Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krossade övergivet (?) ägg, hittade levande kyckling  (läst 1772 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Krossade övergivet (?) ägg, hittade levande kyckling
« skrivet: 14 aug-15 kl 18:27 »
Varning för lite äcklig läsning.

En höna fick kycklingar igår. Jag hörde pipanden redan på morgonen, lite senare såg i två kycklingar, och ännu senare på eftermiddagen hade hönan övergett redet med dess kvarvarande två ägg och lagt sig på hönshusgolvet med sina små.

Nyss, alltså ungefär ett dygn efter att hönan klivit ur redet, trodde jag att de sista äggen inte skulle kläckas. Jag var så säker på min sak att jag slängde dem i en hink och knäckte dem med en liten spade.

Ett av äggen var mycket riktigt fullt av inget annat är rödaktig vätska. Men i det andra låg en fullt utvecklad kyckling, täckt av en genomskinlig hinna, och med ganska mycket gula fortfarande fastsatt vid magen. Medan jag tittade på den såg jag att den rörde sig litegrann.

Jag bedömde att kycklingen efter mitt äggöppnande var dödsdömd, och ändade dess liv genom att släppa en tung sten på den.

Gjorde jag fel här? Hade kycklingen kunnat kläckas, eller var den verkligen övergiven av mamman, och kanske underutvecklad? Den hade ju trots allt lite gula kvar?

Kan hönsmammor lämna redet med nykläckta kycklingar för att sedan gå tillbaka och ruva klart på eventuella kvarvarande ägg?

MVH Barnamördaren.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
SV: Krossade övergivet (?) ägg, hittade levande kyckling
« Svar #1 skrivet: 14 aug-15 kl 21:43 »
Hönan borde ha legat kvar någon dag till,  kycklingen i ägget var nog dödsdömd så fort mamman lämnade redet med de andra ungarna, de sista dagarna brukar hon inte lämna äggen alls.

Det du har gjort behöver du inte fundera över, det är sånt man får göra som djurägare ibland.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 14 aug-15 kl 22:18 »
Tack!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 aug-15 kl 23:01 »
Enda räddningen är att lysa "när hönan lämnat för gott" och om det finns något i lägga in i kläckare.

Som redan sagt efter öppnande av ägget och med gulan ute så gjorde du rätt

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 14 aug-15 kl 23:19 »
Varför tror du hönan övergav ägget, förresten? Gjorde hon fel, eller var det något fel på kycklingen?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-15 kl 08:29 »
I hönans naturliga värld, MÅSTE hönan gå ut med sina kycklingar efter ett par dygn. Annars får de ju ingen mat. Det naturliga är också att alla ägg kläcks inom kort tid. Alla kycklingar måste vara pigga och raska för att klara livet. Klena eftersläntrare är inte lönt att satsa på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser