Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att tyda stickmönster för tröja  (läst 2132 gånger)

Jennuska

• Gäst
Hjälp med att tyda stickmönster för tröja
« skrivet: 12 okt-15 kl 12:55 »
Hej! Jag håller på och stickar riddari islandströja, men har problem med antal maskor för ärmen. Det står i beskrivning "Cast on 40 (40) 44 (44) 48 (48) sts... continue and inc 1 st after first st and 1 st before last st of round, then in every 7th (7th) 8th (8th) 9th (8th) round up sleeve, total 11 (12) 11 (12) 11 (12) times => 66 (68) 70 (72) 74 (76) sts." Jag stickar storleken i fetstil. Om jag har 48 maskor från början och ska öka 2 maskor 11 gånger => 48+2x11 = 70. Hur får de det att det i slutändan ska bli 74?? Tacksam om någon kan hjälpa! :-[

femKarlssons

• Västergötland
SV: Hjälp med att tyda stickmönster för tröja
« Svar #1 skrivet: 12 okt-15 kl 13:30 »
Hej Jag uppfattar precis som dig, så antingen är det fel i beskrivningen, eller så har du några maskor utöver dessa. Ibland när man stickar mönsterstickning så finns det maskor som inte ingår i mönstret. Kan det vara så att denna förklaringen gäller för mönsterstickningen enbart? Hoppas att det löser sig.

Jennuska

• Gäst
SV: Hjälp med att tyda stickmönster för tröja
« Svar #2 skrivet: 12 okt-15 kl 14:34 »
Hej Jag uppfattar precis som dig, så antingen är det fel i beskrivningen, eller så har du några maskor utöver dessa. Ibland när man stickar mönsterstickning så finns det maskor som inte ingår i mönstret. Kan det vara så att denna förklaringen gäller för mönsterstickningen enbart? Hoppas att det löser sig.

Det pinsamma är ju att jag stickade samma mönster för några år sedan och hade inga problem då. :-\ Vad menar du med maskor som inte ingår i mönstret?

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser