Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig potatisskörd - orsaker?  (läst 4908 gånger)

Varg-älva

• Finland
Dålig potatisskörd - orsaker?
« skrivet: 18 sep-15 kl 13:23 »
Årets potatisskörd blev usel. De var små, få och maskätna. Jag har en känsla av att jag fick slänga mer än jag sparar....

Potatisarna är fulla med gula knäpparlarver. Det är fjärde sommarn jag odlar på en gammal åker. Stämmer det att knäpparlarverna får en topp innan de försvinner? Eller var förra sommarn gynnsam för odjuren? (varm och torr)

I år var juni och juli kall och regniga, behövde inte vattna alls innan augustis värmebölja. Kan vädret ha påverkat så mycket?

Gödsel? Jag tycker att jag gödslat som vanligt, blasten var fin, men knölarna alltså dåliga. Kan det myckna regnandet ha sköljt bort näringen?

Så, kan jag hoppas på bättre resultat i nästa sommar?

(Som parentes kan nämnas att morötterna och löken växt fantastiskt bra!)

hjärtstilla

• Västergötland
SV: Dålig potatisskörd - orsaker?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-15 kl 13:45 »
ODLA TIMO en finsk tidig potatissort den ger bra skörd, lycka till

« Senast ändrad: 18 sep-15 kl 21:54 av hjärtstilla »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 18 sep-15 kl 21:11 »
Har du odlat på samma ställe i fyra år är det nog inte så bra. Eller har du roterat grödorna på åkern?

Om du har odlat på vallbrott kan där ha funnits mycket knäpparlarver. Dessa lever på gräsrötterna tills de har brutits ned. Sen kan de gå över till att äta potatis (nödföda för dem). Sen kan de minska i antal.

Till hjärtstilla: jag ser inte att Vargälva talar om problem med bladmögel.
« Senast ändrad: 19 sep-15 kl 09:29 av Anders S »

hjärtstilla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-15 kl 21:47 »
det kom med av bara farten,

« Senast ändrad: 18 sep-15 kl 21:52 av hjärtstilla »

hjärtstilla

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 sep-15 kl 21:49 »
så nu har jag tagit bort mitt dåliga inlägg

Varg-älva

• Finland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-15 kl 08:58 »
Odlingslottens storlek är begränsad, men jag har inte odlat potatis på samma ställe två år i rad, utan växlat. Så då är det bara att vänta och hoppas att knäpparlarverna börjar minska i antal. För det känns som om de är fler nu än första året. Men om de hittills livnärt sig mest på gamla gräsrötter förklarar det ju saken...

Jag får väl vara glad för alla dem jag plockat upp med potatisen och slängt....

Timo har jag odlat tidigare, men i år testade jag en annan tidig potatis (Carrera), men var inte nöjd med den, så jag tror nog jag övergår till Timo igen....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 19 sep-15 kl 09:32 »
så nu har jag tagit bort mitt dåliga inlägg

Det var inte dåligt, men svarade kanske inte på frågan? Eller så gjorde det det. Troligen är det bra om Varg-älva går tillbaka till Timo, då det tydligen gick bättre med den sorten.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 19 sep-15 kl 09:35 »
Det kan också vara så att du har en förfruktseffekt av tidigare vall eller annan vegetation plus vad som fanns i marken, som nu börjar mattas av. Det är vanligt när man tar upp nya odlingar att de mattas av efter några år. Men det är klart att om du har gödslat så borde det kunna hålla ut. Det kan också trötta ut jorden med odling av bara radgrödor om du hackar mycket i jorden.

MissT

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-15 kl 09:42 »
Är det inte fjärde året som det blir mest knäpparlarver om man odlar där det varit vall? Har för mig att det är så. Och i så fall borde det bli bra nästa år. Bara du håller efter kvickroten och annat gräs.

Varg-älva

• Finland
« Svar #9 skrivet: 20 sep-15 kl 10:31 »
Det kan också vara så att du har en förfruktseffekt av tidigare vall eller annan vegetation plus vad som fanns i marken, som nu börjar mattas av. Det är vanligt när man tar upp nya odlingar att de mattas av efter några år. Men det är klart att om du har gödslat så borde det kunna hålla ut. Det kan också trötta ut jorden med odling av bara radgrödor om du hackar mycket i jorden.

Nu får du gärna förklara lite ord... 

Förfruktseffekt...?
Radgrödor, och varför blir jorden trött?

Varg-älva

• Finland
« Svar #10 skrivet: 20 sep-15 kl 10:34 »
Är det inte fjärde året som det blir mest knäpparlarver om man odlar där det varit vall? Har för mig att det är så. Och i så fall borde det bli bra nästa år. Bara du håller efter kvickroten och annat gräs.

Det låter ju alla fall positivt!  :) Kvickrot och ogräs håller jag efter så gott det går. (Förutom vilda blåklockor och vallmon från Gotland som får växa och blomma där de nu råkar gro)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 20 sep-15 kl 17:34 »
Nu får du gärna förklara lite ord... 

Förfruktseffekt...?
Samma som från gröngödsling. Föregående gröda ger näring när den bryts ned.
Citera
Radgrödor, och varför blir jorden trött?
Radgröda=radodlad gröda=gröda som odlas i rader. Oftast även hackgröda, d.v.s. det hackas mellan raderna. Bearbetningen tröttar ut jorden, försämrar dess struktur (den blir mer pulverartad, olika jordarter är olika känsliga för detta), minskar dess mullhalt, dödar marklevande organismer, t.ex. maskar. I måttliga doser kan det vara gynnsamt, men inte i alltför stora. Var gränsen går varierar.

Varg-älva

• Finland
« Svar #12 skrivet: 20 sep-15 kl 17:56 »
Samma som från gröngödsling. Föregående gröda ger näring när den bryts ned.Radgröda=radodlad gröda=gröda som odlas i rader. Oftast även hackgröda, d.v.s. det hackas mellan raderna. Bearbetningen tröttar ut jorden, försämrar dess struktur (den blir mer pulverartad, olika jordarter är olika känsliga för detta), minskar dess mullhalt, dödar marklevande organismer, t.ex. maskar. I måttliga doser kan det vara gynnsamt, men inte i alltför stora. Var gränsen går varierar.

Tack! Man ska alltså arbeta jorden så lite som möjligt? Jag brukar vända med grepe på våren för att få upp höstens ogräs. Sommartid använder jag bara en "Lucko".

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 20 sep-15 kl 18:06 »
Man ska alltså arbeta jorden så lite som möjligt? Jag brukar vända med grepe på våren för att få upp höstens ogräs. Sommartid använder jag bara en "Lucko".

I måttliga doser kan det vara gynnsamt, men inte i alltför stora. Var gränsen går varierar.

Ex.

• -
« Svar #14 skrivet: 20 sep-15 kl 18:24 »
Tack! Man ska alltså arbeta jorden så lite som möjligt? Jag brukar vända med grepe på våren för att få upp höstens ogräs. Sommartid använder jag bara en "Lucko".

Det är viktigt att bearbeta jorden ordentligt på våren så du får upp värmen i jorden. Sen ska den också vara ordentligt arbetad så potatisen kan utvecklas fritt när den växer till sig.

Men värmen är det viktigaste. Att sätta potatis i kall jord kan leda till groddbränna, som sen ger dålig skörd.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

hjärtstilla

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 sep-15 kl 20:37 »
Att odla potatis efter potatis är inte bra, har man riktig otur kan man drabbas av de värsta potatissjukdomarna, potatis-systnematod eller potatiskräfta, att sätta potatis i en gammal långliggande vall brukar ge knäpparlarver då dessa larver lever i den tjocka grässvålen som bildas i långliggande vallar, man kan gärna vända på jorden och odla andra grödor såsom bondbönor med insådd av vitklöver och gräs, då kommer den gamla grässvålen att brytas ner ganska fort, att så in med gräs/klöverblandning är som att sätta in pengar på banken, då har man en näringsreserv att tillgå för kommande grödor, man kan tala om närande grödor= baljväxter/gräs, tärande grödor allehanda livsmedelsgrödor som inte är kvävefixerande, dessa två olika behoven ska omväxlande användas, det kallas också för växtföljd...
ungefär så odlar jag, jag har varit ekologisk yrkesodlare på en gård uti Stockholms södra skärgård, där försommartorkan är ett svårt gissel för all odling, jag lärde mej tidigt att alltid vårplöja där potatis och grönsaker skulle odlas för då kom den näringsrika gräs-klöver-vallen djupt ner dit grödornas rötter sökte sej, där fanns fukten och näringen då växte det trots regnbrist längre tid.

Gilbert

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 sep-15 kl 06:47 »
Tänk också på vilken potatis ni odlar. De fungerar olika år från år och i olika jordar och resultaten varierar alltid.

Vi bröt upp ett gärde med massor av småsten, grus och annat. Det gick hjälpligt att ploga och harvningen fungerade dåligt. Vi körde vält och harv om varannat för att slå sönder torvorna.
Till slut tog vi kuparen som tog dåligt men det blev rader att sätta potatis i.
Förhållandena usla alltså. Men då valde vi lämpliga potatissorter. Vi planterade ett antal sorter och fyllde igen för hand. Ingen kupning, allt fel enligt regelboken.

Men vi har fått massor av potatis, de bästa någonsin när förväntningarna var som lägst.
Det har varit kallt, torrt så det syns på allt annat odlat.

Ytterst få gröna potatisar som vi annars samlar och använder som sättpotatis.
« Senast ändrad: 21 sep-15 kl 06:57 av Gilbert »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 21 sep-15 kl 12:18 »
Det är viktigt att bearbeta jorden ordentligt på våren så du får upp värmen i jorden. Sen ska den också vara ordentligt arbetad så potatisen kan utvecklas fritt när den växer till sig.

Men värmen är det viktigaste. Att sätta potatis i kall jord kan leda till groddbränna, som sen ger dålig skörd.

Vilken temp ska det vara i jorden när man sätter potatis?

Ex.

• -
« Svar #18 skrivet: 22 sep-15 kl 16:06 »
Minst 7-8 grader.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Varg-älva

• Finland
« Svar #19 skrivet: 25 sep-15 kl 17:25 »
Nu har jag träffat ett par andra som odlar på samma område.
Deras potatisskörd har också varit usel i år!

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser