Har dom en mamma eller klæckte du dom i maskin? Maskiinklæckta kommer till en onaturligt steril værld och har dålig motståndskraft mot vanliga bakterier. Man kan ge dom en jordkocka att picka på och lite smutsigt strø från en garanterat frisk hønsflock. Och så kan man ge dom proviva blåbærssoppa - blanda den med lite gryn. Eller køp apotekets mjølkssyrakapsar før folk - sådanadær som många tar om dom blir dåliga i magen av en pencillinkur eller då dom ær ute och reser. Jag vet inte vad du ger dom før mat, men finklippt græs ær vældigt bra att ge. Vassarv, kallas också nate, har små blad och ær lætt før småttingar att æta så det brukar jag också ge dom. Jag førlorade ett par før att dom blev førkylda. Det var innan jag læst att vanligt nezeril næsspray hjælper. Dom dør i regel før att dom kvævs men næssprayet håller næsborrarna øppna. Man sprayar snett bakifrån mot næbben och då andas den in lite førr eller senare. Honungsvatten kan man också ge. Jag har aldrgi gett någon alvedon men læste hær på foromet att någon skrev att det går bra. Men till så små kycklingar så måste det bli vældigt små bitar i så fall.