Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inköp av maskin.  (läst 2830 gånger)

olivia.k

• Jämtland
Inköp av maskin.
« skrivet: 12 jul-15 kl 19:17 »
Jag förstår inte något väldigt grundläggande inser jag.

Om man måste ta ut pengar från ett skogskonto, för att det har stått där i tio år snart, får man en stor intäkt. Kan man då inte köpa en maskin (traktor) och slippa skatta bort en massa pengar?
Det står ju:
"Pengarna får inte stå kvar på kontot längre än i 10 år. När pengar tas ut från skogskonto, ska beloppet tas upp som intäkt i näringsverksamhet. Det finns inte några krav på att uttagna pengar ska användas på ett visst sätt."
Så långt är jag med. Låt säga att man har 300 000kr på skogskontot, kan man då köpa en maskin för samma pengar och det blir 0kr i skatt? Nä, för man får bara dra av 30% av kostnaden på maskiner, så 100 000kr slipper jag skatta för, så de andra 200 000kr måste jag skatta för lik förbannat?

"Avskrivning (värdeminskning) betyder att du får dra av utgiften för inköpet genom att dela upp den på flera år. Inventarierna blir på så sätt kostnadsförda i den takt de förbrukas."

Tacksam för svar!

Ex.

• -
SV: Inköp av maskin.
« Svar #1 skrivet: 12 jul-15 kl 22:12 »
Ja, det är riktigt. Gör du på så sätt så får du bara 100 000 skattefritt.  Alternativet är ju att köpa en traktor för 1 miljon och göra avskrivning med 300 000... då blir hela återföringen skattefri.

Men det är ju kanske inte så realistiskt, så därför finns ju lite andra möjligheter. Förhoppningsvis har man då under de här 10 åren samlat på sig lite bokfört eget kapital, och har utrymme för att sätta av i expansionsfond.

Du tar ut dina 300 000 och köper en traktor för samma peng. Tack vare det ökade kapitalet i tillgångarna ( 200 000 efter avskrivningar) plus 300 000 i intäkt har du nu skaffat dig ett utrymme för expansionsfond, och där sätter du av de återstående 200 000 kronorna.

År 2 har du avskrivningar på traktorn på 60 000, och återför då samtidigt 60 000 från fonden.

Osv...

På så vis kan man då investera helt skattefritt så som det är tänkt.

Både expansionsfond och periodiseringsfond är ju bara avsättningar på papper, dvs inga verkliga pengar som behöver låsas.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-15 kl 12:28 »
Tack så mycket. Jag tänkte inte riktigt på det där med expansionsfond etc. Det är så mycket pappersjobb med bokföring, pengar ska flyttas över hit och dit bara på papper, ibland på konton och jag blir helt snurrig.

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jul-15 kl 16:10 »
Ja, det är när det kommer till skatteplanering som det börjar bli lite knöligt att hålla reda på allt. Men verktygen finns där, och i synnerhet när man äger en gård så brukar det finnas bra med eget kapital, som gör att man kan utnyttja systemet.

I värsta fall får man nöja sig med att sätta av maximalt ( 30% ) till periodiseringsfond, för det kan ju alla göra.

Tyvärr pågår just nu en stor utredning som ska se över hela skattesystemet för företagare, så för tillfället är det ingen ide att läsa in sig på alla regler.

En liten nätt akt på 340 sidor som landets revisorer just nu försöker läsa in. Och det är tal om att den ska införas 1 januari -16... så det är ju typ i morgon.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCcQFjAAahUKEwj-ppTbo9jGAhVr_nIKHVAdAZg&url=http%3A%2F%2Fwww.riksdagen.se%2Fsv%2FDokument-Lagar%2FUtredningar%2FStatens-offentliga-utredningar%2FForenklade-skatteregler-for-e_H2B368%2F%3Fhtml%3Dtrue&ei=9sWjVf5T6_zLA9C6hMAJ&usg=AFQjCNEOr7r1SqYVmfJA469NuhgZ3ftsAw&sig2=SBDwH1qdlVnFVj91ww-9Bw&bvm=bv.97653015,d.bGQ&cad=rja
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

886 gäster, 3 användare
Seimo, ASIO Sweden, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser