Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödrätter  (läst 3111 gånger)

M L S A

• Västergötland
Stödrätter
« skrivet: 04 jul-15 kl 13:30 »
Står i begrepp att köpa en gård men säljaren har inga stödrätter att överlåta. Hur köper man bäst stödrätter och vad är ett skäligt pris? 7 ha i Sjuhärad.

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Stödrätter
« Svar #1 skrivet: 04 jul-15 kl 16:45 »
Jag tror att Hushållningssällskapen har en stödrättsbörs. Hittills har brukligt pris varit samma summa som ett års stöd från de aktuella stödrätterna. Men nu bör du nog sätta dig ordentligt in i det nya systemet så att du är säker på att du kommer att kunna få stöd med dina förutsättningar och hur mycket de aktuella stödrätterna kommer att reduceras i värde de närmsta åren.

M L S A

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-15 kl 18:01 »
Tusen tack för snabbt svar! Läser på överallt om olika stöd och stödrätter men det är en djungel av regler...svårt att få en överblick för den som inte är insatt.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-15 kl 19:07 »
Stödrätter köper du enklast på blocket, eller via mäklare som LRF konsult (på hemsidan) men då blir det dyrare pris. Jag köpte på blocket för 2 år sedan. Stödrättsbörsen är bara skit och svindyrt courtage.

Nu finns det inga stödrätter på blocket eftersom alla överblivna stödrätter har plockats tillbaka av jordbruksverket, vilket är ett nytt påhitt för år 2015. Det betyder att den brukare som hade stödrätter över var tvungen att sälja sina innan sista ansökningsdatum gick ut 2015, eller bli av med dem och inte få något alls för dem. Överblivna stödrätter läggs i nationella reserven där man kan söka och få tilldelat gratis ifall man inga har.

För dig som inga har ska du alltså kryssa i rutan i sam-ansökan (programmet där man söker EU-stöd) att du vill ha stödrätter tilldelat gratis från nationella reserven. Har du då tur så får du dina gratis för alla 7 hektaren och sparar då in ca 10 000kr i jämförelse med de som fick köpa. Detta är nytt för i år, för tidigare delade de bara ut till nya marker så jag kunde inte söka. Sista ansökningsdatum var väl 21 maj men det står att man kan lämna in en sen ansökan men jag kan inte garantera att jag läst rätt. Ring och kolla med dem, du behöver ändå ett kund-nr för att kunna göra ansökan. De skriver även att har man inga stödrätter innan 21 maj kommer det bli i princip omöjligt att få tag på dessa i år, på andra hands marknaden.
Om man kan kryssa i rutan även nästa år att man vill ha gratis stödrätter vet jag ej.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 05 jul-15 kl 07:59 »
Om du räknas som ung (under 40 eller var det 35?) så kan du kryssa i en annan ruta i ansökan och få nya stödrätter gratis, och då är du garanterad att få dem :D ! Då kan du dessutom få ett särskilt stöd till unga jordbrukare. Men det är inte aktuellt förrän till nästa års ansökan, så du har lite tid på dig att plugga på reglerna...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

M L S A

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jul-15 kl 13:26 »
Jag är tyvärr lite för gammal, 42 år, så några gratis stödrätter kan jag nog inte räkna med tyvärr. Får försöka komma över dem på annat sätt. Om gården totalt är 7 ha, ska man då ha stödrätter för hela den arealen? Även om man bara har skog på några ha? Kan man söka eu-bidrag för att sköta en uppvuxen blandskog? Tomten (med växthus, bär och framtida trädgårdsland) - har man stödrätter för den också? Rör sig väl inte om mer än max 1 ha.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 05 jul-15 kl 13:49 »
Jag är tyvärr lite för gammal, 42 år, så några gratis stödrätter kan jag nog inte räkna med tyvärr. Får försöka komma över dem på annat sätt. Om gården totalt är 7 ha, ska man då ha stödrätter för hela den arealen? Även om man bara har skog på några ha? Kan man söka eu-bidrag för att sköta en uppvuxen blandskog? Tomten (med växthus, bär och framtida trädgårdsland) - har man stödrätter för den också? Rör sig väl inte om mer än max 1 ha.

Om du läser på jordbruksverkets hemsida så prioriteras stödrätter från nationella reserven till dem under 40 och de som startat jordbruk senare än 2013 och du hör ju till den sista kategorin. Hur det blir nästa år är det ingen som vet men lär ju vara liknande regler.

Du ska ha stödrätter på den mark som du söker gårdsstöd på. Marken ska brukas, dvs antingen betas av djur eller odla växtgrödor/hö etc som du skördar. Mark som är skog kan du inte få gårdsstöd på. Du kan inte heller få EU-stöd för att sköta skog, då det är skogsbruk och inte jordbruk. Du kan däremot få EU-stöd för att ta ned skog och göra det till betesmark, om skogen varit betesmark/åker tidigare. Tomten kan du inte få gårdsstöd på så den behöver du inga stödrätter på heller. Läs på jordbruksverkets hemsida. Det tar några timmar att läsa in sig på alla regler.
Här är länken:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod.4.53b6e8e714255ed1fcc71bd.html

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 05 jul-15 kl 13:57 »
Du behöver även ha minst 4 hektar jordbruksmark för att få gårdsstöd (och kompensationsstöd), och med tanke på att du har skog så kanske du inte har 4 hektar betesmark/åker?
Titta i taxeringen hur många hektar som är åker, hur många hektar som är skog etc.
Om du inte kommer upp i 4 hektar så måste du arrendera mark för att få ihop 4 hektar, eller gå ihop med någon person och söka tillsammans.

Att säljaren inte har några stödrätter att överlåta är ju ett tecken på att gården inte har 4 hektar jordbruksmark. Kanske marken har varit utarrenderad och då är det troligen den bonden som plockade på sig stödrätterna när de delades ut gratis 2005.

M L S A

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jul-15 kl 14:06 »
Stort tack Olivia! Ska lusläsa detta. Imorgon ska jag träffa säljaren och kan fråga honom lite mer ingående om marken. Det ser ut som om det som idag är skogsmark har varit bete en gång i tiden. Men det när nog väldigt länge sen. Fägatorna finns i alla fall kvar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser