Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler som är intresserade av import av danska getter???  (läst 7228 gånger)

Balbina

• -
Har observerat att det kan finnas visst intresse för getraser som finns i ´Danmark. Som privatperson och ta in några getter för husbehov så är det inte ekonomiskt försvarbart. Men om vi är flera och kan samordna inköp, karantän och transport så kanske det kan finnas viss möjlighet.
jag har några kontakter i Danmark som är redo att skicka över både Boer och ett par andra köttraser. Hela processen tar runt ett år.
Är du intresserad så gör ett inlägg här  skicka privat till mig eller maila: mondeo_01@hotmail.com

PS. Snälla Gruff, skicka inte tråden till typ kontakter eller liknande för jag vänder mig enbart till getintresserade och alla kanske inte kikar under kontakter. DS

tessiem

Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 21:07 »
Jag,jag ,jag!
Men det är klart..först måste jag ha någonstans att ha dom  ;D
Men det kan jag nog lösa.
Vill ha dansk nubisk men skulle ev. kunna tänka mig Boer om inte fler är intresserade av dansk nubisk.
Skulle vilja ha två till att börja med..

bonnmora

« Svar #2 skrivet: 10 apr-07 kl 00:08 »
Hejsan!
vilka getraser finns det i danmark och kan du inte lægga ut flera bilder på de Danska getraserna.

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 02:01 »
Det finns ganska många raser i Danmark. Själv vill jag ha hem Boer...
Men här är föreningen för köttgetter: http://www.koedged.dk/racer.htm
Getavelsföreningens hemsida hade problem för tillfället såg jag så jag länkar inte till den.
Här finns lite mer: http://www.caprin.dk/
Massor av bilder på de olika raserna finns på sidorna.
Någon som vill ha tolkningshjälp så säg till...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 10 apr-07 kl 11:46 »
Ne, varför flytta  :) Vi kan se det som en avels och importfråga.

Jag är nyfiken. Har du fått några kostnadsförslag?

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 10 apr-07 kl 14:03 »
Ja, jag har fått vissa av uppgifterna men måste kolla upp dem bättre.
Det som kostar är (listan fylls på efterhand som jag får tag på nya uppgifter):
inköp
karantän - provtagningar
veterinärintyg
transport ut ur Danmark (krävs speciella transportlicenser så man kan lika gärna använda speditör)
transporten i Sverige

Har inte kommit så långt att jag kollat vad som krävs när de väl kommer in i Sverige och jag har garanterat glömt något.
Ni som är intresserade skriv ut vilken ras ni är intresserade av.

Norrgård

• Småland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-07 kl 16:31 »
Hejhej!

Jag är mycket intresserad av att ta in Boergetter!
Väntar nyfiket på mer info (om pris mm). Hoppas att din bekant hör av sig snart!

Mvh, Sara.

lois

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 maj-07 kl 13:38 »
Jag vet att tråden är lite äldre, men har en fråga till dom som startade den.

Vi har funderat att i framtiden har ett litet gårdsmejeri, kanske -och då kan man ha kor, får eller getter. Kor är lite för stora för en ovan människa känner vi båda, då återstår får eller getter.
Vi tycker nog mer om getter (livligare, busigare), men har nästan ändå bestämt oss för mjölkfår för att då kan man sälja lammen till ett slakteri och få in lite pengar extra.
Om vi väljer getter då finns ingen marknad för köttet/killingar, trodde vi i alla fall. Vi känner ingen annan förutom oss själva som äter getkött.

Så min fråga är: om ni vill importera köttraser till sverige med allt krångel och kostnader det innebär, finns där ändå en marknad för getkött ?
Mjölkgetter smakar visst inte sämre än köttgetter, eller ?

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 05 maj-07 kl 14:03 »
Visst finns det en marknad för getkött. det är bara att det finns inget getkött för marknaden.
Alla våra invandrare är barnsligt förtjusta i getkött och jag får ofta förfrågningar om mina killingar är till salu för slakt. Dvärgarna är det inte men jag kommer själv att skaffa mig en större ras som är lämpad för att användas för köttproduktion. För att svara upp mot förfrågningarna.
problemet som är att det finns i dagsläget inga slakterier som tar emot getter men jag kan inte tänka mig det skulle vara något större problem att få mindre slakterier intresserade.

lois

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 maj-07 kl 00:06 »
Med andra ord så finns där ett visst intresse för getkött, men ingen marknad (slakterier som tar emot och betalar bra för getkött)

Så om jag bor nånstans där det inte finns invandrare har jag inte mycket chans att få mitt getkött såld...

Äter dom invandrarna inte lammkött lika gärna..??

Balbina

• -
« Svar #10 skrivet: 06 maj-07 kl 01:12 »
Jag tror inte att ALLA invandrare är förtjusta i getkött...
Smakar Dvärggetter inte bra ?

i princip alla jag känner och träffar på. jag är bilhandlare med firman hemma på gården och får förfrågningar om getkött varje vecka.
Jodå dvärgarna smakar minst lika bra och används i sitt hemland (afrika) för kött och mjölkens skull. Men jag brukar rekommendera lamm istället då de ger ett större köttutbyte än en liten Dvärgis. Dessutom kostar ett lamm inte lika mycket som mina dvärgkillingar.

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 06 maj-07 kl 01:16 »
Med andra ord så finns där ett visst intresse för getkött, men ingen marknad (slakterier som tar emot och betalar bra för getkött)

Så om jag bor nånstans där det inte finns invandrare har jag inte mycket chans att få mitt getkött såld...

var bor du om det inte finns några invandrare??? bland samerna???
Jag tror att med lite arbete och marknadsföring går det att få get kött populärt även är i Sverige. I danmark klasas det ju som delikatess. och det sägs ju vara minst lika fint som rådjur.

lois

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 maj-07 kl 01:56 »
Är det nåt fel med att bo bland samerna ?
Men jag sa aldrig att jag gör, bara att om man inte bor lämpligt så har man det kanske inte lika lätt att sälja sitt getkött...

Och jag vet inte om jag vill vänta till Sverige har begripit att getter går att äta.  
Jag är ingen bilhandlare med firman på gården, så för att bli av med överskott av ungar skulle jag nog bättre håller mig till får ändå.

Jag funderade bara lite, och hoppades att det fanns en marknad för getkött, så att det lönar sig att föda upp killingarna, men då det inte gör det, är det nog bättre med får, jag tycker att det är helt sjukt att slakta alla killingar vid bara några dagars ålder (läste jag att det görs), för att komma åt mjölken, och för att det inte lönar sig att föda upp dom, för att ingen slakteri betala nåt för dom. Då är det bättra med får, lamm går att sälja till slakt.

Förresten, tack för dina svar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 06 maj-07 kl 03:23 »

Du får inte samma fina kvalitet och smak på lamm.

Nä, men dom är dom enda som inte ÄR invandrare  :)
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 03:26 av Gruff »

Balbina

• -
« Svar #14 skrivet: 06 maj-07 kl 11:00 »
Men jag sa aldrig att jag gör, bara att om man inte bor lämpligt så har man det kanske inte lika lätt att sälja sitt getkött...

Och jag vet inte om jag vill vänta till Sverige har begripit att getter går att äta.  
Jag är ingen bilhandlare med firman på gården, så för att bli av med överskott av ungar skulle jag nog bättre håller mig till får ändå.

Jag funderade bara lite, och hoppades att det fanns en marknad för getkött, så att det lönar sig att föda upp killingarna, men då det inte gör det, är det nog bättre med får, jag tycker att det är helt sjukt att slakta alla killingar vid bara några dagars ålder (läste jag att det görs), för att komma åt mjölken, och för att det inte lönar sig att föda upp dom, för att ingen slakteri betala nåt för dom. Då är det bättra med får, lamm går att sälja till slakt.

Förresten, tack för dina svar.

när sa jag att det är något fel med att bo med samerna??? Bara att där hittar du nog inga tex. jugoslaver el. turkar.
I övrigt så finns det invandrare överallt i vårt avlånga land. Så alla bor lika lämpligt till.
sen när har jag sagt att man måste vara bilhandlare. Jag drog det som ex. på att det finns ett stort intresse för getkött. Du behöver inte vara avis. Vad man får beror på hur hårt man jobbar för det.
marknad för getkött FINNS det, men det finns inget getkött för marknaden ===
Det finns köpare till getköttet men det finns inget getkött för köparen.
är helt säker på att getkött är en lönande marknad men ibland så måste man arbeta för sin sak. Idag är det tyvärr väldigt vanligt att gå den enkla vägen för det krävs lite jobb. ex. jag föder upp lamm istället för killingar för jag vet att slakterierna tar emot dem. Ett tips är ju att ringa det lokala slakteriet och prata med dem innan du slår bort tanken. finns det inga getter för slakterierna att ta emot så kan de ju knappast slakta några.
Sedan att slakta killingar vid ett par dagars ålder för att komma åt mjölken görs väl inte i Sverige där vi knappt har några getter och heller inte har några direkta mjölkgårdar. Har läst om att det görs men har ännu inte träffat på någon som gör det. Större mjölkgårdar föder upp killingarna till slakt.

Själv satsar jag på att bygga upp en liten besättning med Göingeget där bockarna (utom ett och annat fint ex. till avel) kommer att gå till slakt och getterna får vara kvar i bevarandearbetet. jag är beredd att arbeta för detta då jag tror på det.

(erkänner att jag är grinig och att detta inlägg garanterat är lite hetskt men jag blir bara så TRÖTT IBLAND)

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 06 maj-07 kl 11:10 »
Sedan att slakta killingar vid ett par dagars ålder för att komma åt mjölken görs väl inte i Sverige där vi knappt har några getter och heller inte har några direkta mjölkgårdar. Har läst om att det görs men har ännu inte träffat på någon som gör det. Större mjölkgårdar föder upp killingarna till slakt.

Själv satsar jag på att bygga upp en liten besättning med Göingeget där bockarna (utom ett och annat fint ex. till avel) kommer att gå till slakt och getterna får vara kvar i bevarandearbetet. jag är beredd att arbeta för detta då jag tror på det.

(erkänner att jag är grinig och att detta inlägg garanterat är lite hetskt men jag blir bara så TRÖTT IBLAND)

Jag vet EN större getgård som föder upp Killingarna till slakt, sen är det väl en hel del som jag inte vet hur dom gör (känner inte till alla getgårdar som finns), men dom flesta jag vet avlivar faktiskt bockarna när dom är små.
 Jag har ju tidigare skrivit att jag tycker det är ett hemskt slöseri med liv, så jag Hejar på dig och hoppas det blir en ändring!
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Balbina

• -
« Svar #16 skrivet: 06 maj-07 kl 12:18 »
Jag vet EN större getgård som föder upp Killingarna till slakt, sen är det väl en hel del som jag inte vet hur dom gör (känner inte till alla getgårdar som finns), men dom flesta jag vet avlivar faktiskt bockarna när dom är små.
 Jag har ju tidigare skrivit att jag tycker det är ett hemskt slöseri med liv, så jag Hejar på dig och hoppas det blir en ändring!
                                         Mvh
                                      Charlotte

Ok, har kikat runt lite på nätet men finns ganska lite  hemsidor från getgårdarna. har du några bra länkar???

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 06 maj-07 kl 13:05 »
Ok, har kikat runt lite på nätet men finns ganska lite  hemsidor från getgårdarna. har du några bra länkar???
Jag har inte kollat runt på nätet efter Getgårdar förut.
Men när jag "Altavistade" (är ingenb Googlefantast ;)) så dök det upp många sidor när jag skrev: getgård som sökord.
                              Mvh
                          Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lois

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 maj-07 kl 09:52 »
 Jag har ju tidigare skrivit att jag tycker det är ett hemskt slöseri med liv,
precis det är det jag ochså fick fram efter mina undersökningar, att dom flesta slakta bockkillingar eftersom det inte lönar sig att föda upp dom.  Men dom går inte ut med det, för att kunden ska inte känner obehag när den äter sin ost, att dagsgamla killingar blivit avlivad för mjölkens skull.
Det är inte sant att större mjölkgårdar föder upp killingar till slakt. Det gör dom inte. Och några slakta dagsgamla killingar för att tillverka egen löpe ur löpmagen och då ska man slakta innan tredje dag.
Jag menar inte att man måste vara bilhandlare, men det har aldrig kommit nån invandrare på min gård och velat ha getter till slakt.

Och jag tycker inte att några invandrare som vill ha getkött är en "marknad". Ingen Bank (om du vill låna pengar) där du presenterar ditt "affärsidee" skulle godta det. Slaktintäkter från killingarna kan du inte räkna med i din inkomst om det är så osäker. Då behöver du minst ETT slakteri som garanterar dig att ta emot dina killingar till ett bra pris.
Visst är getkött en delikatess, men det är för få som vet det. Så där behövs fortfarande marknadsföring.

Man ska ju klara sig med det man gör, och om det lönar sig bättre med får, så är det bara så.
Men jag var ju nyfiken därför började jag fråga. Jag är bara i planeringsstadiet, och håller på att undersöke allt möjligt. Och eftersom jag känner inte en enda människa som äta get frivilligt, tyckte jag att detta tråd var intressant.
Jag ville inte reta upp dig, Balbina, men eftersom jag har annorlunda erfarenheter än du, kommer jag till andra slutsatser.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 07 maj-07 kl 10:58 »
 Men jag tycker det vore jätteintressant om någon kunde intressera sig för att göra något vettigt av bockkillingarna och är man modig och entusiastisk så kunde det nog bli något...
 Kanske legoslakta på slakteri och sedan uppfinna en exeptionellt god korv att sälja? Det är förmodligen lättare att sälja in ett "nytt" kött om det är vidareförädlat.
Kombinera uppfödningen av bockkillingarna med att hyra ut dom och stängsel för hyggesröjning?
 Problemet är ju att dom kostar en hel del när dom ska födas upp med "välling" så jag tror att man måste vidareförädla köttet själv så man kan ta mer betalt. Man måste skapa en egen "Marknad" eftersom det inte finns någon. Alltså måste man förutom att vara duktig på Djurhållning och Matlagning även kunna prata för sin vara (något jag själv tycker är svårt) men det finns dom som kan!
                              Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 10:59 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser