Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eftersläntrare  (läst 898 gånger)

annepanna

• Västergötland
Eftersläntrare
« skrivet: 29 jun-15 kl 08:03 »
Jag tänkte dela med mig av mina senaste erfarenheter.

Jag hade laddat min äggkläckningsmaskin Fiem Inka med 36 ägg. Kläckning var beräknad till midsommar. När jag kom hem från jobbet på torsdag kväll hade 4 kläckts. Sedan kläcktes totalt 8 på kvällen och 12 till under fredagen. På lördag morgon var där en till som var lite missbildad och den tog jag bort direkt.

På söndagen tänkte jag rensa ur kläckaren när jag upptäckte att en kyckling till var på väg ut. Hen kämpade länge och till sist fick jag hjälpa den lite men det blev en liten välskapt kyckling. Lill-Pycklo fick flytta till syskonen när det blivit mörk. Den är fortfarande lite mindre än de andra men käkar och växer.

Totalt blev det alltså 21 levande kycklingar av 36 ägg. Jag förstår att min tupp nog har lite för många damer. Jag har en tuppkyckling som kanske får bli nr. 2.

Ungefär en vecka efter att jag laddat kläckaren fick en av mina unghönor för sig att börja ruva. Hon hade hittat 10 härliga ägg att ligga på. I lördags förstod jag att det blivit en kyckling. I söndags morse såg jag att hönan med sin avkomma lämnat boet. Kvar låg 9 ägg. De låg oruvade hela dagen.

Jag bestämde mig på kvällen för att ta bort dem och bolådan för att ge familjen mer plats att röra sig på. Tog hela lådan med ägg och allt och gick till komposten. Tog ett ägg och slängde i. Men kände i sista sekund att det var ett hål i ägget. Sedan hörde jag också att det pep i ägget. Vad göra? Jag skyndade mig att köra igång kläckaren och in med alla äggen. Efter ca 1 timma kläcktes kycklingen och ca 1 timma senare bar jag iväg den lille och puttade in den under sin mamma. Det ska bli spännande att se om han blev mottagen av hönan och hur han mår när jag kommer hem idag. I morse hade inget mer ägg kläckts och det förväntar jag mig inte heller.

Sammanfattning: Jag ska i fortsättningen inte ha så bråttom att ta bort ägg ur kläckaren och när hönorna ruvar kan det vara bra att ha kläckaren igång ifall de överger levande ägg.

I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

annepanna

• Västergötland
SV: Eftersläntrare
« Svar #1 skrivet: 01 jul-15 kl 06:55 »
Jag kan berätta att den lille mår bra och har bondat bra med mamma och sitt syskon.

Mamma är en Brahma/Hedemora/Åsbo-korsning och hon är väldigt beskyddande och revirhävdande. De andra hönorna vågar inte ens snegla åt deras håll för då åker de på däng.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 02 jul-15 kl 07:20 »
Vad skönt att det gått bra!
Jag har själv varit lite orolig över okläckta ägg. Har bara haft 2 kullar någonsin och båda var naturruvade. Ett ägg har båda gångerna legat kvar när de andra kläckts och hönan vandrat iväg med kycklingarna.
Jag har tagit äggen när de kallnat och därefter öppnat dom.
Ena gången var en fullt utvecklad kyckling som av okänd anledning inte kommit ut och andra gången var det helt enkelt obefruktat.

annepanna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-15 kl 07:11 »
Ja det är skönt när allt går bra.

Alltför många ägg har varit obefruktade och tyvärr just de små gröna äggen som jag så gärna ville ha kycklingar i. Jag genomlyste de som inte kläcktes och de var tomma. Jag har nog en för stor flock. Detta innebär dock att den lille tuppkycklingen som kläcktes i maj får leva (så länge han är snäll).

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser