Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladmögelresistent tomat?  (läst 3809 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Bladmögelresistent tomat?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:47 »
Petter
 Må 14 Aug, 2000 - 05:58
--------------------------------------------------------------------------------
För första gången fick jag detta fuktiga år bladmögel på potatisen. De hade blivit en hel del knölar så det gjorde inget. Däremot smittades tomaterna innan knappt någon hunnit mogna. Nu har jag gjort en massa inlagda gröna tomater och hoppas på att några senare plantor jag har på ett annat ställe inte ska smittas. Kan man göra något mot detta och finns det, som med potatis, någon bladmögelresistent sort?

Petter

paulteepen
 On 11 Okt, 2000 - 19:49
--------------------------------------------------------------------------------
Mot mögel: spä ut minimjölk 1 på 3 och skvätta på
tomatplantorna. Odla brännässlor i närheten av tomater och
peta ner en vitlöksklyfta, de 2 saker skyddar mot mögel på
tomatplantorna. Det finns säkert resistenta sorter, fråga
Johnny på Runåbergs Fröer, han kanske vet. Hälsn, Paul
Teepen.

Bo

Shirley
« Svar #1 skrivet: 09 sep-05 kl 16:57 »
är väldigt frisk. Jag har odlat den nu i minst tio år. De sista åren har jag använt eget frö fast det egentligen inte skall fungera med en F1-sort.

Pelo busktomat blir angripen men ger ändå bra tomater länge efter att bladverket ser bedrövligt ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1212 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser