Potatisbladmögel redan?!

Startat av Hemmusen, 26 Jun-15 kl 11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hemmusen

Kollade till potatisen häromdagen, den är ju lite halvstor mellan 10-20 cm hög i blasten. Och såg flera plantor ca 7 st med svarta prickar på bladen. Livrädd att det skulle smitta till hela odlingen tog jag bort dessa plantor och satte ut nya förgrodda potatisar eftersom det ändå går trögt iår. Men kan det vara potatisbladmögel redan? Eller kan man få svarta prickar på bladen av annat också?

Hemmusen

Ingen som vet eller kan något om poattisbladmögel alternativt andra potatissjukdomar som kan ge svarta fläckar?

MissT

Skulle det nog kunna vara. Har sett mjöldagg och andra svampsjukdomar här + en massa bladlöss, otroliga mängder med mördarsniglar m.m. elände.  :o

Grönsaksfredde

Citat från: Hemmusen skrivet 26 Jun-15 kl 11:15
Kollade till potatisen häromdagen, den är ju lite halvstor mellan 10-20 cm hög i blasten. Och såg flera plantor ca 7 st med svarta prickar på bladen. Livrädd att det skulle smitta till hela odlingen tog jag bort dessa plantor och satte ut nya förgrodda potatisar eftersom det ändå går trögt iår. Men kan det vara potatisbladmögel redan? Eller kan man få svarta prickar på bladen av annat också?

Bladmögel trycket kom väldigt tidigt iår då vädret vart som det var! Det kan även svartna om blasten blivit skadad, ex om djur el. liknande gått på den!

AnnaGr

jag fick potatismögel rätt tidigt på en av mina tidigta sorter. Högg av blasten och nu ligger potatisen tryggt i marken :) mina andra 4 sorter har klarat sig...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

963 Gäster, 3 användare
ärt, torpjens, Johan Sandmark