Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill slippa eget företag, hur göra?  (läst 2124 gånger)

Moga

• Uppland
Vill slippa eget företag, hur göra?
« skrivet: 15 jul-15 kl 11:22 »
Hej,
Jag har planer på att börja renovera gamla cyklar och sälja billigt för nån tusenlapp styck, via blocket eller en egen hemsida.
Verktyg och kunskap har jag redan och cyklar får man lätt gratis i stora mängder av bostadsrättsföreningar som bara är glada över att bli av med dem.
Tanken är att successivt gå över mer och mer till detta och minska på de lönearbets-vikariat som jag försörjer mig på nu. Drömscenariot vore att dra in en 70-80 000 om året kanske, så jag går runt på bara cykelmekandet.

Frågan är hur gör jag detta utan att behöva ha eget företag? Jag skulle ju kunna göra det svart men vill gärna betala skatt och göra det lagligt, slippa oroa mig för att bli påkommen osv.

Jag har tidigare haft eget företag när jag jobbat som frilansjournalist och det var inte för mig, med bokföring, deklaration osv men framförallt a-kassan - jag vill ha kvar möjligheten att få a-kassa om tex cykelförsäljningen skulle gå dåligt i perioder och jag inte skulle få nåt lönearbets-vik. Med eget företag blir ju att få a-kassa ett väldigt stort projekt med många saker som ska bevisas och siffror på om företaget är lönsamt eller inte, de kan tvinga dig att lägga ned företaget etc.

Kort sagt - jag vill MEKA, inte skyffla papper eller betala tusenlappar till någon ekonom som skyfflar papper åt mig :) och vill inte vara bunden av alla de regler som det innebär att ha F-skatt. Jag vinner ju inte så jättemycket på F-skatt heller eftersom begagnade cykelreservdelar ofta är gratis och jag inte slipper någon moms då.
Iaf inom frilansbranschen finns det företag som sköter fakturerandet åt en för en nätt summa av 6-10%, och sen betalar ut lön till en med vanlig A-skatt - finns det nåt liknande för andra branscher?
Eller nåt bättre kryphål? Känns lite jävligt att tvingas betala 10% av sin inkomst till ett företag bara för att det är så systemet är uppbyggt.

Finns ju nåt som kallas för hobbyverksamhet men då måste man som jag förstått hela tiden visa att man tjänar under vissa belopp och redovisa för a-kassan etc.

Längre fram kanske jag vill sälja annat, t ex grönsaker som blir över från självförsörjningen. Vore bra med en lösning som passade även detta.

Tacksam för svar och ideer!  ;D

Ex.

• -
SV: Vill slippa eget företag, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-15 kl 11:49 »
Jag tycker dels du överdriver problemen med företagandet, och dels har du hamnat lite i samma tänk som många andra när det gäller A-kassa.. Man vill både ha den, men vill inte ta konsekvenserna.
Har man en A-kassa baserad på tidigare inkomst, så får man ju till att börja med kolla hur mycket man får tjäna vid sidan om i ett eget företag, och om det visar sig vara för lite för det ska kännas bra så har man två saker att välja på. Antingen stannar man i A-kassan och mekar lite cyklar svart, eller så släpper man livlinan och satsar på sitt företag.  Inledningsvis kan du ju eventuellt få ett startaeget bidrag.

Sen finns det ju A-kassor för småföretagare, men principen är ju alltid densamma: Ersättningen bygger på vad du tjänar.

Om du sen bestämmer dig för att satsa på företagandet, så kan du hoppa över F-skatten. Den behövs inte om du säljer varor, och det lär man väl kunna kalla cykelverksamheten.

Däremot ska du momsregistrera dig, och sen kommer det mestadels handla om VMB eftersom du kommer att handla med gratisprylar och annat från privatpersoner.
VMB= Vinstmarginalbeskattning och betyder att du alltså betalar moms på det du tjänar på en cykel.  Får du en cykel gratis och säljer den för 1000  kr så är alltså 200 kr moms. Men sen får du dra av all moms på delar och sånt som du köper in från andra handlare.

Det finns egenfaktureringsbolag lika de du nämnde för alla företagare, men jag vet inte om det känns riktigt relevant i det här sammanhanget. Man använder det ju mer där man skickar ut ett fåtal fakturor på högre belopp, och inte som det blir här, massor med fakturor på små belopp.

En annan fundering bara.. Hur kan det finnas en massa cyklar att få gratis?? Nån måste ju äga dom?  Man får ju se upp så man inte hamnar i nån häleri-härva...
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jul-15 kl 12:03 »
för många år sedan var jag ansluten till ett bolag som skötte alla papper och endast betalade ut lön,annars sköttes det från min sida som ett företag. nu var detta ett tjänsteföretag,du skall syssla med försäljning?
Då är det ju andra regler och jag har inte hört om något bolag som kan hjälpa dig slippa eget företag inom butik/försäljning.
Tjänster faktureras ju oftast ,försäljning är ju pengar direkt.
En sak kan ju vara att bara ha det som ett hobbyföretag och ligga ärliga pengar under den gränsen,resten svart.
En omsättning på 70-80000 om året är ju också väldigt lågt för ett företag,kostnaderna lär snabbt äta upp omsättningen om du skall betala ärligt för allt.
skatteverket har ju dessutom synpunkter på för låga omsättningssiffror,de är glada för sköntaxeringar om de bedömer siffrorna icke trovärdiga.
Sedan ifrågasätter jag nog affärsiden,svenskar i allmänhet köper inte begagnade cyklar.det är därför det finns drivor av dem överallt.dessutom är många stulna och dumpade och varken polis eller ägare gör efterforskningar,det är billigare att använda hemförsäkringen.
Däremot en riktig cykelverkstad då det är brist på cykelreparatörer,man måste dock kunna växlar o sådant.
Men då krävs det nog ett företag i botten,folk vill ha kvitton och garantier på reparationen,likaså inköp av reservdelar m.m. ulf

Moga

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 jul-15 kl 14:01 »
Tack för svaren,
Hobbyföretag och sköta en del vitt en del svart var en bra idé.

Angående fakturering, kan man inte göra så att man ger en faktura till kunden för cykeln? blir det "tjänst" då eller blir det ändå "försäljning"? är dålig på sånt...

Alla är ju olika och för mig är det för mycket papper och regler med företagande. Jag vill slippa tänka på sånt så mkt som möjligt.

Bra att du påminde om att A-kassan är inkomstbaserad, betyder ju att jag minst en gång per år behöver köra ett kort lönearbets-vik för att a-kassan ska ligga kvar på samma nivå och inte räknas om på inkomsterna jag har från cykelmekandet. Jag kommer alltså inte gå på a-kassa i de perioder som jag mekar så länge jag får in lite pengar, utan den är som backup om det skulle vara stora dippar i försäljningen och jag inte hittar ngt extraknäck just då.

Angående affärsidén, jag tror lätt det finns en marknad för snyggt renoverade cyklar, och japp det finns massor av cyklar att få helt gratis. Bostadsrättsföreningar gör vårstädningar och slänger alla cyklar som ingen satt lapp på etc, man kan göra en deal med återvinningscentraler att få fråga folk om dom vill donera cykel istället för att slänga den osv. Det finns ideella "cykelkök" dvs öppna verkstäder i Malmö Stockholm och Gbg som sysslar med detta. Slängs flera hundra cyklar om dagen ibland på vissa återvinningscentraler. Angående om de är stulna eller inte så kan man kolla med polisen om den är anmäld stulen eller helt enkelt anta att en skruttig slängd/stulen-och-slängd cykel inte är saknad och slipa bort ramnumret för att gardera sig.

70-80000 var alltså på vad jag hoppades få ut efter utgifter o skatt. Momsregistreringen låter ju som en ren förlust för mig då, eftersom utgifterna för cykelrenovering inte är så höga - en ny kedja, lite färg, avfettningsmedel och kedjeolja osv. Med mängden skrotcyklar man får behövs aldrig några nyköpta reservdelar.

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jul-15 kl 14:13 »
undvik fakturering på privatpersoner,det finns många dåliga betalare.skall du sälja en cykel för runt tusingen kan de betala direkt,kan de inte så är de inte kreditvärdiga.
dessutom kostar det extra för faktureringsbolaget som gärna vill göra kreditkoll,kostnader som hamnar var tror du?
Jag tror dessutom att du är lite rädd för företagsiden,ett litet företag kräver ytterst lite pappersarbete,ett bra bokföringsprogram på datorn där du skriver in dagens inkomster och sedan sköter programmet resten och spottar ut sig både momsdeklaration och årsdeklaration.
det tråkiga med företag och skatteverket är deras deadlines på deklarationer,man bör inte glömma dem,då kostar det pengar. Ulf

Tompa01

« Svar #5 skrivet: 16 jul-15 kl 11:06 »
Bara en komentar jag spontant tänkte när jag läste frågan.

A-kassan, baserad på en tidigare anställning, påverkas inte av att du har ett eget företag eller inte. Inte heller på om ditt företag är lönsamt eller inte, utan på om du anses arbeta i det i en sån omfattning att du inte ses som arbetslös. Du kan ha ett, t.ex. Förvaltningsbolag som är självgående. Det ända du gör är att sammanställer redovisning och deklarationer. Om detta endast upptar några få dagars arbete per år är du ändå berättigad till A-kassa, även om företaget går med miljonvinster. Å andra sidan om du har ett företag som du lägger ner mycket tid på, men företaget går back så är du inte berättigad till A-kassa. Däromt kan jag tänka mig att det innebär en del korrespondens för att få fram till vilken del man kan anses som arbetslös om man har ett företag, och övertyga A-kassan om detta.
« Senast ändrad: 16 jul-15 kl 11:13 av Tompa01 »

Moga

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-15 kl 11:50 »
Tompa det var mer än jag visste, thanks! Ska definitivt kolla upp närmre!

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jul-15 kl 11:53 »
A-kassan kräver kontakt med arbetsförmedlingen och att du aktivt söker jobb! Så enkelt att få slantar är det inte.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 16 jul-15 kl 13:45 »
Med dagens fina programvaror så är bokföring ingen stor arbetsbelastning för en liten verksamhet.
Jag tror tricket är att helt enkelt föra in informationen så snart man har något att föra in.
Kopplar du kassaregistret direkt mot bokföringen så är den biten klar direkt och då har du bara leverantörsfakturorna kvar att hantera.
Sedan skall det bara sättas in i pärmen först eller bakerst beroende på vilken ordning du föredrar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Moga

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-15 kl 17:03 »
Nja, A-kassan kräver en kontakt med arbetsförmedlingen när man påbörjar en ny period av arbetslöshet, och sen att man fyller i en gång per månad att man sökt X antal jobb. Om man faktiskt söker jobben eller inte är en samvetsfråga.

Är det någon som kan rekommendera ett bra och billigt program som hjälper mig med så mycket som möjligt av bokföringen? Och automatiserar så mkt som möjligt.
När jag hade företag sist gjorde jag allt för hand med papper och penna eftersom alla program kostade en rejäl slant och inte gick att hitta piratkopierat. Man kan ju tycka att staten borde ge ut ett ett basic gratisprogram då de kräver bokföring (Kan ju inte kosta så mkt jämfört med Förbifart Sthlm eller vinster i välfärden och alla annan direkt negativ skit som skattepengarna används till :)

Jag kommer inte ha så mkt mer papper än kvitto till kund för cykel och kvitto från biltema för en bromskloss eller lite avfettningsmedel.

Kassaregister, behöver jag ha en kassa-apparat alltså? Bara för att ta emot en tusing kontant från en kund för en cykel?

Ex.

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jul-15 kl 09:52 »
Du behöver ingen kassa om det är en *obetydlig försäljning* Och med obetydlig menas i statens ögon 4 prisbasbelopp ink moms.  Det blir alltså 178 000.  ( där ser man vad som anses som obetydligt i dagens samhälle ).

Dock innebär det inte på nåt vis att det är fritt fram för att sälja svart, för utan kassa så får du ju också rätt svårt att påstå att du bara sålt för en viss summa. Så om skatteverket får för sig att du säljer cyklar för 500 000, så har du rätt lite att sätta emot.  Då blir det ord mot ord.

Finns en del gratisprogram på nätet för att bokföra, så den kostnaden kan bli minimal. Som Vilden var inne på finns det också bankbaserade program, t.ex Speedledger. Men det bygger ju på att pengarna kommer in på kontot.
Men folk vill ju gärna betala med kort, och nu finns ju då både swicsh och I-zettle för att kunna ta emot kortbetalningar på ett enkelt sätt, och då kommer ju pengarna in på kontot.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser