Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kålen dör  (läst 1931 gånger)

bolanda8

• Uppland
kålen dör
« skrivet: 30 jun-15 kl 21:21 »
Min grönkål har vuxit bra och blivit riktigt fin... fram till nu. De nedre bladen gulnar och plantan slokar och idag när jag kände på plantorna var det flera som bara gick att lyfta upp. Det var bara huvudroten kvar, alla små rottrådar som man annars ser var borta och jag såg flera små vita larver som borrat sig in i roten. Vad är detta för skadegörare? Kan man göra något för att rädda de plantor som fortfarande ser ok ut? Hur är det med jorden, är den infekterad el kommer larverna med flygande insekter? Tacksam för svar!

/Åsa

Gilbert

• Gäst
SV: kålen dör
« Svar #1 skrivet: 30 jun-15 kl 21:36 »
När jag ser hot så tar jag hand om allt och sår nytt på ett annat ställe en bit där ifrån. När det är grönkål så blir det en pallkrage i odlingsordningen.

Hade du grönkål på samma plats förra året. Kolla om det finns sork typ.

Nysådden kommer tillbaka och kan stå långt in i höst.

bolanda8

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-15 kl 21:40 »
Jag odlade inte grönkål där förra året och de sitter i en pallkrage. Jag intresserad av att veta vad det är för skadegörare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 30 jun-15 kl 21:46 »
Hur stora är larverna? Typ längd och diameter i mm.
Är det många larver? Ser det ut som det är de som gnagt av sidorötterna eller har något större djur gjort det och de har kommit efteråt?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-15 kl 21:48 »
Min grönkål har vuxit bra och blivit riktigt fin... fram till nu. De nedre bladen gulnar och plantan slokar och idag när jag kände på plantorna var det flera som bara gick att lyfta upp. Det var bara huvudroten kvar, alla små rottrådar som man annars ser var borta och jag såg flera små vita larver som borrat sig in i roten. Vad är detta för skadegörare? Kan man göra något för att rädda de plantor som fortfarande ser ok ut? Hur är det med jorden, är den infekterad el kommer larverna med flygande insekter? Tacksam för svar!

/Åsa
Jag tycker att det låter som larver av kålflugan. Det finns inte så mycket att göra med de angripna plantorna. Tyvärr! Det finns en rad förebyggande åtgärder som att plantera djupt och kupa, att pudra algmjöl eller ströa sot och träaska mellan plantorna.

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-15 kl 22:39 »
Det där låter som jordflylarver. En enda kan förstöra massor av plantor.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 01 jul-15 kl 05:49 »
Det där låter som jordflylarver. En enda kan förstöra massor av plantor.
Om det är jordflylarver borde det även synas ganska omfattande skador på bladen eftersom det både äter på bladen och rothalsen. Var bladen sönderätna, bolanda8? I så fall är det nog snarare jordflylarver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare (1 dolda)
lekman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser