I mitt hönshus går två kullar med kycklingar. Den äldre kullen som snart är 4 veckor och en som snart är 2. Den yngre kullen går fortfarande i egen bur med sin mamma. Planen har varit att släppa ut dem ur buren när de blir 2 veckor men ett problem som uppstår varje år har börjat visa sig. De hönor som har kycklingar slåss så fjädrarna ryker. Än så länge så bråkar de bara genom gallret men vad händer när det helt plötsligt är två slagskämpar och 18 kycklignar kring fötterna på dem. Än har inga små avlidit av det här men de blir trampade på och det känns mest som tur att inget allvarligt hänt. Jag kan ju dock inte låsa in dem tills ungarna är avvanda då det varken blir en bra uppfödning, hygieniskt eller platsmässigt försvarbart.
Årets hönor kanske inte är de närmaste kompisarna men de är inte på något sätt antagonister i vanliga fall utan kan lugnt sitta och sova brevid varandra. Något år när det varit en mycket ranghög och en mycket ranglåg så har jag kunnat förstå det hela lite bättre och det är en av anledningarna till att jag i år valt ruvdjur även efter högre rang.
Är det fler än jag som har detta problem och hur löser ni det? Vad kan orsaken vara? De enda jag kan komma på är att de ser den andra kullen som rivaler om maten och vill ha den till sina egna men de får ju ordentligt med mat så...