Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla grönsaker i lappland under sommarlovet  (läst 3979 gånger)

alec.

Odla grönsaker i lappland under sommarlovet
« skrivet: 08 apr-07 kl 20:09 »
Jag har förmånen att få låna en gård (som legat i träda i nästan 10 år) i lapplands inland från mitten av maj till mitten av augusti.

Det finns oändliga resurser när det gäller utrymmet och mycket kompostjord. Det enda som försvårar för mig är att detta just är placerat i växtzon 7. Jag minns hur farmor odlade potatis, morot, spenat, gul lök, rädisor och kålrabbi varje år. Vad går att odla under säsongen då jag är där (jag har möjlighet att åka och skörda under någon eller några helger men kan inte dagligen kontrollera odlingen efter att höstterminen börjat för mina barn.

Det lär vara frostrisk fortfarande när vi i mitten av maj kommer dit och jorden kommer inte att vara redo för sådd och första frosten kommer ofta i slutet av augusti men å andra sidan så är det ljust dygnet runt däremellan så allt växer i rekordfart.

Det finns några drivbänkar och pallkragar liggande. Landet ligger i lätt södersluttning och jorden är ganska sandig och har varit väldigt kärleksfullt omskött och använd när farmor fortfarande odlade där.

Är det någon med erfarenhet av nordlig odling som har några tips? Denna första sommar är väl mest till för att prova sig fram men det vore smidigt att inte behöva börja precis från noll. De flesta böcker utgår från ett mildare klimat.

Jag har goda möjligheter att förså här hemma och ta med mig eventuella plantor.

selma

Re:Odla grönsaker i lappland under sommarlovet
« Svar #1 skrivet: 08 apr-07 kl 20:34 »
Du kan odla de flesta köksväxter där.Låter som ett mycket bra land du fått möjlighet att odla på.Skulle föreslå att du odlar potatis första året tex.mandel.Lämplig att sätta from början av juni el.sl. maj beroende på vädret.Utsäde finns att få tag på Granngården här uppe.Morötter och lök trivs också bra i sandjord.
Lycka till!

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 13:09 »
Du får bara inte glömma mandelpotatisen! :D
Är det sandjord passar det jättebra.
kan själv

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 28 apr-07 kl 11:26 »
Du verkar ju ha  helt perfekt odlingsmöjligheter bra läge och fin jord. Alla typer av rotfruker brukar fungera bra. kålrot, morot, potatis.rödbeta, rovor och lök. Baljväxter kan vara lite klurigare, men bondbönor tål ner till -4. sockerärt och spritärt brukar inte heller vara några problem. Plocksallad, Dill och persilja fungerar bra det med. vitkål och grönkål brukar också bli mycket bra om du försår de några veckor innan du planterar ut dem( ca 4veckor innan)
Du kan naturligtvis pröva andra saker såsom vax-skärbönor och kanske frilandsgurkor i drivbänken?Kanske några jordgubbsplantor, midnattsolen gör jordgubbarna otroligt söta och goda.
Jag har själv odlat grönsaker under flera år i zon 6-7 och det brukar fungera alldeles utmärkt. Jag önskar dig verkligen lycka till :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser