Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina Höns har slutat värpa.  (läst 3297 gånger)

HallsBrunnby

• Uppland
Mina Höns har slutat värpa.
« skrivet: 29 jun-15 kl 11:14 »
Hej.

Hönsen som min mamma har har slutat värpa ägg nu i veckan och bara lagt ett eller två ägg på en vecka.
Tidigare så lade de ett ägg var om dagen. Det är tre hönor.
Min mamma har haft hönsen i dryga månaden, hon fick dem i inflyttningspresent så vi vet inte riktigt hela historien på hönsen.
Det vi vet är att de kommer från en äggbonde.
Kan det vara att hönsen är slutkörda och inte kommer lägga mer ägg eller är det något annat som kan vara fel.
Mamma skämmer bort hönsen med bra mat och de har en bra hönsgård och hus att vara i. Så vi vet inte vad som är fel.

Tacksam för svar.

annepanna

• Västergötland
SV: Mina Höns har slutat värpa.
« Svar #1 skrivet: 29 jun-15 kl 13:30 »
Hej!

Jag vet ju inte hur dina hönor har bott förut eller hur gamla de är men jag har märkt att mina hönor inte värper lika mycket nu som tidigare under våren. Jag har också hört från andra hönsägare att deras hönor värper mindre på högsommaren. Det är dagens längd som påverkar deras värpning. Meningen är ju att de ska värpa/ruva på våren så att kycklingarna har hela sommaren på sig att växa sig stora och starka för att sedan klara vintern.

Det är säkert en naturlig variation.

Kanske är det dags för dem att rugga också. Då slutar de helt att värpa tills de har ruggat klart.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jun-15 kl 15:45 »
Vad betyder *bra mat* ?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 jun-15 kl 20:44 »
Ex fråga om maten är högst relevant.

Inte för att jag är superproffset på höns men läst en hel del och har en flock själv.

Att flytta kan ställa till det med hormonerna så dom slutar värpa.
När hönorna blir 1,5 år så är det väldigt vanligt att dom ruggar, ser dom skamfilade ut och ligger det fjädrar där dom vistas.
Det kan finnas äggtjuvar.
Får dom skal att äta?
Får dom grönt?

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser