Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur länge utan föda mfl frågor  (läst 3721 gånger)

Sågaren

• Medelpad
hur länge utan föda mfl frågor
« skrivet: 15 aug-15 kl 21:07 »
Fråga 1.   Hur länge klarar sig kycklingar utan att äta 48 eller 72 timmar har läst båda dessa och räknas det från att ägget börjar spricka eller från    kycklingen kommit ut?

Fråga 2. Vilken är den bästa luftfuktigheten i kläckaren efter dag 18  65% eller högre, jag har läst flera olika svar på den frågan och kört 45% till dag 18, därefter ökat till 65% vilket förmodligen fått till följd att jag torkat fast några kycklingar i skalet i min king suro kläckare, men eftersom jag insåg mitt fel höjde jag till 80% och en kyckling tog sig ut, nu undrar jag finns det något annat sätt att ange fuktigheten i kläckare än Relativ luftfuktighet?.
« Senast ändrad: 15 aug-15 kl 21:21 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Vivvi88

• Bohuslän
SV: hur länge utan föda mfl frågor
« Svar #1 skrivet: 17 aug-15 kl 07:43 »
Jag vet inte hur länge kycklingarna skulle klara sig om det inte fanns foder tillgängligt men mina hönor har lämnat redet inom 2 dygn för att börja visa kycklingarna hur man hittar mat.
Jag har aldrig kläckt med kläckare, bara ruvhöna, så jag har inga kunskaper om dina andra frågor.

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-15 kl 12:17 »
Kycklingarna klarar sig ca 4 dagar utan mat, se till så det finns vatten åt dom iaf.
Börja räkna med att det dygnet de kläcks är dag nummer 1.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-15 kl 19:53 »
Poängen med att lära dem dricka vatten och äta hackat ägg, kex mm är att de kommer igång med det metaboliska systemet bättre. Finns ingen anledning att vänta några dagar. Alla kycklingar får några droppar vatten från fingret och så knackar man lite på tallrikarna så att de dras till maten och provar.

Ju tidigare desto bättre. En 4 dagars utan mat orkar inget!!

« Senast ändrad: 17 aug-15 kl 20:48 av Gilbert »

annepanna

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-15 kl 08:28 »
Jag följde Gilberts dagbok om kläckning med intresse under våren. Kolla den! Jag följde råden om mat till de små och alla kycklingarna kom igång fint.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Permission

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-15 kl 10:55 »
Fast frågan var ju hur länge kycklingen klarade sig utan mat, 4 dagar ca.

Har man en hönsmamma så sköter hon det mesta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser