Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frostfritt djup  (läst 63953 gånger)

Geir

Frostfritt djup
« skrivet: 10 apr-07 kl 14:49 »
Hur tar man reda på hur djupt man måste gräva för att komma på frostfritt djup där man bor?
Jag bor 4 mil norr om Uppsala, och gissar att det är frostfritt på ungefär 60 cm. Men jag vill vara säker, det vore ju tråkigt att gräva och gjuta, för sen att bli tvungen att göra om det.
Någon här som har något tips, eller rent av har koll på hur djupt tjälen går i olika delar av Sverige?

/Geir

drömmer

• Gäst
Re:Frostfritt djup
« Svar #1 skrivet: 10 apr-07 kl 17:02 »

Tjälfarliga jordar
Uppsala = 1,6m (enligt karta)

(Källa: Byggnadstekniken grunder, KTH, Avdelningen för byggnadsteknik)

Tänk på att olika jordar är olika farliga. Lera är värre än sand osv.

Sen beror det även på vad du ska bygga till exempel så minskar markisolering tjäldjupet.

drömmer

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-07 kl 17:07 »
Hur tar man reda på hur djupt man måste gräva för att komma på frostfritt djup där man bor?

gå till biblioteket, kolla med grannarna, hur djupt är det grävt på övriga delar av tomten

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 20:22 »
Sedan bör man också tänka på att vissa typer av mark behöver man inte gå till frostfritt djup vid grundläggning.

Jag bor på sandjord som i är helt självdränerande. Här rör sig inget även om det inte ligger särskilt djupt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 00:38 »
Hej Geir!
Vad är det för fundament du skall gjuta? Är det en grund eller bara plintar till något uterum? Det finns en lösning om man inte vill gräva för djupt, när man te.x. skall gjuta plintar kan man lägga en hård isolerskiva i botten som isolerar från att kylan jobbar sig ner under plinten. På så sätt kommer man runt det problemet, men du måste gräva ner det till ett visst djup ändå. Hoppas att det hjälpte något. MVH DeadMan 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #5 skrivet: 14 apr-07 kl 22:36 »
Ursäkta men jag halkade in :) här som vanligt när det känns angeläget:

Du skall nog kolla upp växtzon där du kanske skall bo:

Kolla med grannar om lägsta temperatur, hur länge, låg det nån snö vid tillfället, ligger avverkningsam skog uppströms?

Jag kan bara jämföra med var jag själv, gjort och varit med om.

Jag bodde uppe i KOSTA -87. Den vintern glömmer jag aldrig. Kosta ligger inom växtzon 3, det växer hjortron i mossarna däromkring bla.
Då hade vi ett tjäldjup, på ung 1,5 m. Vatten o avloppsledningar ligger på 1,6 m.

Snön innanför ytterdörren tinade inte upp.

Kosta ligger ung 8 mil från Kalmar, 5 mil från Växjö, 12 mil från Karlskrona.

Titta på växtligheten, vissa växter gillar blött mark mer än andra.

Kolla eventuella diken, var dom ligger och vart de går, att det skulle vara sand enbart där du tänkt bo, är det bra det?

Är det berg i närheten, är det moränmark, isåfall hur mycket siltigt material är det i denna.

Det är massor vi borde känna till, som man förr i världen bara visste, eller borde veta.

Sunt förnuft, och lite vanligt folkvett kommer man långt med, fortfarande.

Leif ;D

Geir

« Svar #6 skrivet: 16 apr-07 kl 12:09 »
Tack för alla bra inspel. Av och till är man ju lite för lat att fara ikring
Nu är grindstolparna gjutna, och jag nöjde mig med 80 cm rör i marken, plus en klump betong i botten av hålet. Marken är väldrenerat, vårat hus ligger på en liten backe med pinnmo och sandjord. Vattenrören ligger en meter under ytan, och har inte frusit senaste två vintrarna (och aldrig tidigare enligt förra ägarna), avloppsrören ligger på samma djup och har häller inte frusit.
Men grindstolparna ligger ned mot vägen var man kan gräva sig ner till leran en dryg meter under ytan. Jag återkommer om grindstolparna blir påvärkat av tjälen till vintern. Det var rätt så roligt att gjuta, så jag gråter inte om jag får göra om det...

/Geir

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser