ankhållning i praktiken

Startat av hippoteket, 02 Aug-15 kl 00:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hippoteket

Jag funderar på att utöka djurfamiljen på gården med en liten ankfamilj - som för så många andra är det sniglarna som lett in tankarna på detta... Men jag har några funderingar av rent praktisk natur.

Hur löser man ankornas badbehov på ett enkelt sätt? Badar de på vintrarna också? (förmodligen, inser jag) HUR löser man det utan att det blir is överallt? Räcker det om man ger dem badbalja en stund då och då, eller måste det vara fri tillgång till bad också? Hur stor behöver den vara, som minst?

Sen har jag läst lite här och klurat på lösningar vad gäller vatten och mat. Såg dunken med hål i, det såg ju smidigt ut för att minimera slabbet. Men hur ser matskålar/krubbor/"vad-kallar-man-det?" ut för ankor? Kan det funka med någon form av foderautomat, sån som man hänger upp?
Vi har haft höns i några år och de har ju en liten vattenautomat (ställd uppepå en av hästarnas avlagda mineralbaljor, som står uppochner = slut med skräp i vattnet!) och två små foderautomater hängande. Jag inser ju att detta är för smått för anknäbbarna, men finns det någon foderautomat som funkar för både höns och ankor?

Sen en sista fråga - kan ankor få kalkben, som hönsen får?

Henrik Penrik Filivilivenrik

Ej ankägare, men kan svara litegrann iallafall.

Citat från: hippoteket skrivet 02 Aug-15 kl 00:25
Hur löser man ankornas badbehov på ett enkelt sätt? Badar de på vintrarna också? (förmodligen, inser jag) HUR löser man det utan att det blir is överallt? Räcker det om man ger dem badbalja en stund då och då, eller måste det vara fri tillgång till bad också? Hur stor behöver den vara, som minst?

Jag har sett lite olika varianter av "ankdamm". T ex barn-pooler, som barn badar i på sommaren. En här på forumet använde en gammal eka som hon fyllde med vatten. De är enkla att bara tappa ut när vattnet ska bytas (och det blir smutsigt väldigt fort).

Ankor har rätt känsliga fötter, så man bör göra en ganska jämn, sluttande uppgång till dammen. De ska helst inte kunna halka på dammens kant heller.

Mig veterligt minskar inte ankors badbehov på vintern. Eftersom de inte behöver bada hela dagarna så kan man till stor del lösa isproblemet genom att helt enkelt knacka hål (eller byta vatten) varje gång man tittar till dem.

Ankor behöver egentligen inte bada alls, men de behöver kunna doppa huvudet helt, för att inte torka ut några körtlar de har i ansiktet (om jag minns rätt). Deras psykiska badbehov däremot är nog desto större.

Svårt att rekommendera en storlek på dammen, men den kan såklart inte bli för stor.

Om jag själv hade skaffat ankor hade jag nog gett mig på en lite mer avancerad lösning, och gjort som jag såg att de hade gjort i en djurpark jag besökte: De hade gjort en damm av betong, ett par meter tvärsöver, med rundade kanter. Till dammen hade de dragit en vattenledning som mynnade ut i mitten av dammen, som man kunde vrida på med en kran. Det fanns även en avloppsbrunn i botten som man också kunde öppna och stänga. Lite knöligt att bygga, men väldigt simpelt att tömma och fylla på sen.

Citat från: hippoteket skrivet 02 Aug-15 kl 00:25Sen en sista fråga - kan ankor få kalkben, som hönsen får?

Nix!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

19Haglund78

Jag grävde en damm 4m * 2,5m och 0,9m djup la 3 lättviktspresänningar i botten och 2 dammdukar från Jula uppepå. Som urtömmning har jag en dränkbarpump som tar partiklar på 45mm i diameter. Fungerar kanonbra. Vatten tar jag ur den gamla ladugårdskällan och använder även där min dränkbara pump. ;)

Citat från: 19Haglund78 skrivet 13 Aug-15 kl 20:09
Jag grävde en damm 4m * 2,5m och 0,9m djup la 3 lättviktspresänningar i botten och 2 dammdukar från Jula uppepå. Som urtömmning har jag en dränkbarpump som tar partiklar på 45mm i diameter. Fungerar kanonbra. Vatten tar jag ur den gamla ladugårdskällan och använder även där min dränkbara pump. ;)

Hur många ankor har du och hur ofta tömmer du den?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Oskar 123

Ankor får oftast inte ohyra, då de badar så drunknar de som hunnit hoppa på de.
Man kan bygga en damm av traktordäck! Lägg en presenning i botten och över sidorna. Sen lite sand i botten, och fyll på vatten!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Citat från: Oskar123 skrivet 13 Aug-15 kl 22:12
Ankor får oftast inte ohyra, då de badar så drunknar de som hunnit hoppa på de.
Man kan bygga en damm av traktordäck! Lägg en presenning i botten och över sidorna. Sen lite sand i botten, och fyll på vatten!

Halkar de inte på presenningen?

19Haglund78

Jag har 10 ankor och tömmer den ca 1gång i veckan.  :)

Oskar 123

Nej, det är ju så mycket vatten i så det gör de inte.
Jag la även i en planka som i vattnet att gå upp på, och en som gick i. Men den sket de i, de flög i istället.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

530 Gäster, 0 användare