Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta production av ägg och slakt kycklingar  (läst 4474 gånger)

Alizaarour

Starta production av ägg och slakt kycklingar
« skrivet: 13 sep-15 kl 20:36 »
Hej
vem kan jag vända mig till för att starta ett
Kyckling och ägg farm från zero..Jag har ett hus med 3000m2 gård stort. Vill bygga och gör allt som behövs för runt 3000 kyclingar..
Jag vill så gärna investera för ekologist verksamhet..finns det någon som kan ge rådgivning när det gäller lämpliga hus för kyckilngar..priser..storlek ..infrastruktora osv..vill så gärna har de information för mig att göra det..i uppsala trakten.

Permission

• Uppland
SV: Starta production av ägg och slakt kycklingar
« Svar #1 skrivet: 15 sep-15 kl 20:09 »
Du kanske skulle försöka ta kontakt med sanda hönseri som bedriver ungefär den verksamhet du beskriver och i ekologisk regi.

Alizaarour

« Svar #2 skrivet: 27 sep-15 kl 11:44 »
Tack så mycket.

Alizaarour

« Svar #3 skrivet: 25 dec-15 kl 15:11 »
Sanda hönseri svarar aldrig..!!

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 dec-15 kl 23:33 »
Hur söker du kontakt?

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #5 skrivet: 26 dec-15 kl 06:14 »
Hej!

Tänkte du föda upp kycklingar för att sälja eller för egen produktion?

Jordbruksverket har mycket info på deras sida, bl a dessa - starta eko för ägg och kyckling:

http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/jo124.html

http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/jo1310.html

Vill du vara KRAV-certifierad kan det  finns ytterligare regler och dom finns på KRAVs hemsida.

Både Jordbruksverket och Länsstyrelsen ska kunna svara på lagar och regler, men ger tyvärr ingen personlig rådgivning. Ibland gör Hushållningssällskapet det, men det tror jag kostar en slant.

Jag tycker ditt projekt låter jättespännande! Det behövs både mer eko-ägg och eko-kyckling!

Lycka till!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #6 skrivet: 26 dec-15 kl 07:50 »
Skulle vara intressant att få följa hur det går för dig! Det är viktigt att vi får ner ekologisk och småskalig hatering av fjäderfä!

Ex.

• -
« Svar #7 skrivet: 26 dec-15 kl 10:17 »
Hej
vem kan jag vända mig till för att starta ett
Kyckling och ägg farm från zero..Jag har ett hus med 3000m2 gård stort. Vill bygga och gör allt som behövs för runt 3000 kyclingar..
Jag vill så gärna investera för ekologist verksamhet..finns det någon som kan ge rådgivning när det gäller lämpliga hus för kyckilngar..priser..storlek ..infrastruktora osv..vill så gärna har de information för mig att göra det..i uppsala trakten.

Vad är det du vill satsa på främst?  Slaktkycklingar eller äggproduktion?

Det är ju nämligen två helst skilda produkter, med olika raser. 

Ska du satsa på ägg för försäljning så måste du använda värphybrider om du ska ha möjlighet att få lönsamhet, men dessa höns är helt värdelösa till slaktproduktion eftersom dom inte sätter nåt vidare kött.

Kalkylen för höns är ganska enkel, och sköter man sin produktion så följer även hönsen kalkylen väldigt precist.
Räkna med 2,5-3 kilo foder per kilo ägg. Och kostar eko-fodret 5 kr/kg, så har du en produktionskostnad på 15 kr kilot på äggen, sen tillkommer kostnaden för hönan med ca 3 kr/kilo ägg.  Så räkna med 2o kr/kilot i kostnader.

Sen gäller det då att ta kontakt med affärer dit du kan sälja, och då behöver dom betala runt 30 kr.  Och det gör dom också, om du kan leverera hyfsat stor mängd.

Du är nästan helt hänvisad till att sälja direkt till affärer om du ska kunna få lönsamhet. Dessutom finns det knappt inga uppköpare som köper ägg om man har färre än 10 000 höns.

Det i sin tur betyder att du måste fixa ett godkänt packeri till dina ägg, men det är inga oöverstigliga problem.  ( jag har ett att sälja ;)  )

Vill man slippa bygga packeri så kan man sälja allt direkt till konsument.  Jag gjorde så att jag åkte en runda en gång i veckan till kunder som prenumererade på ägg, och det funkade egentligen riktigt bra.  Hade väl med mig ca 3-4000 ägg varje vecka på en runda på ca 3 mil.
Upp till 1000-1500 höns, så är det inga problem att sälja äggen på egen hand.

Lokalen för hönsen bygger du efter eget tycke. Minimimåtten är så små, så det lär du ändå inte vilja gå efter.  Man måste bara se till så man inte bygger så stort så det inte går att hålla värmen. För om det blir för kallt skenar direkt foderkostnaden iväg, och du får färre ägg.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare
stromback, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser