Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12 cm påbyggnad innervägg Timmerhus  (läst 5180 gånger)

BergsHuset

• Västergötland
12 cm påbyggnad innervägg Timmerhus
« skrivet: 21 okt-15 kl 19:37 »
Hej.
Vi har nya fönster i vårt hur som bygger ca 12 cm inåt i rummet. Nu skulle vi vilja bygga på väggen för att hamna i liv med fönsterkanten invändigt. Huset är ett gammalt timmerhus med rent timmer invändigt. Hur skulle ni lösa det.

Kan man lerklina så tjockt (12cm)? Skall man kanske först köra ett 10cm lättlera skikt med lera/hampa blandning och sen ett lerputs utanpå det. Torkningstid är inte heller så viktigt då vi bara använder huset då och då.

Tidigare satt det en panel och gullfiber vilket skadade väggarna en del, så nu vill vi gärna ha en lösning som inte kommer skapa en massa fukt problem. Isolering och värmekonomi spelar inte så stor roll. Mer att det är miljövänligt och kul att göra.

tusen tack

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: 12 cm påbyggnad innervägg Timmerhus
« Svar #1 skrivet: 21 okt-15 kl 19:48 »
Ett alternativ kan ju vara att regla upp och isolera men, med en isolering som andas så att ni slipper fuktproblem.
Det låter väl tjockt för lerklining.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 21 okt-15 kl 22:03 »
12 cm invändig tilläggsisolering är alldeles för tjockt. Timmerväggen blir kall och det leder till att stora mängder fukt kondenserar på insidan av det kalla timret.
Fukt vandrar alltid inifrån och ut genom en vägg och när fukten passerar genom ett material med stor ånggenomsläpplighet och därefter möter ett kallt material med liten ånggenomsläpplighet blir det garanterat stora mängder kondens. Jag tvivlar på att en isolering som andas skulle kunna transportera bort sådana fuktmängder som det handlar om här.

Jag skulle fundera allvarligt på att ta loss fönstren ett i gången och flytta ut dem. Enligt gammal tradition skall ju ytterkanten på karmarna ligga i plan med utsidan på timret så huset blir bara snyggare om de moderna djupa fönstersmygarna tas bort. Dessutom minskar risken för att regnvatten skall läcka in.

Om huset vore mitt skulle jag driva alla springor i timret ordentligt med linblånor och sedan spika 25mm porös träfiberskiva (tretex) direkt på timret invändigt. Billigt och rejält och fukttekniskt vettigt. Litet snedheter och ojämnheter hör ihop med ett gammalt hus. Ett rum fungerar precis lika bra fastän alla vinklar inte är räta. Att få hänga upp väggklockan på en fyratumsspik rätt in i timret är en fin bonus.
Bakom köksinredningen skulle jag göra tunnaste möjliga påskålning (uppregling) och spika 9 mm kryssfaner (plywood) av billigaste sort på det som underlag för vad yta man vill ha. Det är ett helsike att montera en köksinredning på en ojämn eller sned vägg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 21 okt-15 kl 22:58 »
Det var ett bra svar TW! Ser nu att fönstret ligger lite för djupt i väggen. Helt klart snyggare och enklare (det gäller innerväggen) att flytta ut det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 okt-15 kl 00:25 »
Håller med ovanstående. Flytta ut till rätt placering i stället.

BergsHuset

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 okt-15 kl 10:45 »
Hej.
Tack för svaren.
Dock skall jag tillägga att huset är i Schweiz. Och här är det brukligt att fönstren och dörrar ligger invändigt monterade på trästommen (liksom delar av Tyskland och Österrike)...Utanpå sitter sedan fönsterluckor som skapar ytterligare ett luftfält innan första rutan.

Och pga diverse lokala bygglagar så får vi inte ändra husets utsida på något sätt, så dom måste vara där dom är :)

Vi fick förslag från en lokal byggare att ha lättlera (lera som bindemedel blandat med hampa). Invändigt, och sedan ett lager med lerputs ovanpå. Skulle det kunna funka?

Å anledningen till att jag vill testa med lera är för att fukten skall kunna fortsätta igenom och sen vidare genom trät. Trodde Lera hade ungefär samma egenskaper som trä, och att det därför om det ligger direkt i mot utan några luftfickor inte skulle skapa några fuktproblem.

Vi råkar också ha en väldigt massa hampa över från ett projekt, så ett alternativ är ju att isolera upp med hampan och sen sätta panel, fast vi vill gärna ha en putsad yta. Kan man isolera med hampa, sen på nått sätt skapa en putsad yta utan att behöva montera skivor eller liknande?

Tusen tack för alla tips.

« Senast ändrad: 23 okt-15 kl 11:52 av BergsHuset »

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 25 okt-15 kl 08:32 »
Nu är jag ingen expert på Schweiziska timmerhus i olika delar av landet men jag vet att i Berner Oberland var det i alla fall tradition att sätta in fönsterkarmarna i liv med timmerstommen. Däremot så verkar fösterbågarna ha suttit längre in i karmen än vi är vana vid. Det var först när man började tilläggsisolera inåt som man började flytta in karmarna där i trakten efter vad jag har läst. Tyvärr har jag aldrig varit dit och sett deras timmerhus med egna ögon.
Av någon orsak verkar folk alltid tilläggsisolera timmerhus inåt i Schweiz och Sydtyskland. Med åtföljande fuktproblem.

Jag kan tänka mig att lättlera möjligen skulle fungera.....men den torde ha större ånggenomsläpplighet är en tätt timrad Schwezisk timmervägg så jag är litet skeptisk.

Annars så är ju deras timringsteknik helt annorlunda än vår. De högg inget drag i stockarna. Vad jag har förstått så bilade och oxhyvlade de stockarna absolut plana ovanpå och under och så hyvlade de två spontar och satte in två lösfjädror. Fogen mellan två stockar blir altså som en sorts dubbelspont.
Eftersom nåten mellan stockarna inte får något fall utåt med den tekniken så byggde man taken med väldiga utskiften runt om för att skydda väggarna mot regn och vatteninträngning i nåten.
Ingen dålig metod....men helt annorlunda än vad vi är vana med.
« Senast ändrad: 25 okt-15 kl 08:53 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

BergsHuset

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-15 kl 09:39 »
Det stämmer säkert. Den ena dalen vet inte vad den andra gör här nere. Geografin har gjort att hus och detaljer skiljer sig väldigt mycket åt, bara på andra sidan berget. T.ex så om man åker 30 min söder ut så finns det i stort sätt inga timmer hus, bara stenhus. 30 min i andra riktningen så är timmerhusen helt annorlunda. Till det så kommer att dom gamla byggarna ofta kom från Italien, Frankrike eller dylikt och dom hade alla olika metoder. Vi har forskat lite på hur olika fönster ser ut för att kunna beställa korrekta handgjorda fönster till vårt hus. (ersatta 90 tals isolerglasfönster). Dom är replikas av orginalfönstren som sitter på 2-3 våningen. Dock är det enkelglas i resten av huset.

Anledningen till att isolera invändigt i Schweiz är ofta att dom har mycket hårda regler för byggnadsskydd. Vi får t.ex inte ändra utsidan på något sätt. Det är fantastiskt vad mycket fina bevarade hus det finns på grund av detta. Önskar att Sverige kunde vara lite er intresserade av sitt kulturarv... Det räcker ju med att åka till västnorge för att se fantastiska hus. Vi var där i somras och körde runt. Helt otroliga byggnader. Har väl iof kanske med deras kulturpolitik och jordbrukspolitik som gynnar smågårdar...

Men det är en annan diskussion :)

Men hur löser jag min isolering på bästa sätt... Fönstren måste sitta där dom sitter och är arkitektoniskt korrekta för den dalen som huset är i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 4 användare (1 dolda)
Arenas, torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser