Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Designar ett utebord (kryssbord)  (läst 12142 gånger)

DennisCA

• Finland
Designar ett utebord (kryssbord)
« skrivet: 15 aug-15 kl 18:47 »
Behöver ett utebord så det bästa sättet att bygga ett. Istället för att hafsa på som vanligt utan ritningar så satte jag mig ner och försökte rita upp något bättre. Detta är designen jag har kommit på. Ifall nån vill ge lite feedback. Bordet ska bli 230x90cm och 74cm högt ungefär. Bordstoppen görs i gran och behandlas med ännu obestämd behandling. Jag tänkte måla benen vita, undrar vilken färg som passar bäst, husfärg?

Bordsskivan ska kunna tas bort från benen och demonteras för vinterförvar. Plankorna som skivan byggs från tas från gran 2x8 byggnadsvirke (jag har massor extra, gratis alltså). Mitten som ofta innehåller trädets centrum kapas bort och jag uppskattar jag lämnar med en 90mm bred planka som nu borde ha samma egenskaper som en "wuarter-sawn" planka. Planas ner från 45 till 40mm vilket blir bordstjockleken.

Kryssbenen är 100x100mm i profil och ska limmas från mindre delar så det inte slår sig.

Också lite mera detaljer på bordstoppen. Jag tror jag borde göra tapparna längre. Planen är att limma den innersta tappen och slå dymlingar igenom som sen sågas av rakt med ytan. De andra dymlingarna får ha ovala hål för expansionens skull.

Planen är att laminera bordstoppen med D3 lim eller något bättre om så finns. Casco Marin har jag hört bra om.

Naturliv

• Södermanland
SV: Designar ett utebord (kryssbord)
« Svar #1 skrivet: 15 aug-15 kl 19:01 »
Ambitiöst!
Jag kanske snor din ritning på underredet. Jag gjorde två bordskivor för ett par år sedan (ribbor parallellt) som jag ställer på benbockar (sådana där man har när man målar). Fungerar utmärkt, men är inte lika vackert som din lösning. Det är smart att ha separata ben och bordskiva när vintern närmar sig. Ibland ställer jag bordskivorna på varandra när jag behöver använda benbockarna till målning.

Jag målade mina bordskivor med en olja med färgpigment i (ljust grå). Jag fick förklara mig flera gånger om när jag var till färgaffären, men jag blev nöjd med vad jag fick. När jag vill fräscha upp bordet är det bara att tvätta av och måla en omgång till med oljan.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 15 aug-15 kl 19:46 »
Mmmmm! Gradspår under bordsskivor får en att le lyckligt och få lust att kuta iväg och okynnessinka bara för nöjes skull :-[

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 15 aug-15 kl 21:34 »
Jättefint och ser stadigt ut! Jag gjorde ett arbetsbord att ha utomhus året runt efter John Heisz modell som du säkert sett. Detta antar jag ska vara mera ett mat- och trivselbord. Lite ovanlig lösning undertill. Många hade nog gjort en tvärslå som går genom båda X-en. Som du gjort så blir det smidigare att ha saker under bordet och klippa gräset etc. Blir nog bra det där :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-15 kl 21:46 »
Tack, men jag kan inte ta äran för den designen. Jag googlade på bilder när jag letade inspiration och hittade ett norrländskt snickeri som gjorde bord i den stilen. Jag har inte sett detaljer på hur dom gjort, bara sett det ovanifrån så det är ett mysterium hur själva fogandet är gjort. Så det är väl egen design lite ändå.

Kan se mera av det här:
http://grunna.se/kryssbord/

Vad menar han annars med att bordsytan är borstad? Inte hört det förut... Är vax annars något för utemöbler?

mohsart

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 15 aug-15 kl 22:10 »
Gillar inte riktigt benens infästning i toppen, jag skulle ha valt tappar (som strävornas infästning i benen).
Jag skulle ha målat med linoljefärg.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 15 aug-15 kl 22:57 »
Tänk på att en ska kunna sitta vid bordsändarna så det inte blir för trångt för att få plats med benen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 16 aug-15 kl 08:52 »
Jag har lämnat 30cm benrum på ändarna, vet inte om jag borde utöka det till 40 eller 50 cm?

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 16 aug-15 kl 16:51 »
Jag har lämnat 30cm benrum på ändarna, vet inte om jag borde utöka det till 40 eller 50 cm?
Finns det inga rekommendationer för hur mycket plats benen behöver under ett bord? I vilket fall som så är det urjobbigt att sitta längre stunder vid ett bord där en inte få plats ordentligt med benen.

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-15 kl 20:43 »
Jag har inte sett något, men det verkar ju som man får välja vad som är viktigare, ska bordet vara så att de som ska sitta vid långsidorna alla har benrum, eller ska bordet vara en kompromiss så det även blir bekvämt att sitta vid de två ändorna.

Jag tror det är viktigare att de som sitter vid den långa kanten ska prioriteras, så kanske jag flyttar benen längre ut t.om. Det är ju mest vid specialtilfällen det blir så många att man måste sitta vid ändorna.

Jag kollade med mig själv och vid min längd (188cm) och mina benproportioner så 35cm skulle behövas för att lite marginal. 30 kunde funka om jag satt längre ut. 

Det kan vara så att jag borde ändra proportionerna så att benen kommer mellan två stolar.

DennisCA

• Finland
« Svar #10 skrivet: 16 aug-15 kl 21:05 »
Flyttade in benen 15cm, på så vis får jag dom mellan två stolar:

Använde en färdig modell av en stol för att hjälpa visualisera allt:

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-15 kl 18:22 »
Vet någon vad för sorts borste man använder för att få en strukturerad eller borstad yta? Som han i snickarlänken talar om.

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 20 aug-15 kl 08:45 »
Jag står och velar hur jag ska fortsätta här. Vet inte om jag ska laminera bordsskivan eller designa om så det blir springor istället. En solid bordsskiva är något jag gillar tanken på, men om det inte är så praktiskt... Har problem att bestämma mig.

Jag behöver dock ett bord till den 13:e september då pojkarna fyller 2 år. Men vi blir inte så många som jag trodde nu så jag tror jag bygger ett mindre bord istället och bygger detta senare. Jag ska ändå ha två utebord, ett litet för mina terassstolar och ett större matbord.

Så jag gör det lilla först så har gästerna något att sitta vid. Tror jag försöka göra två stolar till också.

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 20 aug-15 kl 08:59 »
Bord som används som matbord är hopplösa att hålla rena om de har springor såvitt en inte använder duk/tabletter vid måltider och det ville du nog inte när du arbetat för att få en fin bordsyta. Hursomhelst så trillar det alltid ner matrester i springorna och då lägger sig resterna även på de slåar som sitter under skivan. Men springor måste det kanske vara ifall bordet står utomhus?

DennisCA

• Finland
« Svar #14 skrivet: 20 aug-15 kl 09:08 »
Jo det ska stå utomhus på området där vi har betongplattor, inget tak eller regnskydd där. Jag tror att moderna marina limtyper så står sig, fördelen med springorna är att vatten inte poolar sig på toppen. Ska toppen sitta ihop tror jag det är mkt bättre med lim än t.ex. mekaniska fästningar, för limmet håller ute vatten ur fogen.

Två bräder ihopsatta med t.ex. skruvar får säkerligen väta där dom sitter ihop.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 20 aug-15 kl 09:12 »
Jo det ska stå utomhus på området där vi har betongplattor, inget tak eller regnskydd där.
Då behöver det nog vara springor annars är risken att bordsskivan slår sig. Gör lite bredare springor så är det lättare att hålla rent.

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 aug-15 kl 09:34 »
Jag tycker den modifierade designen blev väldigt snygg. När benen kommer in lite känns bordet nästan lite svävande, mycket bättre proportioner.

Definitivt springor mellan brädorna så att regnvatten kan rinna igenom. 3-4mm så kan man dra igenom en disktrasa.   

mohsart

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 20 aug-15 kl 19:14 »
Ingen risk att en limmad bordsskiva slår sig om brädena är kvartersågade.
MEN det kan bli problem pga reglarna under bordsskivan och skivans "gavelbrädor", iom att de har fiberriktningen åt andra hållet, där måste man tänka till (i det andra fallet oavsett om du har springor eller ej).
Och det hade gällt även för inomhusbord, men än viktigare i det här fallet.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

• Finland
« Svar #18 skrivet: 21 aug-15 kl 07:24 »
Jag är inte hundra på exakt vad för problem det kan leda till eller hur jag ska tänka för att ta det i beaktande. Ändorna så kan väl spricka om man inte ger internt rum för expansion men annars?

mohsart

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 26 aug-15 kl 20:48 »
Ja, precis, expansion. Något kan gå sönder.
Jag såg nån youtube-film för ett tag sedan där hålen för skruvarna i "gavelbrädorna" gjordes ovala, men viktigast är väl att inte limma.

/Mats
PS Samma problem riskeras med bägge, jag tänkte fel när jag skrev att det var allvarligare i ena fallet.

Have Autism, Will Travel

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser