Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri med återtag?  (läst 2394 gånger)

Robka

• Västergötland
Slakteri med återtag?
« skrivet: 27 aug-15 kl 19:21 »
Finns det någon som vet något slakteri som tar emot svin med återtag?
Bor ungefär i Sollebrunn, hemslakt är inte alternativ då köttet ska säljas lagligt.
Varekil ligger nära men de verkar inte ta emot gris, det nya i Ljungskile verkar bara ta emot får?

bo_i_dala

SV: Slakteri med återtag?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-15 kl 08:33 »
Hej!

Jag tror att de flesta slakterierna kan slakta med återtag, iaf om det inte är slaktkö!

Skövde Slakteri har iaf återtag på nöt- ring o kolla!

MVH/ Bo

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-15 kl 09:11 »
Dom stora slakterierna tar hutlöst mycket betalt för återtag, har min ena bror sagt  Undersök om det finns något litet slakteri inom räckhåll. Dels så gynnar du ett småskaligt, och dels så blir det kanske mindre dyrt.

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 30 aug-15 kl 11:08 »
Både Skövde slakteri och Lindells Gårdsslakteri i Tidaholm tar emot för återtag.  Ligger väl runt 8-10 kr/kg, och det tycker jag är billigt i förhållande till allt man får. Styckning går ju på ytterligare nån femma.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 30 aug-15 kl 16:24 »
Dom stora slakterierna tar hutlöst mycket betalt för återtag, har min ena bror sagt  Undersök om det finns något litet slakteri inom räckhåll. Dels så gynnar du ett småskaligt, och dels så blir det kanske mindre dyrt.

Hej!

Du får för pengarna bl.a

Veterinärkoll av levande djur
Korrekt slakt inkl avblodning
Skållning, skrapning och flamning
Djuret manuellskrapas vid behov, tas ur,klyvs,  trikinundersöks, genomgår en besiktning (av besiktningspersonal) klassas, vägs, stämplas (är godkänd för försäljning och kyls ner.
Djurkroppen avhämtas/styckas dagen efter slakt (gris)

Om man tycker det är hutlöst dyrt står det var och en fritt att bygga ett slakteri, få det besiktigat o godkänt, skaffa erforderliga tillstånd, anställa ev slaktare och tillhandahålla tjänsten billigare.........

MVH/ Bosse

Ex.

• -
« Svar #5 skrivet: 30 aug-15 kl 18:11 »
Hej!

Du får för pengarna bl.a

Veterinärkoll av levande djur
Korrekt slakt inkl avblodning
Skållning, skrapning och flamning
Djuret manuellskrapas vid behov, tas ur,klyvs,  trikinundersöks, genomgår en besiktning (av besiktningspersonal) klassas, vägs, stämplas (är godkänd för försäljning och kyls ner.
Djurkroppen avhämtas/styckas dagen efter slakt (gris)

Om man tycker det är hutlöst dyrt står det var och en fritt att bygga ett slakteri, få det besiktigat o godkänt, skaffa erforderliga tillstånd, anställa ev slaktare och tillhandahålla tjänsten billigare.........

MVH/ Bosse

Ja, precis.  Förutom det du räknade upp ska då också slakteriet hålla reda på dina 3 återtagsgrisar bland de 1000 andra som slaktas den dagen...
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 12 nov-15 kl 18:34 »
Hej!
Det blev väldigt tyst i den här tråden........

Vad tog frågeställaren vägen? hur gick det?
MVH/ Bo

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser