Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt & bär REA 50%  (läst 16565 gånger)

manna

• -
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #40 skrivet: 27 okt-15 kl 15:54 »
Aronia prunifolia, 2 m hög (och var det dessutom E-planta?). Jag kan inte tro annat än att det är 'Västeråker', dvs den du köpt under namnet stor svartaronia.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gilbert

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 27 okt-15 kl 16:14 »
Även om det är samma så har vi buskar som vi valt/selekterat själva och är nöjda med dem.

Behöver vi mera nu så blir det sticklingar på eget material av det som sattes förra året. Efter två år om tillväxten är bra kan man klippa lite skott och sätta.

Nu har ni ett ställe då att handla på men själv föredrar jag trädgårdsmarknaden, vill se plantan/busken/trädet etc.

Gilbert

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 27 okt-15 kl 16:23 »
Om ca 3 år tror vi att vi slipper snikplocka andras buskar och har för egen konsumtion.
Aronia ger mycket bär och fin saft  & sylt. En riktigt produktiv växt som har allt, många fina lättplockade bär, fina löv, man får kratta löv ... 😍

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 27 okt-15 kl 16:25 »
Aronia prunifolia, 2 m hög (och var det dessutom E-planta?). Jag kan inte tro annat än att det är 'Västeråker', dvs den du köpt under namnet stor svartaronia.
Det är E-planta, men "Hugin" som blir mindre så Gilbert hade egentligen rätt

Gilbert

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 27 okt-15 kl 16:36 »
Söker man på Aronia så finns båda med bland häckplanterna, tyckte jag när jag läste som hastigast.  30-50 cm höga, jämför då med 70-100 höga som vi fann och en buske var 1.5m hög men kostade bara dubbelt. Den står som solitär medan de andra 11 plantorna fick bli en häck.

manna

• -
« Svar #45 skrivet: 27 okt-15 kl 16:45 »
Det är E-planta, men "Hugin" som blir mindre så Gilbert hade egentligen rätt

Ja, 'Hugin' nämns först, men på sidan 2 (?) står om en större.

---

Jag handlar på jobb. Inte via nätet, inte på garden centers.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Katt ola

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 17 dec-15 kl 14:56 »
Vad kan man hämta dem?

eskil43

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 19 dec-15 kl 16:42 »
Ja, två gånger i veckan kan vara bra, då rinner vattnet ner en bit och rötterna följer efter istället för att stanna uppe vid en ständigt fuktig markyta. Och med djupare rötter klarar trädet sedan torka bättre. Men nu på hösten när det är kallt behöver man knappt vattna något även om träden har löv kvar.

Höstplantering, som räknas i princip från höstdagjämningen och framåt skal bevattning förekomma bara i extrema fall med mycket liten eller ingen nederbörd under oktober, en väl fuktat rot klump och en fast plantering räcker alldeles utmärkt för ALLA lövfällande vedartade växter på hösten som har gått i eller är på väg till vintervila (har övervägande höstfärg på bladen eller har fällt löven). Att tok vattna dessa växter orsakar mycket stora skador i rotsystemet som i sin tyr hämmar tillväxten kraftigt under etablering året, eller till och med har dödat växten våren.       

Gilbert

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 30 apr-16 kl 19:14 »
Vi har vattnat väl i rätt jord och har inte haft några problem med för mycket bevattning,  tänker fortsätta att vattna på höstplantering.

Gilbert

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 02 maj-16 kl 15:08 »
25 nyplanterade träd i höstas, billiga äppelträd mm på rea. Man får inte alltid vad man betalar för nu när plantskolor mm har blivit typ plantagen mfl butiker som säljer nästan vad skit som helst för pengar.

Men 75 spänn är det värt. Man får ansa, spänna ut lite grenar med tråd och tältpinne.

Dagens jobb känns ganska bra ändå, träden ser finfna ut i knopparna.

Katja är först ut och det börjar lite på något Aroma träd.

Grävarn

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 04 maj-16 kl 11:36 »
25 nyplanterade träd i höstas, billiga äppelträd mm på rea. Man får inte alltid vad man betalar för nu när plantskolor mm har blivit typ plantagen mfl butiker som säljer nästan vad skit som helst för pengar.

Men 75 spänn är det värt. Man får ansa, spänna ut lite grenar med tråd och tältpinne.

Dagens jobb känns ganska bra ändå, träden ser finfna ut i knopparna.

Katja är först ut och det börjar lite på något Aroma träd.

Ja är intr av ca 5 träd om du har några kvar ??  skicka pm till mig tack

Gilbert

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 04 maj-16 kl 12:06 »
Huh? Vi säljer inga träd, de som finns i vår lilla äppel lund är plantor som jag samlat på REA i höstas när Plantagen, Blomsterlandet butikerna rensade ut det sista.

De butiker som köpt på sig lite för många Aroma som i början kostade 499 SEK såldes ut för drygt 75 spänn som billigast. Jag körde mellan Linköping och Uppsala och rensade i butikerna på det som fanns kvar och såg ut att ha åtminstone lite potential att bli ett träd.

Men de här billiga ymparna är inte värda mera, de ser ut att ha klarat sig alla. Av Katja fanns bara 3 st men de var riktigt fina och har slagit ut fina knoppar. De var ett riktigt fynd.

Så det som planterades i höstas får man se utvecklingen av nu på våren och så klart hoppas vi på lite äppelblommor och lite äpplen på träden redan i höst.

Gilbert

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 07 maj-16 kl 10:35 »
Det har inte regnat på ett tag och det är ganska torrt, äppelträden har fått 2 hinkar vatten (burit 50 hinkar) och man ser att de som fått vatten vaknar till ordentligt.

Starta träden med vatten nu i värmen och det slår upp knoppar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 08 maj-16 kl 20:37 »
Alla äppleträd har tagit sig och kommer att vara med 2016.

Gilbert

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 09 maj-16 kl 10:19 »
Omgiven av ca 30 olika sorters körsbär och bigarråer. Körsbären blommar och är jättestora, självsådda någongång på 50-talet dvs drygt 60 år gamla.

Det kan ni tänka på som tänker sätta fruktträd från frö t ex, det tar tid innan det händer något.
Är man senior och vill hänga med sätter man färdiga e-plantor som vi gjort. Vi är med i fruktsvängen redan i år, dvs året efter en bra plantering.

Gilbert

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 09 maj-16 kl 10:21 »
Söt och surkörsbär.

Klarbärträd.

Gilbert

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 09 maj-16 kl 10:23 »
Har en bigård strax intill och man hör surr ifrån varenda träd, mums för bina och husse.

Gilbert

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 09 maj-16 kl 14:50 »
Jag går runt och pysslar om mina fruktträd dagligen, ser vad de behöver. Alla har så fina knoppar och börjar faktisk se ut som små träd. Det blir kanske lite ordning på fruktträden trots allt.

Sommarvärmen gör att bina superjobbar, man hör ljudet av "pengar" i kassan ...

Här är det Katja som kommer att gå i blom om 1-2 dagar, träden får lite extra vatten just nu.

Gilbert

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 09 maj-16 kl 14:51 »
Lite bilder på våransade träd.

Gilbert

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 09 maj-16 kl 14:54 »
Klarbären blommar tidigt, det blev en kort vår och sedan rakt in i sommaren. När jag pluggade i mellanvästern USA så var våren bara 1-2 veckor från snö till högsommarvärmen. Lite samma känsla här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser