Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärm  (läst 890 gånger)

enSAM

• -
Svärm
« skrivet: 28 jul-15 kl 12:36 »
Tog en svärm för 5 dagar sedan och satt den i en kupa med 5 ramar, allt verkade bra tills idag när jag kom hem. Grannen var i potatislandet och ropade att nu sitter det en massa bin på samma ställe som förut. Jag gick dit och, jo där satt det en mycket liten svärm som jag lyckades få i en Apidea. Bina runt Apidean blev bara fler och fler så drottningen var tydligen där, men jag brydde mig ej så mycket om det utan gick hem men då fick jag se varifrån bina kom. Jo det var från svärmen som jag fångade för 5 dagar sedan. Mycket bin återvände till kupan så drottningen hade dom nog missat. Bar hem Apidean och ställde den vid en ny kupa på 10 ramar och då samlade sig bina runt den och även i kupan så jag ställde ner Apidean i kupan + 5 ramar till. Så nu väntar jag på resultatet. Apidean är stängd så drottningen kommer ej ut, ska öppna i kväll hade jag tänkt. Vad gick fel och hur ska jag i fortsättningen agera   ???

carusogugge

• Uppland
SV: Svärm
« Svar #1 skrivet: 28 jul-15 kl 12:55 »
Jag hade satt ner en yngelram så bina vill stanna hos dem, samt låst in drottningen med ett spärrgaller mellan botten och lådan en vecka eller två.

enSAM

• -
« Svar #2 skrivet: 28 jul-15 kl 13:01 »
Ett tillägg, tog bort den märkta drottningen och en massa bin när jag såg en visecell så svärmen har en, troligen oparad drottning som dom dragit upp själv.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 jul-15 kl 14:35 »
Ett tillägg, tog bort den märkta drottningen och en massa bin när jag såg en visecell så svärmen har en, troligen oparad drottning som dom dragit upp själv.
När gjorde du det, jag menar antal dagar innan svärmen gick? Var gjorde du då av visen och bina?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

enSAM

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jul-15 kl 21:44 »
Har nu satt svärmen på en 10 ramars kupa och släppt ut drottningen ur Apidean, tror att dom ville flytta för att dom satt för trångt. Den förra kupan var på 5 ramar och den sista ramen som jag satt dit fick jag vänta på så den skulle "sjunka" ner p.g.a. alla bin. Dom hade nog flugit vidare tidigare om vädret varit bättre men det har regnat dagligen sedan jag tog fast svärmen första gången.
Den gamla drottningen och 10 ramar med bin tog jag bort i samband men en inspektion när jag hittade en täckt visecell + en ej ännu inte täckt. Och det är nog den visecellens drottning som jag har problem med.  Det gjorde jag för tre veckor sedan, så hon är kanske parad trots det myckna regnandet. Får väl se vad som händer framöver.

Jano

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 jul-15 kl 22:22 »
Den lilla svärmen var säkert den först kläckta drottningen som gav sig ut med en skara trogna. Hon är antagligen inte parad och ska inte stängas in. I den kupa hon kom ifrån finns ännu en oparad drottning som tar över kommandot där. Vi får hoppas på fint väder nu framöver så dessa två drottningar kommer ut på parning. Den första har kanske fixat detta under svärmningen, men det är inte att lita på. Sen beror det ju på storleken på dessa nya samhällen, och fodertillgången, om de kan bli övervintringsdugliga, annars finns ju möjligheten att förena dem i samband med invintringen.   

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser