Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med argument för avstyckning!  (läst 1816 gånger)

Österängen

• Västerbotten
Hjälp med argument för avstyckning!
« skrivet: 31 aug-15 kl 14:23 »
Hej!
Jag och min man flyttar in i vår drömgård imorgon, men eftersom området ska avstyckas ligger vi i en process hos Lantmäteriet och har just fått svar från Länsstyrelsen som ifrågasätter en rad saker som vi nu måste svara tillfredsställande på för att vi ska få ha kvar de åkrar, den pytteskog och den strandbit längs ner som alltid hört till huset. Den stora skogen i hemmanet styckas av och kommer att läggas till min pappas skog som angränsar.

Det de vill är att vi:
1. Bevisar att vi är seriösa hobbyjordbrukare som har vidtagit även andra steg än att köpa gården för att bli jordbrukare.
2. Förklarar varför vi behöver den lilla bit lågproducerande skog som ligger mellan huset och stranden. Att vi behöver ved (utöver jordvärmen) räckte inte som skäl.
3. Förklarar varför vi ska ha en bit strand trots att det inte är vanligt i den här typen av fastigheter.

Jag vore oändligt tacksam om någon här på forumet ville ta sig tid och hjälpa oss formulera argument. Vi ÄR ju inga jordbrukare ännu och vet därför inte exakt vilka argument man kan föra fram till en sådan myndighet. T ex undrar jag om det vore en positiv eller negativ sak att skriva att vi eventuellt tänkte använda skogsbiten (som mest är sly) till bete för t ex getter och får?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med argument för avstyckning!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-15 kl 14:33 »
Att behålla de valda delar som ni har valt innebär att ni har en startmöjlighet för att syssla med grönsksaksodling eller rättare sagt självhushållning.
För att att odla en 1 kvm så krävs det lätt 3 kvm grönyta för att producera tillräckligt med gräsklipp för att få en tillfredställande mängd klipp till marktäckning.  Strand på tomten är förvisso inte en nödvändighet men ytterst lämplig om man vill ha fiskerätt i sjön, även är har man en viss självförsörjningsnivå.
En del skog är lämpligt för att ta ved och att lära sig en del om att äga skog. Och att ni vill ha möjlighet att skapa ett lämpligt skogsbete för får eller getter.

En avstyckning på detta sättet innebär att ni får en lämplig grund att starta en småskalig verksamhet,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 01 sep-15 kl 09:34 »
Hur stora arealer gäller det för respektive bit?
Varför ställer länstyrelsen krav på er? Handlar det om förvärvstillstånd? Krävs förvärvstillstånd i ert område för en sådan fastighet som ni vill stycka av? Vilka regler gäller för detta? Argumentera i så fall utifrån dessa regler.
Lantmäteriet borde såvitt jag vet bara ställa krav på fastighetsbildningen. Som jag läser det du skriver har Lantmäteriet (ännu?) inte gjort invändningar, men jag vet inte i vilken ordning det handläggs.
Övriga myndighetskrav tror jag inte ska förekomma för att få stycka av och göra affär.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 19:15 »
Nu känner jag inte till de där juridiska sakerna eftersom de är annorlunda i Sverige än i Finland men rent allmänt så tycker jag att ni skall argumentera utgående från att delvis självförsörjning med en viss andel naturainkomster behövs som komplement till de löneinkomster man kan få när man bor på en ort med en mager arbetsmarknad.
Du kommer ju rimligtvis att ärva ganska mycket skog av din far i framtiden och då är det till fördel för kommunen och bygden att ni kan vara bosatta där och inte i Stockholm..... och för att klara att förbli boende där och inte bli ännu en bortflyttad jordägare med sommarstuga krävs att ni har tillräckligt många olika förtjänstmöjligheter öppna när konjunkturerna svänger upp och ned. Ju fler ben man står på ekonomiskt destu säkrare står man när arbetsmarknaden är mager.

-Ni behöver tillräckligt mycket skog för att täcka vedbehovet. Skall man värma med bara köpt energi som måste betalas med kontantinkomster är det ekonomiskt ogenomförbart att bo kvar på landet med familj under lågkonjunktur. Även om ni i nuläget värmer bara delvis med ved innebär veden en buffert när kontantinkomsterna kommer ojämt eller uteblir under någon månad.
-Ni måste ha möjlighet att hugga sågstock för nödvändiga reparationer på husen och slanor till gärdsgårdsstörar. Utan eget virke blir det orimligt dyrt att underhålla en gammal gård med stora uthus som ni ju inte kan riva eftersom uthusen hyser viktiga binäringar och ger möjligheter för att dra igång framtida företagande.
-Ni behöver strand och båtplats och vattenandel för att kunna dra ekonomisk nytta av fisket.
-Ni behöver åker och äng för era husbehovsdjur. Allt för att kunna rida ut konjunktursvängningar och perioder när den ena av er är arbetslös utan att familjen splittras. Påpeka att husbehovsdjur är produktionsdjur och INTE hästar.
-Ni behöver tillräckligt mycket outnyttjad mark för att kunna bygga någon typ av produktionsutrymmen om ni vill eller tvingas starta företag för att klara försörjningen. Att pendla från glesbygd till sitt eget företag på något industriområde är allmänt känt som ett snabbt och effektivt sätt att gå i konkurs på. För mycket produktiv arbetstid och för mycket kontantinkomster äts upp av pendlingen.

Det här var nu vad jag kunde komma på i hastigheten..... du väljer ju själv om de här argumenten passar dig.

Faktum är att allt fler i vår generation hankar sig fram med olika sorters påhugg och säsongarbeten för att inte tvingas flytta till en betongförort och bli professionellt socialfall. När man hankar sig fram på säsongbetonade och osäkra arbeten måste man ha en inbyggd krisberedskap i sin ekonomiska planering. TROTS ATT DETTA STRIDER MOT DEN SAMHÄLLSSYN SOM FAST ANSTÄLLDA TJÄNSTEMÄN HAR!

Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jack_Oskar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 31 mar-16 kl 07:40 »
Hur gick det för er med lantmäteriet?? Är i en liknande sits just nu, också i Västerbotten. Sen hade det varit kul att veta ungefär hur mkt kalaset landade på, svårt att uppskatta vad en sådan typ av avstyckning kostar.

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 3 användare (1 dolda)
JohannaKalvhult, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser