Har säker hönsgård och därutöver stor inhägnad utan tak som hönsen går i hela dagarna. Men två hönsmammor bor i avdelad kycklingbur med varsin miniutegård med tak i den stora inhägnaden som jag gärna vill släppa ut nu på grönbete. Tar dock mycket energi för mig då alla vuxna rusar in i miniutegården + kaninbur så fort jag öppnar. Oro för hönsmammorna, särskilt den som är mycket lågt i rang och blir ivägjagad, tyvärr också av tuppen. Han jagar förresten iväg även den andra hönsmamman ibland. Kycklingarna är 2 veckor resp. 3 veckor. Kycklingar går in i "fel" sida av kaninburen, hittar inte ut och mamman står i andra halvan och pockar utan verka fatta hur hon ska göra. Eller går mamman in i "fel" sida och kycklingar hittar henne inte. Då går jag handgripligen och hämtar kyckling men skapar givetvis stor oro och försvar hos mammorna. Det går åt väldigt mkt energi för mig och jag har inte längre tiden, semestern är slut. Antingen eller? Ta bort kaninburen och låta mammorna ta med sig, förhoppningsvis, kycklingarna in i hönshuset på kvällen? Behålla kaninburen och inte släppa ut dem mer än i miniutegården på några veckor till? Kycklingmamman som är låg i rang, undrar jag om hon får eller vågar komma in i hönshuset.
Hoppas på svar från någon/-ra kloka mer erfarna hönsägare.