Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döda kycklingar. Har jag gjort något fel?  (läst 3101 gånger)

Cattisw

Döda kycklingar. Har jag gjort något fel?
« skrivet: 08 aug-15 kl 09:25 »
Hej.  Förra veckan på söndagen for jag iväg för att köpa mig en höna med tre kycklingar som var 1 vecka gammla. Allt hr gått fint tills igår, då jag hittade en död under mamman. Den var platt och hade bajs i dunfjädrarana. Jag kollade de andra två och de var fina i rumpan och tänkte att den döda kankse var sjuk eller något. Att det är sånt som händer. Men på kvällen hittade jag en till död, den låg inte under mamman uten mer på en avlägsen plats. den tredje och då levande kycklingen var den som var störst av de alla tre och den såg pigg ut då jag lämnade dem för natten. Nu på morgonen var det alldeledes tyst från den buren i hönshuset och mamman låg på den och vaktade den jättemycket trots att det var död. nu till mina frågor;

Vad kan det vara som har gjort att kycklingarna dör?

Kan jag släppa ut mamman till mina andra hönor nu eller ska jag vänta tills det är mörkt?

Hon ser ganksa förvirrad ut nu och tänker att hon kankse behöver ta igen sig innan hon möter 10 ganska unga kycklingar på ca 16 veckor.

Väldigt tacksam för svar då jag håller på att ge upp hoppet om en dröm med hus och höns. -.-    :-\

Alexn72

• Skåne
SV: Döda kycklingar. Har jag gjort något fel?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-15 kl 13:34 »
Är mamman stor... isåfall kan hon ha legat ihjäl dem

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-15 kl 13:52 »
Vad har kycklingarna fått för mat då? Har du sett att kycklingarna äter maten och att de når den? Har de fått tillgång till vatten?
Att 3 av 3 kycklingar dör låter ju konstigt? Om de dött av marek borde väl inte alla stryka med?

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 aug-15 kl 14:23 »
Det låter som om de små inte fått mat och vatten, allt sådant går sällan med automatik. Någon måste lära dem. Man får se till att de äter allt man kan tuta i små kycklingar för att de skall komma igång. Vatten, hackat ägg, havregryn, smulor av kex mm.

Ligger de i ett rede är de förlorade, hönor matar inte sina kycklingar. De leder dem till något ätbart. När det inte fungerar blir det svårt. När vi skippade "hönan" och började kläcka själv har överlevnaden blivit 100%

Cattisw

« Svar #4 skrivet: 08 aug-15 kl 16:53 »
Självklart att jag har sett till att de har ätit och drukigt. Jag gav dem skycklingstart från svensktfoder som. Jag har gett det innan till mina kycklingar och alla har mått bra av det. Har fått det rekomenderat av en uppfödare jag har köpt mina andra kycklingar hos.

Tror ni mamman kan träffa de andra hönorna nu eller borde jag vänta tills imorgon.?

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 aug-15 kl 19:47 »
Vad har kycklingarna fått för mat då? Har du sett att kycklingarna äter maten och att de når den? Har de fått tillgång till vatten?
Att 3 av 3 kycklingar dör låter ju konstigt? Om de dött av marek borde väl inte alla stryka med?

Marek brukar de väl inte få när de är en vecka? eller?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-15 kl 20:19 »
Marek brukar de väl inte få när de är en vecka? eller?

Nä, jag har bara erfarenhet av att kycklingar på flera veckor dött och Marek har väl inkubationstid som andra sjukdomar? Att små kycklingar på 1v dött under hönan har jag aldrig varit med om. Kan hon ha hackat ihjäl dem och avlivat dem själv?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 09 aug-15 kl 07:25 »
Det händer (sällan lyckligtvis)  att en höna hackar ihjäl sin kyckling. Detta inträffar då  precis när  den nykläckta kycklingen börjar krypa fram utanför hönan. Hönan hackar mycket specifikt på bakhuvudet/nacken.  Att detta skulle inträffa efter mer än en vecka har jag aldrig hört talas om,  inte totalt omöjligt kanske, men inte troligt. Hela denna historia låter mycket märklig. Något fel  verkar det inte som att Cattis gjort,  och Marek låter det inte alls som. Det som brukar drabba småkycklingar är coccidios, men det har ju ganska tydliga symptom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 10 aug-15 kl 08:09 »
När hönan börjar bete sig som en "vanlig" höna skulle jag nog släppa ihop henne med de andra. Med vanlig menar jag att hon vill komma ut och göra vanliga hönsgrejer. Sen om unghönsgänget gaddar ihop sig mot henne har jag ingen erfarenhet av.

Gasten

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-15 kl 02:52 »
Jag funderar på om det inte kan ha blivit "nåt fel i huvudet" på hönan efter att hon flyttats från sin förra ägare hem till er och därefter börjat ha ihjäl de små. Som ett stressrelaterat beteende, menar jag. Såg du förresten några tecken på att kycklingarna blivit hackade eller liknande?
Om det inte varit för att du haft koll på vad de har ätit skulle man annars kunna tro att det just var nåt farligt de fått i sig. Har ni kanske råttor som varit framme? Jag har hört talas om mystiska dödsfall som berott på båda orsakerna.
Höns och rock n' roll!

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser