Varning för lite äcklig läsning.
En höna fick kycklingar igår. Jag hörde pipanden redan på morgonen, lite senare såg i två kycklingar, och ännu senare på eftermiddagen hade hönan övergett redet med dess kvarvarande två ägg och lagt sig på hönshusgolvet med sina små.
Nyss, alltså ungefär ett dygn efter att hönan klivit ur redet, trodde jag att de sista äggen inte skulle kläckas. Jag var så säker på min sak att jag slängde dem i en hink och knäckte dem med en liten spade.
Ett av äggen var mycket riktigt fullt av inget annat är rödaktig vätska. Men i det andra låg en fullt utvecklad kyckling, täckt av en genomskinlig hinna, och med ganska mycket gula fortfarande fastsatt vid magen. Medan jag tittade på den såg jag att den rörde sig litegrann.
Jag bedömde att kycklingen efter mitt äggöppnande var dödsdömd, och ändade dess liv genom att släppa en tung sten på den.
Gjorde jag fel här? Hade kycklingen kunnat kläckas, eller var den verkligen övergiven av mamman, och kanske underutvecklad? Den hade ju trots allt lite gula kvar?
Kan hönsmammor lämna redet med nykläckta kycklingar för att sedan gå tillbaka och ruva klart på eventuella kvarvarande ägg?
MVH Barnamördaren.