Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lanbruksfastighet - kan någon hjälpa mig förstå?  (läst 3047 gånger)

ponyboy

• -
Lanbruksfastighet - kan någon hjälpa mig förstå?
« skrivet: 03 aug-15 kl 18:38 »
Hej!

Kan någon hjälpa mig att reda ut lite saker?

Jag har köpt en lantbruksfastighet vilket jag förstår automatiskt gör mig till företagare, men hur?  ???

Jag skall starta ett företag som innefattar hästträning och div. annat. Ska jag då starta ett eget företag (enskild firma) eller "har" jag redan ett företag i fastigheten?

Det vore till otroligt stor hjälp om någon som vet hur detta fungerar kan förklara för mig!

Tack på förhand!  :-[

JagArJag

• Småland
SV: Lanbruksfastighet - kan någon hjälpa mig förstå?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-15 kl 20:09 »
Du måste kontakta skatteverket och registrera en enskild firma. En blankett ska fyllas i och skickas in.
Du behöver då uppge vilka olika typer av verksamheter du ska bedriva varav skogsbruk förmodligen är en (det finns skog på fastigheten gissar jag)
Sen behöver du hitta en revisor som du får förtroende för och som jan hjälpa dig med bokföringen. Lrf konsult och hushållningssällskapet är några som har revisorhjälp till folk som har lantbruksfastigheter.
När du fått hjälp med uppstart osv så kan du välja om du gör den löpande bokföringen själv eller om revisorn ska göra det.
Revisorn bör ha erfarenhet av bokföring för lantbruksfastighet eftersom lagar och avdrag mm skilljer sig från tex en restaurang.
Revisorn hjälper dig med momsredovisning, bokslut och deklaration (utöver löpande bokföring)
Bokföring är viktiga saker av flera anledningar så du ska inte försöka lösa det själv från början åtminstone.

När du fyller i blanketten till skatteverket är det olika val du behöver göra som styr bokföring mm så det är bra om du tar hjälp redan till den blanketten.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 aug-15 kl 21:04 »
Eftersom du ska sälja tjänster, vilket jag antar du menar med "hästträning" så måste du ha f-skatt.
Om du inte tänker börja med att sälja tjänster på en gång kan du vänta med att registrera f-skatt.

Om du inte tänker sälja tjänster så behöver du ingen f-skatt när du äger en jordbruksfastighet. Man blir ålagd att deklarera NEA-bilagan ändå, och momsregistrera sig kan man göra utan f-skatt.

Du behöver inte ansöka om f-skatt på en pappersblankett utan du kan göra det på sidan verksamt.se

Du behöver ingen revisor heller. Jag bokför och deklarerar själv, men jag lever inte heller på mitt jordbruk som du verkar ha planer på att göra.

JagArJag

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-15 kl 21:11 »
Som jag skrev så kan man göra bokföring själv senare, men det verkar som om TS är osäker på allting med företag och då bör man ta hjälp av en revisor först, och sen när TS får lite mer koll på företag och bokföring så går det att fixa det själv istället.
Är det lite summor det handlar om så kan en revisor snabbt betala sig i och med avdrag mm som dom kan hjälpa till med.

Och har man skog på fastigheten så måste man ha enskild firma registrerad enligt skatteverket. Nu var det visserligen 1-2 år sen jag pratade med dom om det men då sa dom det när jag ringde i alla fall.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-15 kl 22:03 »

Och har man skog på fastigheten så måste man ha enskild firma registrerad enligt skatteverket. Nu var det visserligen 1-2 år sen jag pratade med dom om det men då sa dom det när jag ringde i alla fall.

Nej. Man behöver inte ha f-skatt för att sälja träd/skog. Träd är inga tjänster utan det är varor. Jag har själv sålt skog och har ingen f-skatt. Däremot finns det folk som har f-skatt fast det enda de säljer är skog. De har alltså f-skatt i onödan.
Det kanske är så att du inte vet vad f-skatt är eftersom du skriver "enskild firma". Du kommer antagligen ihåg fel eller missförstod när du pratade med skatteverket. Du kan ju kolla på ratsit på alla dina grannar som äger skog om de också har f-skatt.

JagArJag

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-15 kl 12:13 »
Här är en kort information som södra har skrivit, oavsett om man anlitar södra eller ej kan det vara nyttig info i allmänhet om skog. Där står även lite om f-skatt, moms mm på sida 6.
http://skog.sodra.com/Documents/Broschyrer%20och%20faktablad/Koncernen/Skog%20och%20skatter%20En%20guide%20för%20nya%20skogsägare.pdf

Även skatteverket har lite matnyttigt att läsa: http://www.skatteverket.se/download/18.7be5268414bea0646943e26/1427100551165/29519.pdf
på sida 36 och några sidor framåt finns speciell info om jordbruks och skogsfastighet.

Här finns en annan ännu mer kortfattad text från skatteverket: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/foretagsformer/enskildfirma.4.5c13cb6b1198121ee8580002518.html?q=enskild+firma

Ex.

• -
« Svar #6 skrivet: 04 aug-15 kl 12:40 »
Jag tycker TS har förstått saken helt rätt.

Under förutsättning att gården h'n köpt är en näringsfastighet, så blir ägaren automatiskt näringsidkare. Och ska därmed fylla i näringsbilaga till deklarationen.

Det behövs alltså inte registreras når särskild enskild firma. Det blir bara tårta på tårta.

Däremot måste h'n registrera sig för moms och eventuellt F-skatt. ( F-skatten behövs för hästverksamheten )
Det  görs på blankett SKV 418.  http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/418.4.39f16f103821c58f680007789.html

Eller på Verksamt.se, om man nu orkar sega sig igenom deras trötta hemsida.

F-skatten behövs som sagt för hästverksamheten, men egentligen inte för själva gården. man får ju t.ex ingen F-skatt om man har skatteskulder, och det skulle ju då betyda att alla som har skatteskulder inte skulle kunna äga en gård, vilket är orimligt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tommy f

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 sep-15 kl 08:41 »
lånar tråden lite, om man är enskild näringsidkare med f-skatt och utför nån tjänst lite då och då (putsar annans åker, trädfällning m.m) samt säljer lite ägg, kött och livdjur, hur och när ska dom sociala avgifterna betalas in? Drar revisorn detta på års deklarationen? Tänker dom första åren har man ju tyvärr oftast betydligt högre utgifter en inkomster.
Man tar ju inte ut lön riktigt då man vissa månader kanske inte utför någon tjänst eller säljer nått livdjur överhuvudtaget.
Läser man på skatteverket ska det betalas in månadsvis, vilket är lätt om man kanske har en firma inom bygg eller dyl då man har det som heltidsjobb..
Någon som har koll?

Ex.

• -
« Svar #8 skrivet: 16 sep-15 kl 09:27 »
Har du högre utgifter än inkomster de första åren, vilket många har, så blir det varken skatt eller egenavgifter.
Men i skatteverkets värld så går alla företag med vinst från dag 1, och då är principen att man ska betala in den beräknade skatten månadsvis. Sen när man har deklarerat så stäms det av och man får betala in mer eller får tillbaks.

Ser man att man inte kommer att gå med vinst så får man lämna in en preliminär deklaration där man anger resultatet till noll. Och då blir det heller ingen skatt att betala in månadsvis i förskott.

När man startar företaget och registrerar sig för F-skatt brukar man oftast skriva det beräknade resultatet till noll.  Men en del tycker det känns dumt, och så skriver dom en vinst på kanske 50 000 som beräknat resultat, och då kommer skatteinbetalningskorten som ett brev på posten.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tommy f

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 sep-15 kl 13:23 »
Okej, tack för svaret, satt har man glömt att betala in kommer en påminnelse alltså?

andtol

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 sep-15 kl 14:07 »
Okej, tack för svaret, satt har man glömt att betala in kommer en påminnelse alltså?

Japp. Påminnelse och extra ränta. Sätt ett mindre belopp som vinst så blir det inte så mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser