Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar och undringar därom...  (läst 840 gånger)

Sörbytorparna

Kycklingar och undringar därom...
« skrivet: 09 jul-15 kl 13:13 »
Hej!

Jag är helt novis när det gäller höns så jag har lite funderingar och skulle behöva ha lite hjälp.

Jag har följande höns...

4 Araucana
3 laxfärgade Faverolle
3 silverkantade Wyandotte
3 kopparfärgade Maraner

* Kycklingarna är snart 9 veckor. Bör det inte ha vuxit ut mer än 2-3 mm kam och något slör alls på någon av dom!?! Har sett bilder på jämnåriga höns och de har hur mycket kam som helst! 😳

* Ett sätt att skilja på tupp och höna ska tydligen vara sadelbehäng och stjärtfjädrar. Mina maraner har alla spetsiga stjärtfjädrar. Är det rastypiskt? De har liksom inget sadelbehäng att prata om och benen är ganska späda och inte alls grova som en tupps bör vara!

* Hur introducerar man enklast en tupp och en höna in i flocken? Är det någon skillnad på hur man ska gå tillväga om det är en tupp än om det är en höna? Min svärfar säger att han bara smyger upp tuppen eller hönan på en pinne mitt i natten när alla sover. Någon annan som testat det? Är nämligen orolig för att jag lyckats med bedriften att inte få en enda tupp av alla 13 kycklingar!

Tack på förhand för all hjälp! :D

Gilbert

• Gäst
SV: Kycklingar och undringar därom...
« Svar #1 skrivet: 09 jul-15 kl 16:45 »
Våra Maraner är nu 8 veckor och det syns tydligt vem som är tupp, det är precis de vi misstänkt från vecka 3-4 ca. Men Maraner i Sverige verkar vara lite sådär med genetiken, även de som har fina Maraner har berättat vilken resa de gjorde innan det blev fason på dem från sk "Avelsägg".

Vid 8-9 veckor börjar tupparna gala lite rostigt, du borde se skillnad. Men då vet man ju aldrig om det är inblandning av annan ras och då kan allt hända.

Australorp ser vi tupp efter 3 veckor och dessa är rena, inget annat inblandat. Det syns tydligt att alla är lika.

Sussex finns i 3 varianter här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser