Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utfodring av hund  (läst 1930 gånger)

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
utfodring av hund
« skrivet: 10 apr-07 kl 13:36 »

jag hittade en intressant länk om hundmat.

"Små förändringar i kosten kan innebära stora förbättringar i hälsa "

den ger bra förklaringar  och tips!
hälsningar åsnemor

http://209.85.135.104/search?q=cache:RQ7TDXIcNjIJ:yana.se/doc%2520filer/utfodring.doc+hundar+k%C3%A4nslig+mage+recept&hl=sv&ct=clnk&cd=8&gl=se

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:utfodring av hund
« Svar #1 skrivet: 10 apr-07 kl 18:15 »
Det låter ju klokt  ;D

ledup

  • Inlägg: 331
Re:utfodring av hund
« Svar #2 skrivet: 10 apr-07 kl 21:28 »
Med risk för att uppfattas som makaber och hemsk:

Jag tycker att helkroppsdjur t.ex. råttor, möss, kaniner etc.
är det absolut bästa och enklaste om man nu vill vara naturlig med sin hund.
Då behöver man inte heller oroa sig för vitaminer,calcium/fosfor halt och aminosyror.
Vilket många djur romantiker glömmer när de skall utfodra sin hund själv...
(nu blir någon arg, förlåt)

Givetvis måste djuren vara "färska" och inte frysta.....
Det mest optimala vore ju en hel ko att tugga (ger en enorm sysselsättning att bara ta sig igenom skinnet, sedan måste jycken ägna timmar åt att slicka sig ren oxå)  på men det uppskattas ju inte av omgivningen....
Ger man helkropps djur är det givetvis viktigt att dessa djur är uppfödda på rätt sätt och är unga.
Äldre djur innehåller ofta för mycket fett (vanligt problem hos folk som har stora ormar. De ger hellre ett stort äldre djur än flera små yngre).

Skall man mata med hela fåglar är det bra att tänka på att fjädrar/dun kan orsakar förstoppning (gäller även reptiler). Om jycken inte har vett att ta bort dem själv lär du hjälpa den...

Norrgårds Anna

  • Inlägg: 209
Re:utfodring av hund
« Svar #3 skrivet: 20 apr-07 kl 11:51 »
Ha ha ha! ;D

Förlåt, jag fick bara en bild framför mig... Min lilla cocker som roar sig med att käka upp en död kossa på gårdsplanen...

Snacka om att det kommer att bli konstiga rykten!!  ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:utfodring av hund
« Svar #4 skrivet: 20 apr-07 kl 11:54 »
Ha ha ha! ;D

Förlåt, jag fick bara en bild framför mig... Min lilla cocker som roar sig med att käka upp en död kossa på gårdsplanen...

Snacka om att det kommer att bli konstiga rykten!!  ;D

Då får hon nog jobba länge :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:utfodring av hund
« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 14:03 »


Jag tycker att helkroppsdjur t.ex. råttor, möss, kaniner etc.
är det absolut bästa och enklaste om man nu vill vara naturlig med sin hund.

Det finns faktiskt en hel del som går in för det, de har ofta vandrat dit via barf/naturlig föda. Åtminstone i USA verkar det sprida sig, där kallas det för "whole prey-diet", eller något i den stilen.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:utfodring av hund
« Svar #6 skrivet: 25 apr-07 kl 16:10 »
Det finns faktiskt en hel del som går in för det, de har ofta vandrat dit via barf/naturlig föda. Åtminstone i USA verkar det sprida sig, där kallas det för "whole prey-diet", eller något i den stilen.
Visste inte att det var en särskilld diet.....men visst det fungerar bra.
Mina jyckar får ekorrarna jag skjuter, hela djuret förutom svansen....den använder jag till att binda flugor till fiske av.
Även katterna är väldigt förtjusta i ekorre.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:utfodring av hund
« Svar #7 skrivet: 26 apr-07 kl 22:24 »
Jag hade en Dalmatiner en gång som var rätt tjock för hon hade fri tillgång på åkersork, dom var stora som marsvin och hon svalde dom hela om hon såg att vi tänkte ta dom från henne, övervägde ett tag att rasta henne med munkorg på....
Hon fångade lätt Två-tre stycken på tio minuter. :-\
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
malinj, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser