Stödrätter köper du enklast på blocket, eller via mäklare som LRF konsult (på hemsidan) men då blir det dyrare pris. Jag köpte på blocket för 2 år sedan. Stödrättsbörsen är bara skit och svindyrt courtage.
Nu finns det inga stödrätter på blocket eftersom alla överblivna stödrätter har plockats tillbaka av jordbruksverket, vilket är ett nytt påhitt för år 2015. Det betyder att den brukare som hade stödrätter över var tvungen att sälja sina innan sista ansökningsdatum gick ut 2015, eller bli av med dem och inte få något alls för dem. Överblivna stödrätter läggs i nationella reserven där man kan söka och få tilldelat gratis ifall man inga har.
För dig som inga har ska du alltså kryssa i rutan i sam-ansökan (programmet där man söker EU-stöd) att du vill ha stödrätter tilldelat gratis från nationella reserven. Har du då tur så får du dina gratis för alla 7 hektaren och sparar då in ca 10 000kr i jämförelse med de som fick köpa. Detta är nytt för i år, för tidigare delade de bara ut till nya marker så jag kunde inte söka. Sista ansökningsdatum var väl 21 maj men det står att man kan lämna in en sen ansökan men jag kan inte garantera att jag läst rätt. Ring och kolla med dem, du behöver ändå ett kund-nr för att kunna göra ansökan. De skriver även att har man inga stödrätter innan 21 maj kommer det bli i princip omöjligt att få tag på dessa i år, på andra hands marknaden.
Om man kan kryssa i rutan även nästa år att man vill ha gratis stödrätter vet jag ej.