Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lockande av vildsvin nära tomtgräns  (läst 5902 gånger)

Nötis

• Västmanland
Lockande av vildsvin nära tomtgräns
« skrivet: 21 aug-15 kl 23:32 »
Hej!
Vi har ett litet dilemma hemma på gårn! Grannen som har en plätt mark på några hektar tycker om att jaga, och har en jaktplats ca 150 meter från våran tomtgräns. Han har hittills bara jagat rådjur där. Nu i dagarna har det kommit upp en åtelkamera samt fodertunnor med foderärtor och annat foder (tunnorna innehåller mycket mat). Samt tjärat omkringliggande träd. Uppenbart för att locka dit vildsvin för att skjuta dom.
Vi har inte någon någon stark och etablerad vildsvinsstam i området (vilket vi är jätteglada över) men det händer att de rör sig över markerna nu under sensommaren för att äta ur skogens förråd. Vi vill inte att vildsvinen ska stanna i våran skog för vi har levt med vildsvin som grannar förr och vill helst inte göra det igen. Vi är rädda att de kommer etablera sig i vår skog nu när det finns massor av lättfångad mat där. Dessutom känns det olustigt då åteln är väldigt nära våran mark där vi odlar grönsaker. Vi tror inte att han kan hålla en stam på "lagom" nivå då han har alldeles för lite mark att jaga på (ett jakttorn med åtel på någon/några hektar), samt att han är ensam jägare. Vår bild är att det inte är något samarbete med andra jägare. Vi ska självklart prata med honom om detta men jag tänkte höra mig för vad ni andra har för tankar och erfarenheter av sånt här. Min bild är att alldeles för många jägare matar vildsvinen utan att skjuta tillräckligt och det resulterar i att vi får alldeles för många.

Tacksam för svar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Lockande av vildsvin nära tomtgräns
« Svar #1 skrivet: 21 aug-15 kl 23:55 »
Visserligen lockar han grisarna, men det ser ut som att han tänker skjuta också så då lär de inte stanna. Det går åt rejält med foder om han skall bygga upp en stam.

Som jag ser det kommer han att skjuta "andras" grisar, alltså mer än vad hans mark producerar, och det är väl bra om man inte gillar grisar?

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 aug-15 kl 03:58 »
Åtel 200m från tomtgräns, det betyder att han måste ha rätt areal för att ha en Åtel utan grannars medgivande.

Det krävs tillstånd att sätta upp en åtelkamera. Dryga böter i 10.000 kr klassen. Man får köpa men inte använda utan tillstånd som säkert tar tid och kostar några tusen.

Kolla hans skjutriktning så att inte din mark blir kulfång.

« Senast ändrad: 22 aug-15 kl 09:08 av Gilbert »

Nötis

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-15 kl 05:38 »
Åtel 200m från tomtgräns, det betyder att han måste ha rätt areal för att ha en Åtel utan grannars medgivande.

Det krävs tillstånd att sätta upp en återlkamera. Dryga böter i 10.000 kr klassen. Man får köpa men inte använda utan tillstånd som säkert tar tid och kostar några tusen.

Kolla hans skjutriktning så att inte din mark blir kulfång.

Intressant. Hur stor areal krävs för att man ska få ha en åtel utan grannars medgivande? Jag stegade idag och kom upp i 150 meter till åteln från vår tomtgräns. Fågelvägen är det kortare. Mindre än 200 meter till vårat nuvarande potatisland... Skottriktningen är bort från tomten i alla fall.  ::)

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 aug-15 kl 09:17 »
200m x 200m blir väl minst 4 hektar om jag räknat rätt, men myndigheterna har kanske andra åsikter på så lite mark. Har varit på rävpass sedan 3:30.

Du blir huvudmisstänkt i grannens konspirationsteorier. Han har sannolikt inte tillstånd, känner en del som inte har ...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 aug-15 kl 09:45 »
Tror inte det är lag på, men praxis med de där 200 metrarna. Men skall man klara det så krävs 16 ha om du har en kvadrat till mark, du har ju grannar åt alla håll ;)

Häng inte upp dig för mycket på regler när det gäller en granne, det kan kosta mer än det smakar. Prata med honom så ni kommer överens, hans jaktsätt kanske t o m är bra för dig.

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 aug-15 kl 10:25 »
Sitter själv på Åtel ett antal gånger per år och tar gris. Det är tvåsiffrigt på några år.

Det jag ser utav en Åtel med utfodring är att grisarna anpassar sig till dessa godisställen och har en rutt varje natt eller tidig morgon med sug efter ärtor, majs, potatis och annat som någon lagt ut.

De har också flyttat sina daglegor och kan mycket väl husera på grannens mark nära en göl eller annat vatten. Finns de nära äter de allt som kommer i deras väg och speciellt vid mjölkmognad av spannmål så kan de förstöra massor och helt enkelt skita i att gå till åteln.

Grisarn är oftare på åteln på våren och hösten.

Så stå på dig om du inte vill ha dit gris!!

« Senast ändrad: 22 aug-15 kl 10:31 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 aug-15 kl 10:33 »
Sätt upp ett gammalt elaggregat och elstängsel. Men låt aggregatet larma och pipa och låt det bli överslag mig marken på flera ställen så att knäpparna hörs. Jorda dåligt!!!

Grisfritt! Har själv provat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 aug-15 kl 21:07 »
Varför jorda dåligt, då får du ju ingen kräm ut i tråden som kan slå till jord eller genom grisen?

Här har en bonde satt rätt långt med endast en låg tråd för att styra undan vandringarna. Fungerar bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser