Hej!
Jag och min man flyttar in i vår drömgård imorgon, men eftersom området ska avstyckas ligger vi i en process hos Lantmäteriet och har just fått svar från Länsstyrelsen som ifrågasätter en rad saker som vi nu måste svara tillfredsställande på för att vi ska få ha kvar de åkrar, den pytteskog och den strandbit längs ner som alltid hört till huset. Den stora skogen i hemmanet styckas av och kommer att läggas till min pappas skog som angränsar.
Det de vill är att vi:
1. Bevisar att vi är seriösa hobbyjordbrukare som har vidtagit även andra steg än att köpa gården för att bli jordbrukare.
2. Förklarar varför vi behöver den lilla bit lågproducerande skog som ligger mellan huset och stranden. Att vi behöver ved (utöver jordvärmen) räckte inte som skäl.
3. Förklarar varför vi ska ha en bit strand trots att det inte är vanligt i den här typen av fastigheter.
Jag vore oändligt tacksam om någon här på forumet ville ta sig tid och hjälpa oss formulera argument. Vi ÄR ju inga jordbrukare ännu och vet därför inte exakt vilka argument man kan föra fram till en sådan myndighet. T ex undrar jag om det vore en positiv eller negativ sak att skriva att vi eventuellt tänkte använda skogsbiten (som mest är sly) till bete för t ex getter och får?