Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första kycklingarna  (läst 2970 gånger)

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
Första kycklingarna
« skrivet: 22 sep-15 kl 10:49 »
En av mina unghönor hann bara värpa en månad innan ruvlusten blev för stor. Nu har hon legat 11 dagar på de ynka fyra ägg som jag lät henne behålla. (Har inte plats för fler djur än så i nuvarande bostad). Hon sköter sig bra så vitt jag vet och hon är tuppens favorit så äggen borde vara befruktade. Jag har inte lyst dem eftersom jag är rädd att de ska bli kalla om jag går iväg med dem.

De bor i en oisolerad tvåvåningsbur med betesdel nertill. Betesdelen är alltid öppen ut till en 150 m2 inhägnad med elnät och de andra i flocken är ute i stort sett hela dagarna oavsett väder. Trappan till övervåningen är ganska brant och klädd med kycklingnät. Min tanke är att stänga av en mindre del av övervåningen kring redet med nät så att höna och kyckling(ar) kan få egen mat och eget vatten där de första två veckorna. Därefter har jag hoppats att de ska klara av att gå upp och ned för trappan för mat och vatten.

Nu har jag börjat tvivla på detta och funderar på att bygga en kycklingbur med betesdel (typ kaninbur) där hönan får vara med kycklingarna de första två veckorna. Fördelen med det är att de får vara ifred och inte riskerar att ramla ned genom trapphålet. Nackdelen är att det blir kallare i den bostaden och att de inte är med flocken från början. Ruvhönan är högst i rang så jag tror nog hon kan skydda ev kycklingar bra. Jag tvivlar dock på att tvåveckors kycklingar kan gå upp- och nedför trappan för mat och vatten. Hur ofta måste de gå och äta? Om jag serverar maten där uppe kommer nog hela gänget att hålla till där en hel del vilket gör att det blir farligare för kycklingarna.

Tror ni att kycklingarna behöver värmelampa i bostaden trots att de har en go mamma att vara med? Eller behövs inte det?  ::)

sonja på slätten

• Halland
SV: Första kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 22 sep-15 kl 15:21 »
Så länge mamman tar hand om kycklingarna behövs ingen annan värme så här års.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #2 skrivet: 22 sep-15 kl 21:00 »
Jag är nog mest orolig att någon kyckling kommer långt från mamma höna och blir kall. Eventuella kycklingar blir 5 veckor först i början på november. Men ok, jag ska sluta oro mig så mycket för det.  ;)

Är det någon som har en idé om hur gamla kycklingarna behöver vara för att kunna klättra upp och ner för brant stege med kycklingnät med sin mamma?

Och vad tor ni är bäst: separat bur de första två veckorna eller bara stänga av dem på plats? Det senare alternativet blir ganska trångbott för hönan för utrymmet blir bara ca 75 x 75 cm som ska rymma både rede, vatten och mat.

annepanna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 sep-15 kl 07:11 »
När kycklingarna är två veckor kan de nog gå upp och ner för trappan. Kycklingar som utvecklas normalt brukar vara rätt kavata efter två veckor. Däremot bör man nog ha lite koll första dagarna så att de hittar rätt väg. Har de väl lärt sig att hitta är det inga bekymmer.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 sep-15 kl 07:23 »
Och så brukar de pipa på ett särskilt sätt när de saknar Mamma, och hon brukar vända om till den efterkomna så den förstår var den ska gå.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 23 sep-15 kl 07:26 »
Ett par dagar efter kläckning börjar hönan gå kring med kycklingarna, redet behövs inte längre då. De äter ideligen,  eller går omkring och sprätter. Om en kyckling fryser , så piper den på ett särskilt sätt och mamman tar då in den under sig. Den första veckan vilar de en hel del, och behöver då inte så stort utrymme. En kycklingmamma kan vara väldigt dum mot de andra hönorna och inte vilja ha dem ens i närheten av sina barn.  Några tips var detta,  för att ge dig närmare råd får man nog veta mera om dina förhållanden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 23 sep-15 kl 08:01 »
Och så brukar de pipa på ett särskilt sätt när de saknar Mamma, och hon brukar vända om till den efterkomna så den förstår var den ska gå.

Jättehögt och klagande, så man hör dem över hela tomten.

Ett par dagar efter kläckning börjar hönan gå kring med kycklingarna, redet behövs inte längre då.

Våra nyaste kycklingar (ca 1 månad gamla) och deras mamma gillar att ligga och sova i redet på nätterna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #7 skrivet: 23 sep-15 kl 08:32 »
Tack för alla svar!  :D Härligt att kunna få lite råd och stöd.  :)

Jag har inte haft kycklingar sen jag var barn och då gick hönorna fritt och ruvade var de ville och skötte allting själva. Det som gjort mig orolig är som sagt främst tvåvåningsburen med den branta trappan. Efter era svar har jag bestämt mig för att det är bäst för de små att inte flytta till separat bur utan bo kvar där de är.

Jag tänker bygga en nätram så att jag kan dela av den innersta delen av buren där ruvhönan ligger nu. Då kan de små inte ramla nerför trapphålet och jag kan mata dem med läckerheter som de andra inte kommer åt samt servera drunkningsfritt vatten och hantera de små lättare.

Frågan är då hur länge jag bör ha dem separat? Minst två dagar antar jag och som längst två veckor?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-15 kl 08:38 »
Du kommer säkert att märka när de inte är nöjda med sitt utrymme. Men separat utfodring  är bra,  eller också får alla äta startfoder.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #9 skrivet: 23 sep-15 kl 20:28 »
Jag borde väl inte oroa mig mer…men en del frågor återståst nu så det gör inte så mycket om de frossar lite extra i några veckor. För jag antar att startfodret är smakligare än värpfoder?

Jag borde väl inte oroa mig mer…men en del frågor återstår ändå. :-[

Är det stor risk att kycklingar som nyss lämnat sitt bo ramlar ner genom ett hål i golvet (trapphålet)? Och hur högt kan en kyckling falla utan att skadas om den landar mjukt på gräs?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 23 sep-15 kl 20:46 »

Är det stor risk att kycklingar som nyss lämnat sitt bo ramlar ner genom ett hål i golvet (trapphålet)? Och hur högt kan en kyckling falla utan att skadas om den landar mjukt på gräs?

Kycklingar är "självmordskandidater". Jag hade en häromdagen, 2-3 dagar gammal, som lyckades strypa sig själv av sin mammas fjäder som lossnat. Kycklingen satt runt hennes fot och jag fick plocka loss den. Den levde 10min innan. Mina andra hönor ruggar så här års och den är inte så bra att de ruvar fram kycklingar nu för levnadsgraden ( i min erfarenhet) är lägre när de föds på hösten än på våren.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #11 skrivet: 24 sep-15 kl 09:38 »
Ojdå, vilket otur för kycklingen.

Jag förstår att chansen till både lyckad kläckning och överlevnad är sämre nu än på sommaren. Jag tänker att jag är glad om det kläcks två kycklingar och en av dem överlever de tre första veckorna.

Har små kycklingar någon känsla för att akta sig för stup?

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 24 sep-15 kl 09:43 »
Jag tror att det är viktigt med D-vitaminer till höstkycklingar, p g a solbristen. Jag kör med vanliga vitaminer för folk till mina hönor, men lite knepigt att räkna ut dosen.  Jag går efter vad som mängden D-vit i köpefodret och vad en höna antas äta. Pulvriserar pillren och blandar med fil och havregryn. Sen blir det ju inte exakt dos precis, eftersom vissa hönor glufsar i sig mer än andra.

Dessutom E-vitaminer kanske, Jag groddar vete åt mina höns på vintern. Vetegroddar är ju berömda för E-vitamin.

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 24 sep-15 kl 09:49 »
Ja, jag tycker kycklingar har viss känsla för att akta sig för stup. Och de klarar fall bra. Men det är inte ofelbart så de kan ramla ner. Då är den stora faran att de inte kan ta sig upp igen.  Och mamman kan inte bära upp sig unge igen, som en kattmamma kan.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 24 sep-15 kl 23:25 »
Du kommer säkert att märka när de inte är nöjda med sitt utrymme. Men separat utfodring  är bra,  eller också får alla äta startfoder.

Jag kom precis på en grej: När kan de börja käka basfoder?
Vi har kastat in våra 1 månader gamla kycklingar i hönshuset nu, kycklingfodret är i en vanlig automat medan basfodret är i en sån där där en vuxen höna måste stå på en platta för att få tag i maten.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #15 skrivet: 25 sep-15 kl 20:32 »
Karsan: Aha. Bra tips! Jag har flera burkar flytande D-vitamin hemma som jag köpt till mina barn. Det är antagligen smidigare att ge droppar än tabletter. Finns på Apoteket till exempel.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #16 skrivet: 25 sep-15 kl 20:36 »
Ja, jag tycker kycklingar har viss känsla för att akta sig för stup. Och de klarar fall bra. Men det är inte ofelbart så de kan ramla ner. Då är den stora faran att de inte kan ta sig upp igen.  Och mamman kan inte bära upp sig unge igen, som en kattmamma kan.

Det låter ändå bra att de aktar sig för stup. Jag är föräldraledig så jag får helt enkelt lyssna efter hjärtskärande pipningar och hjälpa hönsmamman om det behövs.  ;)

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #17 skrivet: 25 sep-15 kl 20:39 »
Jag kom precis på en grej: När kan de börja käka basfoder?
Vi har kastat in våra 1 månader gamla kycklingar i hönshuset nu, kycklingfodret är i en vanlig automat medan basfodret är i en sån där där en vuxen höna måste stå på en platta för att få tag i maten.

Det var smart! Då kanske de vuxna väljer att äta vuxenmaten åtminstone delvis.  :)

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #18 skrivet: 01 okt-15 kl 10:19 »
Idag är det dag 21.  ;D Nyss när Prillan var nere och åt kunde jag åter inspektera de fyra ruväggen. Ett har fått en liten stjärna. Igår syntes ingenting. De hade också ändrat läge sedan igår på så vis att den tjocka sidan pekade mer uppåt och den toppiga mer ner i redet. Tidigare har de alltid legat "platt" på sidan. Jag har inte lyst äggen men det är inget som är ruttet i alla fall.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #19 skrivet: 01 okt-15 kl 20:32 »
Redet som det ruvas i har en kant som är ca 5 cm hög. Min tanke är att ta bort kanten i morgon (redet är gjort av kartong så det är lätt fixat). Jag vill ju inte att något ägg ska ramla ut, men inte heller att en kyckling hamnar på fel sida. Hur hög kant kan kycklingar klättra över?

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser