Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min bonde dag bok  (läst 6883 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Min bonde dag bok
« Svar #40 skrivet: 19 aug-15 kl 08:02 »
Det kan vara så att det enda alternativet är att använda en redan existerande lagård i ett antal år, medan du tjänar ihop pengar till att utöka och bygga nytt. Även om lagården i fråga behöver lite kärlek och snickeri för att bli användbar! Att det är någon annan som äger den är inte helt ovanligt, likväl som en kan arrendera mark kan en arrendera byggnader.
Att en tidigare gårdsägare fått djurförbud gör att hen inte får ha djur, det betyder inte att det är förbjudet att ha djur på den gården. Det kan mycket väl vara så att lagården är användbar, och kanske t o m håller godkända mått enligt dagens djurskyddsregler - men att den som haft djuren av någon anledning inte klarat av att sköta dem.
Och att ha nya maskiner på leasing är sånt som skuldfria 60-åringar gör. Vi som är yngre än så får köpa begagnat, eller leja maskinstation för vissa jobb som vi inte har egna grejer till.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #41 skrivet: 19 aug-15 kl 09:38 »

Det kan vara så att det enda alternativet är att använda en redan existerande lagård i ett antal år, medan du tjänar ihop pengar till att utöka och bygga nytt. Även om lagården i fråga behöver lite kärlek och snickeri för att bli användbar! Att det är någon annan som äger den är inte helt ovanligt, likväl som en kan arrendera mark kan en arrendera byggnader.
Att en tidigare gårdsägare fått djurförbud gör att hen inte får ha djur, det betyder inte att det är förbjudet att ha djur på den gården. Det kan mycket väl vara så att lagården är användbar, och kanske t o m håller godkända mått enligt dagens djurskyddsregler - men att den som haft djuren av någon anledning inte klarat av att sköta dem.
Och att ha nya maskiner på leasing är sånt som skuldfria 60-åringar gör. Vi som är yngre än så får köpa begagnat, eller leja maskinstation för vissa jobb som vi inte har egna grejer till.

Jag ska höra med tobbe nästa gång jag ser han om det skulle gå för sig att hyra hans lagård och åker mark. Men då blir de i annan stad.

Och vad gäller köpa begagnat har jag ingenting emot. Men de kom bara upp som ett alternativ då man måste lägga fram alla möjligheter

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #42 skrivet: 19 aug-15 kl 09:40 »
Sen vad kostar det att arendera/hyra per ko plats?

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #43 skrivet: 20 aug-15 kl 07:36 »
Det mesta för en nystartad bonde brukar handla om att få tag på det billigaste men ändå fungerande alternativet. De första åren har en inga intäkter att tala om (förutom stöden), så då går det inte att hålla på och köpa nytt.
Vad det kan tänkas kosta att arrendera en viss lagård varierar kraftigt. Du får förhandla med ägaren!

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #44 skrivet: 20 aug-15 kl 12:15 »
Tänkte bara få ett hum på vad ket kan kosta så man kan räkna lite på det så man vet vad man ska erbjuda ägaren så man inte överbetalar i onödan

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 21 aug-15 kl 06:38 »
Du kan i vilket fall som helst inte betala mer än vad det skulle ha kostat att bygga en ny egen lösdrift. Så om vi räknar på din egen budget skulle du lägga 750 000 kr på lösdriften, va? Byggnader ska skrivas av (som det heter) på 25 år, vilket gör att årskostnaden blir 30 000 kr, men det är enbart för byggnaden. Sen tillkommer t ex kostnaden för el, som kan bli rätt många pengar om det finns strömförbrukare som torkfläktar, ventilationsfläktar och utgödsling i arrendelagården. Försäkring är också bra att ha koll på, vem betalar den?

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #46 skrivet: 10 sep-15 kl 11:02 »
 Uppdatering om vad som hänt sen sist jag skrev är att jag har I dagens läge startat ett enskilt företag som jag har  sökt f-skatt och moms regestering. Fick regesterings beviset i går. Det kommer att börja med är snöröjning och skogsskötsel då jag har det som utbildat yrke till våren. Tills jag fått upp en liten ekonomi sen kommer jag sakta men säkert bygga upp mitt jordbruk med hjälp av det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser