Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur förvara rödbetor  (läst 2776 gånger)

Harriet S

hur förvara rödbetor
« skrivet: 01 okt-15 kl 12:22 »
Jag har fått så jättemycket rödbetor i år och undrar hur dom ska förvaras för att hålla sej fina så länge som möjligt? I fjol möglade allt på bara 1 månad och fick slängas, så i vinter vill jag lyckas bättre. MVH Harriet

lichiplommon

• Hälsingland
SV: hur förvara rödbetor
« Svar #1 skrivet: 01 okt-15 kl 13:06 »
En bra jordkällare eller lägga in dem i vinäger

kurt

« Svar #2 skrivet: 01 okt-15 kl 13:43 »
Man kan ju också mjölksyra, även om inte rödbetor är lika lätt att mjölksyra som t ex vitkål eller gurka.

Harriet S

« Svar #3 skrivet: 02 okt-15 kl 07:59 »
Jag lägger in en del, men vill helst ha dom som dom är. Ska de förvaras i  nätsäckar i källare? Ska något av blasten vara kvar sen man tagit upp dom?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-15 kl 08:52 »
nätsäckar i källare funkar bra, bara källaren inte är för varm och torr. Helst under 5 plusgrader och hög luftfuktighet annars skrumpnar och möglar de. Ingen blast behövs

Harriet S

« Svar #5 skrivet: 03 okt-15 kl 08:47 »
Tack allihopa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
matematiker, junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser