Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrsyra, var köpa?  (läst 11108 gånger)

Theoneandonly

• Skåne
Myrsyra, var köpa?
« skrivet: 18 sep-15 kl 13:00 »
Jag har kollat biodlingsaffärernas hemsidor men ingen verkar ha.

Fick en burk myrsyra av en bonnegranne men den är inte ren.
ProMyr NT 570 
Den innehåller andra syror oxå

torbjorn.oman

SV: Myrsyra, var köpa?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-15 kl 13:29 »
Töreboda har men jag vet inte om dom skickar det eftersom det är en syra.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 sep-15 kl 14:23 »
Hittade nu på Joels :)

Sjukt dyrt när man ska ha så lite bara, men en liter räcker länge till mina bi

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 sep-15 kl 14:59 »
Köp en 30-liters dunk ren 85%-ig myrsyra på typ Granngården/Lantmännen! Har du inte så många kupor - dela den med dina kollegor... Annars har du ju för kommande år, den håller att lagra länge.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

AnnaGr

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 sep-15 kl 22:21 »
Jag har precis beställt från biredskapsfabriken.se. Med vänlig hälsning, Anna

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 sep-15 kl 22:23 »
Jag köpte 2 st 30 liters dunkar 85% från Lantmännen, hämtade själv.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 sep-15 kl 08:39 »
Lantmännen ok, 30L! 

AnnaGr

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 sep-15 kl 15:52 »
Var ligger Lantmännen? Eller är det samma sak som Granngården? Bor i Malmö...

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 sep-15 kl 09:27 »
Lantmännen i Hörby är den första jag kommer på.
Seriös affär med grejer för riktiga lantbrukare.

Granngården i ex Kristianstad e mer nån slags stabo-myspys variant, dom är ju väldigt dyra oxå

Thomas_

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 sep-15 kl 16:29 »
KLF i Kristianstad har konkurrerat ut Lantmännen där, men KLF är stora och seriösa. De har 30-liters myrsyra i lager vet jag, men tror förstås de vill att du har F-skatt för att handla av dem. Annars är väl Granngården det nya namnet på Lantmännen ja.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 sep-15 kl 19:26 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 sep-15 kl 07:29 »
Den 85% myrsyra på 30 liters dunk som Lantmännen har är den myrsyra du frågar efter oavsett vad för länkar någon pluppar in i inläggen.
Du kan gå till närmsta Granngården och beställa produkter från Lantmännen, så gjorde jag. De tar hem på ett par dagar.
Man kan gå ihop flera på en 30 liters dunk men man måste veta vad man handskas med. Syra i den koncentrationen är inte kul att jobba med. Jag fyller lite myrsyraförångare och man måste har bra verktyg typ godkända rena plastdunkar/flaskor och förvara myrsyran. Minsta lilla skit och det bildas gaser och sedan blir behållaren livsfarlig.
« Senast ändrad: 22 sep-15 kl 09:26 av Gilbert »

Thomas_

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 sep-15 kl 08:27 »
För den som har vägarna förbi Kristianstad, så är KLF billigare än Lantmännen på just 30L myrsyra...

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-15 kl 08:45 »
oavsett vad för länkar någon pluppar in i inläggen
Det var ett ifrågasättande om påståendet att Lantmännen = Granngården rent företagsmässigt, inget annat.
/M

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 sep-15 kl 16:21 »
Inköpt å klart, Hörby Lantmännen. Har gått ihop med Bolist el nån slags samarbete.

25L 85% kostar 370kr 

Jag ämnar blanda till en 60% lösning på en glasflaska med skruvkork.
Borde väl inte vara reaktivt, korken ser ut att vara av samma typ som på ex honungsburkar. Först vatten sen syra ( SIV)

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser