Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamhet på biogas?  (läst 4772 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 11601
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #20 skrivet: 01 apr-17 kl 10:14 »
Nej. Metan går i praktiken inte att tända med kompressionsvärme, så man är tvungen att använda en ottomotor med gnisttändning för biogas.

Det finns en metod som kallas dieselgasdrift eller blandgasdrift för att som nödlösning kunna köra en diesel på t ex gengas eller biogas, men den har så stora nackdelar att man bör undvika den om man kan.
Metoden går ut på att man kör motorn som vanligt på något flytande dieselbränsle men blandar in brännbar gas i insugningsluften och bygger om insprutningspumpens regulator så att den ger ungefär tomgångsbränslemängden oavsett varvtal.
Nackdelarna är framför allt dålig bränsleekonomi både på gas- och dieselsidan, man får räkna med att motorn fortfarande tar ungefär 20 % av den dieselolja den skulle ha dragit vid ren dieseldrift,  samt mycket otrevliga avgasutsläpp och starka "dieselknackningar" som kan ge motorskador.

kretslopp

  • Inlägg: 1553
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #21 skrivet: 01 apr-17 kl 10:24 »
Mina funderingar kring biogasanvändning är gasspis för matlagning varmvattenvärmare av flödestyp och gasdrivet kylskåp och frysbox. biogasen producerar mest på sommaren, då vill man inte elda för att laga mat eller få varmvatten. Då blir det perfekt med gasanvändning. Kan man komma över en flödesvattenvärmare är den liten och smidig. På sommaren behövs det kylskåp och frys för matförvaring och gas finns det gott om. Skulle också kunna tänka mej en gaslampa. Gjorde experiment med gaslampa och biogas som hade lågt tryck ,det fungerade utmärkt. Till dom här grejerna behöver det inte vara speciellt högt tryck på gasen, den behöver inte heller så mycket rening.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10538
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #22 skrivet: 01 apr-17 kl 10:34 »
Det får bli en stirlingmotor för elproduktion driven av lågtrycksgas då.

Nu när mjölkgårdarna läggs ned i rasande takt så kan man nog få tag på tankar till skrotpris.

ensamhet

  • Inlägg: 3816
    • Lappland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #23 skrivet: 01 apr-17 kl 13:07 »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10538
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #24 skrivet: 01 apr-17 kl 13:15 »
250 000 kr :o

Då blir det svårt med lönsamheten ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3816
    • Lappland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #25 skrivet: 01 apr-17 kl 13:25 »
250 000 kr :o

Då blir det svårt med lönsamheten ;D

Det kostar att ligga på topp.

Men lite mer realistiskt nu, jag är dålig på engelska, så nån annan får söka information.

Jag såg för många år sen en USA militär tungdragare i Tyskland, som det stod Multifuel på.
Och sen stod det som jag tolkade det. Den går på diesel, bensin, flygbränsle, pizza och all annan skit.
Den hade vanliga bränsletankar på ena sidan och en stor låda på andra sidan, där de slängde matavfall från restaurangen, där jag såg den.

The Mechanic

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #26 skrivet: 01 apr-17 kl 18:42 »
Det går säkert bra att köra ganska många timmar på gas upprenad i scrubbler och ett stålullsfilter i en lite modernare motor för förbränningen skull  som Torbjörn skriver. Det viktiga är ju att faktiskt försöka, att komma till skott och göra verklighet av det. Att samla komponenter till rimliga kostnader. Att röta med UASB leder ju till renare rågas så det är en metod som kan passa om man har som mål att göra egen fordonsgas. Till Ripas sjögräs funkar UASB fint.
Just fenomenet vinter har ju ganska stor negativ effekt på gasproduktionen. Att hålla värme på reaktorn till rimlig kostnad är ju väldigt viktigt. Det gäller att skapa förutsättningar för gasproduktion även vintertid för då har man ju faktiskt stort behov av bränsle för olika ändamål.

torbjorn

  • Inlägg: 11601
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #27 skrivet: 02 apr-17 kl 10:55 »
Jag såg för många år sen en USA militär tungdragare i Tyskland, som det stod Multifuel på.
Och sen stod det som jag tolkade det. Den går på diesel, bensin, flygbränsle, pizza och all annan skit.
Den hade vanliga bränsletankar på ena sidan och en stor låda på andra sidan, där de slängde matavfall från restaurangen, där jag såg den.

Förmodligen en M35 eller M45 med Continental flerbränsledieselmotor.
Den går inte att köra på riktigt vad som helst, man kan väl se den ungefär som de flesta gamla "allätar" -förkammardieslar (jag har en instruktionsbok för en Deutz traktor från tidigt 50-tal, där nämns bl a brunkolstjära och råolja som användbara bränslen). De flesta sorters flygbränslen, fotogen, tunn eldningsolja mm går ju mer eller mindre bra att använda i vilken dieselmotor som helst, det speciella med den här Continentalmotorn var att den gick att köra även på lågoktanig bensin (dock måste den blandas med olja i så fall för att inte insprutningspumpen ska skära).
Många ryska militärfordon från 70- och 80-talet hade också flerbränsledieslar.

ensamhet

  • Inlägg: 3816
    • Lappland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #28 skrivet: 02 apr-17 kl 11:10 »
Nej inte M35.

Det var en liknande den här.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1382
    • Ångermanland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #29 skrivet: 02 apr-17 kl 17:38 »
Det finns ju färdiga små elverk med stirlingmotorer just för biogas

torbjorn

  • Inlägg: 11601
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #30 skrivet: 02 apr-17 kl 23:12 »
250 000 kr :o

Då blir det svårt med lönsamheten ;D

Om man absolut vill hålla sig till hemimotorer med 2 ventiler per cylinder och inte vågar ta steget till modernare fyrventilteknik när man snickrar ihop ett biogaselverk, så finns det ju betydligt mer överkomliga och mindre exotiska maskiner än den där amerikanska V8:an att ta till.
Bra förslag är t ex PSA-gruppens TU-motorer, förekommer med 1,1 till 1,6 liters cylindervolym i många Peugeot och Citroën småbilar från sent 80-tal och större delen av 90-talet.  Samt VAG-koncernens motsvarande motorer som förekommer i bl a VW Polo/Derby, Seat Ibiza och en del snikmodeller av VW Golf II och III. Vill man ha en lite större maskin kring 2 liter finns t ex Mercedes "102"-motorer, många olika motorer från BMW och 2.0 DOHC-motorerna som satt i Ford Sierra och Scorpio i början av 90-talet.

fredde e

  • Inlägg: 380
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #31 skrivet: 02 apr-17 kl 23:38 »
När jag läste "flugbränsle" här kom jag att tänka på min tid som mopedist för snart 60 år sen. Farsan skulle utveckla nån sorts brännare för flugbränsle och fick ett helt fat som prov. Fatet stod i garaget nästan fullt en längre tid. Min ekonomi fick mig att hälla dett blandad med 2tkts olja i mopeden och det funkade alldeles utmärkt. Antagligen pga den höga kompressionen som moppen av någon anledning hade. ;D När det blev bilåkning senare fanns det fortfarande soppa kvar i fatet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

fastfrusen

  • Inlägg: 1165
    • -
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #32 skrivet: 03 apr-17 kl 00:46 »
Jag kör biogasbil och är helnöjd. Förutom att närmaste mack ligger 12 mil bort (kan köra på bensin också) följer tråden med intresse eftersom jag hoppas att småskalig produktion ska bli möjlig så att jag kan tanka lite närmare.

ang flygbränsle så när jag lärde mig att sköta underhållet av flyg-tank-anläggningen på en forskningsstation där det var meningen att jag skulle jobba, så hällde man för varje bränslekontroll över ca 5 liter på ett tomt fat. Det blev ju fullt tillslut och instruktören tipsade mig om att tanka skotern med det. Men tog tillbaka tipset efter att ha sett kollegornas supernya dyra maskiner...  ;D ;D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1382
    • Ångermanland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #33 skrivet: 03 apr-17 kl 07:30 »
Fiats lilla luftkylda används ofta då den tål att stå med kontinuerlig drift.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 7 användare
Allam, tranberga, kickan1971, Liisa, alternaiv, Banelinjen, DkY

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser