Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft från 91  (läst 6941 gånger)

Joxaren

Saft från 91
« skrivet: 10 okt-15 kl 19:25 »
Hejsan!
Vi fann 7 flaskor från 91, en från 96 och en från 86. Alla är svart respektive röda vinbär saft en gång i tiden. Jag undrar ifall det går att göra något åt dessa?
Är de dryckesdugliga tror ni eller bara att slänga?

Tack för all hjälp :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Saft från 91
« Svar #1 skrivet: 10 okt-15 kl 20:20 »
Finns väl bara ett sätt att ta reda på det :) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Johann#

• -
« Svar #2 skrivet: 10 okt-15 kl 21:50 »
Läskigt. Står det innehållsförteckning? Ifall det inte är mögligt i mynningen så tordes det inte vara möjligt i flaskan, men ruttet är inte parallellt med mögligt, och för dn delen huva, smaken. Som ovanstående skrev, fast lite mer långdraget...
Staden borde bli mer som skogen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 okt-15 kl 22:08 »
Om det inte är övertryck i flaskorna, ingen märklig fällning, och färg och smak är normala, så är det nog inget att bekymra sig över.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 okt-15 kl 22:17 »
Jag hat ätit kantareller från 2009 så smakar det ok så är det ok.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 10 okt-15 kl 22:21 »
Det är ju inte vin det handlar om  ::)
Jag hade kastat bort saften, de flaskorna var ju bäst före för många år sen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 10 okt-15 kl 23:00 »
När mina föräldrar flyttade för ca 10 år sen så hittade pappa några flaskor äppelvin som farfar hade gjort någon gång på sextiotalet. För att hedra farfars minne så hällde han upp var sitt litet glas åt mig, mamma och sig själv. Skål för farfar! *sniff* Urk! *sipp* Hjälp!

Det var bara att hälla ut, det var som vinäger och läkarsprit tror jag....  ;)
« Senast ändrad: 11 okt-15 kl 13:19 av LimJans »

Radar

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-15 kl 00:31 »
Bäst före datum är något som livmedelsverket har hittat på.
Om det luktar bra, inga synliga tveksamheter och inga konstiga smaker är det bara att dricka och se glad ut. Om saften har stått mörkt till är det förmodligen ingen fara.
Men är det bara några flaskor finner jag det inte någon anledning att spara på det.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kurt

« Svar #8 skrivet: 11 okt-15 kl 05:07 »

Det är drygt 500 000 personer som drabbas av matförgiftning varje år, men de kanske inte har så utvecklat smaksinne att de kan uppfatta smaken av Norovirus eller Campylobacter?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 okt-15 kl 06:55 »
Vinäger är visserligen inte gott att dricka, men användbart på många andra sätt.  Liknande kan väl gälla för gammal saft?

Bäst före är verkligen ett dumt påhitt.  Häromdagen hittade jag en konservburk som var stämplad Bäst före 20180120 11:48,
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

enigma77

• -
« Svar #10 skrivet: 11 okt-15 kl 07:52 »

Bäst före 20180120 11:48,

[emoji2]
My Kik username is 'Enigma77' - add me!

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 11 okt-15 kl 08:40 »
...
Bäst före är verkligen ett dumt påhitt.  Häromdagen hittade jag en konservburk som var stämplad Bäst före 20180120 11:48,

Bäst före datum är något som livmedelsverket har hittat på.
Om det luktar bra, inga synliga tveksamheter och inga konstiga smaker är det bara att dricka och se glad ut. Om saften har stått mörkt till är det förmodligen ingen fara.
...

Sålänge det inte finns nåt bättre system för oss som konsumenter så tycker jag att "bäst före" i vart fall ger oss en hint om när produkten tillverkades om det inte står klart utskrivet, på förpackat bröd tex brukar det oftast anges bakdag.
Det går att bluffa med märkning men kollar en märkning direkt vid inköp så får en ju själv försöka bedöma när produkten paketerades och lita på att producenten inte förpackat en redan för gammal vara.

Det är drygt 500 000 personer som drabbas av matförgiftning varje år, men de kanske inte har så utvecklat smaksinne att de kan uppfatta smaken av Norovirus eller Campylobacter?

En del personer i producentledet drar sig nog inte för att sälja gammal mat/gamla produkter med motivering att smaken är ok (eftersom bakterier och mögelgifter etc är smaklösa).
"Livsmedel märkta med bäst före-dag ska hålla ytterligare en tid efter datumet om de förvaras på rätt sätt och i obruten förpackning. Det är säljarens ansvar att produkten är av fullgod kvalitet".
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/datummarkning/

Joxaren

« Svar #12 skrivet: 11 okt-15 kl 11:21 »
Ja Johann, det står som så att det är Vinbär, socker och vatten. Mer än det står inte och det verkar inte vara mögel i det i alla fall.
Det har stått nere i en sval matkällare så mörkt har de stått och flaskorna är delvis mörka.

Jag får öppna och se hur det verkar!

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 okt-15 kl 12:04 »
Bäst före är bara ett riktmärke. På färskvaror kan värme och dålig transport göra att färskvaran är dålig innan bäst föredatum och alltså okänlig.

Medan ett bra förvaring kan göra färskvaran känlig flera veckor efter bäst före datum.

Man skall använda dina sinnen mera och Google mindre!!!

LimJans

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 11 okt-15 kl 13:20 »
Vinäger är visserligen inte gott att dricka, men användbart på många andra sätt.  Liknande kan väl gälla för gammal saft?

;) Det är för att det ska gå att se exakt när den är tillverkad, om det skulle bli något fel i produktionen.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 11 okt-15 kl 13:33 »
Bäst före är bara ett riktmärke. På färskvaror kan värme och dålig transport göra att färskvaran är dålig innan bäst föredatum och alltså okänlig.

Medan ett bra förvaring kan göra färskvaran känlig flera veckor efter bäst före datum.

Man skall använda dina sinnen mera och Google mindre!!!

Det är klart en ska använda sina sinnen innan maten lagas och ätes men matproducenten har ansvar för att varan är av fullgod kvalitet. Eller menar du att kunden kan skylla sig själv om hen köper en produkt som innehåller diverse patogener eller annat skräp? Tjänligt är inte samma sak som fullgod kvalitet utan mer att en kan äta/dricka utan att bli sjuk och/eller förgiftad etc  ;)
Hur många av de ämnen enligt nedanstående länk som kan förekomma i tex brunnsvatten tror du att du kan smaka/lukta/syntolka dig fram till? Sid 100 bilaga 1
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/egen-brunn/rad-om-egen-brunn/handbok_enskilda_brunnar.pdf?id=6999

Gilbert

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 okt-15 kl 13:42 »
Nam nam ... Krögarpytt 2009, korv 2008 och lite ärter som piffar upp.

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 okt-15 kl 13:43 »
Vi ses på muggen!!

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 11 okt-15 kl 14:12 »
Vi ses på muggen!!
Moget inlägg  :P
Skämt åsido (!) än en gång blir en orolig för de produkter du kursar till andra människor. Du verkar inte riktigt inse allvaret och/eller regelsystemet som finns när det gäller att producera och försälja mat till andra.

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 okt-15 kl 17:29 »
Det finns fortfarande mat i gamla frysar här. Älgkött och mängder med flädersaft infrusen. Inte fanken kastar jag det utan äter upp det. Frysen har varit stängd och kvaliteten på maten god.
Fisk däremot är kastat.

Det är för mycket hysteri om vad som kan hända och på sin höjd så muttrar det lite extra i magen fast inte värre än efter Kista food court där man kan bli magsjuk. (Lunchrestauranger).

Jag bryr mig inte om vad andra tycker om det och fortsätter äta det som känns ok.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser