväg om djuren bär på bakterien. Så lite försiktighet är nog befogat om besättningen är drabbad. Bakterien är jordbunden och dom får i sig den via bete och vattendrag. Man vaccinerar mot sjukdomen om man är drabbad. Rådgör med djurhälsovården. Och som du redan räknat ut är jag drabbad. Jag garanterar att det inte är en kul sjukdom.. Jag skulle nog behövt sålt en del kvigkalvar men det löste sig ju ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser