Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?  (läst 7822 gånger)

sanil

• Skåne
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #40 skrivet: 19 okt-15 kl 10:43 »
Jag bor på en liten gård (1,5 hektar) i utkanten av en by fem minuter från Önneköp. Både min sambo och jag är under 30 år och av det jag sett häromkring tycker jag snarare att den vanligaste åldern är mellan 40 och 50 ungefär. Men kan tänka mig att det bor många äldre inne i just Önneköp. Där finns en liten lanthandel och är den största byn i området här så där är nog bekvämast att bo som äldre. Där finns även en busshållplats, bussen går en gång i timmen på vardagar förutom mitt på dagen (sk. "pendlartider"). Bussen stannar även i den byn jag bor i. Bussen kör från Hörby och vänder i Önneköp.

Här finns inget hundpensionat eller någon hundtränare i området så vitt jag känner till. Jag har själv två hundar och går kurser inne i Hörby. Så en marknad för det kan jag absolut tänka mig finns här. Och att hitta händiga människor är nog inget problem.

Jag är inte så bra på jordtyper även om jag odlar själv. Jag flyttade hit förra året så i år var första odlingsåret här för mig. I år fick jag dock odla i pallkragar pga mördarsniglar (men det har ju varit invasion i stora delar av landet i år så just sniglarna behöver inte avskräcka dig  ;) ). Men jag har ingen lerjord iaf, har sandjord på några ställen av tomten och "vanlig jord" :P på den största delen av tomten. Men många av grannarna odlar lite och det verkar gå bra för dem ;)

Jag trivs iaf jättebra här. Naturen har lite "smålandskänsla", med fina beteshagar, stengärdsgårdar och skogsområden. Jag är uppvuxen i Malmö och där är ju bara åkrar så långt ögat kan nå typ. Här är mycket trevligare naturbild. Hörby är dessutom en bra liten ort att bo nära. Där finns bl.a. Lantmännen/Bolist (med brädgård, djurfoder och en massa bra grejer), både Ica och Coop, två apotek, vårdcentral och Skåneexpressen (buss som kör via motorvägen till Malmö, Lund och Kristianstad) stannar där.

Förstår det är svårt att leta hus så långt från det stället en själv bor på. Hoppas du hittar det du söker :)

Utsikt från mitt köksfönster:
« Senast ändrad: 19 okt-15 kl 11:05 av Blå Huset »

GME

« Svar #41 skrivet: 20 okt-15 kl 17:05 »
Jag bor på en liten gård (1,5 hektar) i utkanten av en by fem minuter från Önneköp. /.../

Hej Blå Huset, tack så mycket för svaret och tipset!
Jag ska verkligen komma ihåg Önneköp. Du har satt det på kartan, om man säger så! ;)

Men kanske liite för öppet för mig ändå...
Jag kanske bör leta mera åt Hässleholm till...?

sanil

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 04 nov-15 kl 14:00 »
Hej Blå Huset, tack så mycket för svaret och tipset!
Jag ska verkligen komma ihåg Önneköp. Du har satt det på kartan, om man säger så! ;)

Men kanske liite för öppet för mig ändå...
Jag kanske bör leta mera åt Hässleholm till...?
Det räcker att du söker dig upp mot Höör så är det mer skog :)

GME

« Svar #43 skrivet: 08 nov-15 kl 12:39 »
Det räcker att du söker dig upp mot Höör så är det mer skog :)

Ja, det får nog bli lite mera åt Höör. Det ska vara "lagom" mycket skog - tillräckligt för att plocka svamp och bär etc, men är det å andra sidan för mycket skog så blir det också lite kallare. Och jag vill att våren kommer tidigt så att jag kan börja odla tidigt. Dessa två kriterier kanske inte riktigt går ihop?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #44 skrivet: 08 nov-15 kl 12:48 »
Ja, det får nog bli lite mera åt Höör. Det ska vara "lagom" mycket skog - tillräckligt för att plocka svamp och bär etc, men är det å andra sidan för mycket skog så blir det också lite kallare. Och jag vill att våren kommer tidigt så att jag kan börja odla tidigt. Dessa två kriterier kanske inte riktigt går ihop?
Det blir inte kallare för att det är mycket skog, annat än om du bor i skuggan. Men det idealiska är att bo på mark som sluttar svagt åt söder och där du har skog "i ryggen" ovanför huset. Träden gör att vinden dämpas och det i sig gör att det blir varmare.

Anette C

• Always look on the bright side of life
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 29 nov-15 kl 21:24 »
Hej!

Jag kan verkligen rekommendera norra delen av Österlen i Skåne. Sålänge man inte vill bo precis vid kusten så är det fortfarande billigt. 5-10 km inåt landet är det vacker natur och få turister. Nära till allt och trevligt folk. Flyg till Stockholm från Kristianstad och snabbtåg från Hässleholm. Mycket bra odlingsklimat, men se upp för alltför öppet läge = blåsigt. Det finns faktiskt mycket skog här. Jag trivs jättebra!

Det är inte så mycket till salu just nu, men här ett tips:
http://www.svenskfast.se/fritidshus/skane/tomelilla/tomelilla/salshog/salshog-430/98427#bildlista

Kolla Kristianstads, Tomelillas och Simrishamns kommuner på Hemnet. Särskilt runt Degeberga, Brösarp och Illstorp är det fint och ganska billigt.

Lycka till!
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #46 skrivet: 29 nov-15 kl 21:45 »
Det är inte så mycket till salu just nu, men här ett tips:
http://www.svenskfast.se/fritidshus/skane/tomelilla/tomelilla/salshog/salshog-430/98427#bildlista
797kvm, det är till och med mindre än en genomsnittlig villatomt. Lite mer än så kan behövas om man har ambitioner att bli självhushållande

GME

« Svar #47 skrivet: 02 dec-15 kl 10:05 »
Hej Anette C!
Jag blir jätteglad för att jag får en ny kontakt hemmahörande i Skåne, för det är där jag allra helst vill bo.
Om jag bara vågar... Ibland känner jag mig helt enkelt rädd - för att bli betraktad som utböling och 08 och stockholmare,
fast jag kan mjölka kor och köra traktor och Upplands Väsby faktiskt inte är Stockholm... och fast jag inte gillar Stockholm något särskilt.
Jag kommer behöva de vänner jag kan vinna på detta forum för att inte bli helt ensam.
Fast jag kommer i och för sig försörja mig på hundkurser och hundpensionat (och ev hunddagis), om några vill ha mina tjänster,
så där kan jag nog hitta trevligt folk också.

Tack så mycket för husförslaget, Anette! Det var väldigt idylliskt och fint, helt i min smak! Fint kök. Kul att Mona Seilitz har bott där.
Jag hade inte hittat det själv, för jag söker aldrig efter dyrare än en miljon...
Visserligen kan jag få ihop till det, men bara om jag först säljer min bostadsrätt. Och jag vill ha kvar några hundra tusen till reparationer mm.
Och jag håller med Ett svart får, tomten är för liten. Egentligen vill jag ha minst 2000 kvm, men ibland när jag har blivit frustrerad och velat ha
fler förslag från Hemnet mm så har jag gått ner till 1000 kvm, men det är smärtgräns.
Dels vill jag ha yta att odla på, dels garanti att grannarna inte kommer alltför nära inpå, att det finns plats för häckar mm.
Och en större tomtyta ger möjlighet att ha en skogsdunge att ta ved ur, och större chans till solig tomt. Men då snackar vi väl 3000-4000 kvm åtminstone.

Också ett jätte-jättestort TACK för de så specifika förslagen på kommuner och orter! Jag ska kolla upp dem NOGA.
Men... någon annan sa att nordvästra Skåne, såsom Bjärehalvön och Ängelholm, hade den bästa odlingszonen...
Jag söker den perfekta kombinationen av vackert, lövrikt skogslandskap i närheten OCH småbyarna OCH mycket bra odlingszon med tidiga vårar.

Jag tittar visserligen lite överallt, från Kalmar i öster, ner längs kusten och ända upp till runt Falkenberg i väster.  Men jag vill helst till Skåne. Det känns som att jag kan bli en bra skånsk patriot.
Där finns ju allt, man behöver inte åka någon annanstans. (Skärgård finns iofs inte)
Men det är ett stort bekymmer om jag blir sedd som "inkräktare". Jag kommer ensam (och två hundar) och är beroende av
en någorlunda välvillig omgivning och vänner - om så i början bara på nätet, som detta forum!
Om man är trevlig och ödmjuk och försöker lära sig skånska, kan det funka då...?
Och ska man undvika vissa delar av Skåne, som är (extra) konservativa?
Tycker moderatorn att jag borde starta en ny tråd kring detta, att vara inflyttare i en ny bygd?

Sökandet går vidare...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #48 skrivet: 02 dec-15 kl 11:57 »
Halloj, jag bor själv ett par km norr om Sjöbo i Skåne.  Har avstyckad gård på nästan 7000 kvadratmeter tomt. Just där jag bor är det ganska öppet men jag har tio minuters promenadväg längs en grusväg så är jag inne i skogen och sedan är det fin skog ända bort till Övedskloster.

Jag skulle villja slå ett slag för trakten kring Lövestad och Heinge om man gillar självförsörjning. Vacker natur och många ställen har rimiga priser. Förra året var det två gårdar till salu som hade ca 3 hektar mark var. Och Den ena låg som utropspris under miljonen och den andra på ca 1,5 miljoer. Nu i höst var där en gård till salu i Heinge som visserkligen behövde göras vid en del men mes ca 7 hektar som hade ett utropspris på kring 2 miljoner, kommer inte ihåg exakt men jag var och tittade på det men det föll på att takhöjden i boningshuset var lågt. Och min sambo är lång.

Men billigare hus och gårdar  med lite mer mark än ca 5000 kvadrat tomt säljs ofta blixtsnabbt här så om man letar hus måste man kolla in varje vecka på hemnet för att se vad som kommer in. Det är många som köper upp smågårdar på spekulation här, och sen smäckrenoverar de och säljer dyrt till- jag vågar knappt säga det  Stockholmare..

Från Lövestad har du ca en timme med bil in till Malmö. Så du är nära en riktigt stor stad och sen över bron så hägrar Köpenhamn som är en JÄTTESTOR stad. Så den som bosätter sig häromkring har tillgång både till landsortsidyllen och stadens puls,,,

På min gård skulle jag uppskatta att jag är i gränslandet mellan odlingszon 1 och 2 bara några km norr om mig brukar snön ligga vit medan vi fortfarande har blask. Lövestad har nog snarare zon 2.

Gården i Heinge med 7 HA http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-heinge-sjobo-kommun-holerodsvagen-62-30-8317276

Ett litet ställe i Vallarum : http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-vallarum-sjobo-kommun-vallarumsvagen-454-8084096

« Senast ändrad: 02 dec-15 kl 12:07 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

GME

« Svar #49 skrivet: 02 dec-15 kl 22:29 »
Hej Kung Tulle!  :D
Tack för input!
Jag söker egentligen ingen gård... Ett vinterbonat fritidshus eller äldre villa med en tomt på 3000-4000 kvm räcker gott för mig. Jag hinner nog inte sköta mer.
Jag vill inte ha maskiner mm. Jag behöver rätt redskap för gräsklippning, buskröjning, trädfällning och snöröjning. Men själva grönsaksodlandet kommer mestadels ske i upphöjda odlingslådor.
Jag har funderat på att ha höns och kaniner, men kanske jag i stället köper ägg och kaninkött i någon gårdsbutik i stället. Hämtar hästgödsel till varmbänken... Allt blir helt enkelt i liten skala för mitt eget behov.

Tjänar man verkligen på att renovera ställena innan de säljs? Åtminstone vad gäller lägenheter här i Upplands Väsby så anses det nog likaväl som en nackdel som en fördel. Man vill ju ofta få chans att välja golv, tapeter med mera själv...  Men om det gäller en gård med väldigt omodern standard som får wc och dusch och ny spis mm, då är det ju säkert lönsamt. Synd bara om det blir så dyrt att lokalbefolkningen inte har råd... Och trist om gårdarna förvandlas till sommarboende några månader om året. Men kanske bättre det än att de fortsätter att förfalla? Knepigt...

Apropå storstadspuls så kommer jag bli tvungen att bosätta mig nära någon av de större städerna för att ha chans att få kunder som vill gå hundkurser och behöver hundpassning. Mitt i Skåne går nog inte... Åtminstone för att gå kurs så vill nog inte folk köra mer än max en halvtimme.

Undrar om det blir större utbud i vår? Men då stiger väl priserna också...

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare (2 dolda)
addebadde, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser