Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser bin  (läst 2927 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Hur ser bin
« skrivet: 16 jul-15 kl 23:33 »
Vad uppfattar bina för ljus och hur ser dem
Anledningen till frågad är att jag tänkte sätta en Webbaserad i kupan och kan då välja ett ljus som de inte störs av från början

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ser bin
« Svar #1 skrivet: 17 jul-15 kl 04:19 »
Deras ögon uppfattar inte samma ljusspektra som våra ögon, utan de ser bla UV-ljus, det är därför blommor ser helt annorlunda ut för dem

http://www.researchgate.net/post/What_color_do_bees_see

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur ser bin
« Svar #2 skrivet: 17 jul-15 kl 09:09 »
Hej

Bin störs inte av infraröd ljus i kupan.

Intressant i sammanhanget kanske: de ser enbart svart-vit och former under flygningen...lilla hjärnan kan väl inte ta in så mycket extra information som färgseendet utgör.

Därför är det förlegat info att mha färg vid flustret vägleder de utan det är bättre med någon "iögonfallande" form.








Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Hur ser bin
« Svar #3 skrivet: 17 jul-15 kl 12:20 »
Precis hur bin ser kan ju ingen säga eftersom man inte kan kommunicera med dom eller koppla in sig i deras hjärna. Dock går ju att se hur ögat är uppbyggt.

Forskarna är väl i alla fall överens om att synspektrat är förskjutet åt det blåa hållet. Så det vi uppfattar som tydliga röda fluster är förmodligen helt onödigt då de lär vara mörka.
Dom lär visst också kunna räkna till tre, skilja på höger/vänster och tydliga geometriska figurer (som Kap Horn är inne på)

Fast... Jag är helt övertygad om att bina rent generellt ser mycket bättre än vi tror!

Mvh /M

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur ser bin
« Svar #4 skrivet: 17 jul-15 kl 12:43 »
Precis hur bin ser kan ju ingen säga eftersom man inte kan kommunicera med dom eller koppla in sig i deras hjärna. Dock går ju att se hur ögat är uppbyggt.

Forskarna är väl i alla fall överens om att synspektrat är förskjutet åt det blåa hållet. Så det vi uppfattar som tydliga röda fluster är förmodligen helt onödigt då de lär vara mörka.
Dom lär visst också kunna räkna till tre, skilja på höger/vänster och tydliga geometriska figurer (som Kap Horn är inne på)

Fast... Jag är helt övertygad om att bina rent generellt ser mycket bättre än vi tror!

Mvh /M

Egentligen är jag mer ute efter vad de inte ser just för att kunna hålla koll på dem utan att störa dem

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ser bin
« Svar #5 skrivet: 17 jul-15 kl 16:12 »
När forskare vill studera insekter utan att störa så använder de rött ljus (motsvarande fotorumsljus!) eftersom insekter inte ser rött ljus (undantag dagfjärilar och några skalbaggar).

http://johnsankey.ca/insectvision.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 6 användare (1 dolda)
Anders Flix, borsdorfer, Tiomilaskogen, Snjodis, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser