Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Sy pläd av fårskinnsfällar  (läst 3059 gånger)

annkristin

  • Inlägg: 6
    • Närke
Sy pläd av fårskinnsfällar
« skrivet: 09 jul-15 kl 12:42 »
Jag har cirka 9 fårskinnsfällar som jag inte använder längre. Jag funderar på att sy en fårskinnspläd cirka 130 X 200 i storlek och sy dit ett bomullsfoder på baksidan.

Jag bor i ett dåligt isolerat hus och eldar med ved på vintern, försöker att undvika eluppvärming. På vintern kan det bli kallt på natten och på morgonen så en fårskinnspläd skulle värma bra, bättre än yllefiltar.

Jag skulle behöva råd om hur jag kan gå tillväga för att kunna sy i pälsen, helst för hand, redskap, teknik, tips osv.

Det vore förnuftigt att börja nu i sommar för att bli klar till vintern.

Jag har sett en fin pläd på Stay Home för cirka 6 000:-. Det är en onödig utgift när jag har så många fårskinn. http://www.stayhome.se/mighty-120-x-200.ht

Tjaeld

  • Inlägg: 23
  • TJÆLD, Tält till boende
    • Skåne
    • TJÆLD
SV: Sy pläd av fårskinnsfällar
« Svar #1 skrivet: 08 sep-15 kl 11:30 »
Finns en bok som heter Fårskinn skriven av Katarina Ågren, många bilder och sömmar för att sy i fårskinn, bland annat för fälltäcken. Borde finnas på biblioteket, ingen ny bok alltså.
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Sy pläd av fårskinnsfällar
« Svar #2 skrivet: 14 jul-16 kl 07:14 »
Har du tänkt att sy för hand så får du räkna med att det tar tid (skinn är ett självläkande matrial så hålen som du tar upp med prylen/liknande kan hinna sätta igen innan du hunnit runt) Men det är bara att ta om om de händer ;) vad anbelangar tips om sömnad osv i skinnmatrial så är nätet fullt bara att googla ^^ å lycka til! lägg gärna upp en bild på resultatet ^^
tänkare och älskare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 2 användare
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser