Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet vindkraftverk med snygg design  (läst 8936 gånger)

Marre

• Gäst
Litet vindkraftverk med snygg design
« skrivet: 08 apr-07 kl 18:21 »
Har funderat en stund över en tanke jag inte kan släppa; skulle det vara möjligt att konstruera ett mycket litet vindkraftverk med snyg design? I mitt huvud ser denna bild ut som en massa mindre propellrar som t.ex. sitter bakom ett galler - mest för att dölja propellrarna, men kanske kan man även utnyttja gallret till att få upp vindhastigheten till vindsnurrornas blad?
Undrar även om det är någon som vet om den typ av vindsnurra som man hade på en liten pinne nä man var liten - är en effektiv utforma vinsnurra? Finns det fördelar med den typ av utformning i förhållande till hur de flesta vindkraftverk ser ut idag?

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Litet vindkraftverk med snygg design
« Svar #1 skrivet: 12 apr-07 kl 10:43 »
Vad som är snygg design är personligt. Jag tycker de är snygga som de är.. Hade det varit effektivt med ett gallar framför hade du säkert sett dem

Marre

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 apr-07 kl 11:06 »
Det är så sant. Men min tanke är om man skulle göra dem mer designade så skulle det t.o.m. kunna bli trendigt att ha ett vindkraftverk på sitt hus. Det borde ju också finnas andra sätt att ta vara på vindens energi. Det finns ju bl.a. en typ av vindtunnel som är lätt att få snygg design på. Annars borde det ju finnas liggande blad, i stil med som finns i en vanlig köksfläkt - men vet inte om den modellen är tillräckligt effektiv.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #3 skrivet: 12 apr-07 kl 14:43 »
Den stora miljödebatten har precis börjat- och det kommer säkert bli trendigt i mångas ögon att ha en vindsnurra. Det är en skön symbol, ett snurrande vindkraftverk, som utstrålar  kreativitet, oberoende, smarthet, medvetenhet om miljö och energi.

Jag kan ibland få en "kick" av att se ett vindkraftverk, (nördvarning  ;))

Marre

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 apr-07 kl 15:50 »
Visst märker man att miljötänkandet ökar för varje dag - och det vore ju superkul om man kunde hjälpa trenden på traven, och när det finns en bra lösning som är snygg i design (även för alla andra som inte "går igång" på den tradionella vindsnurran  ;) så kommer även akritekterna att vilja ta den med redan i planeringsstadiet - så 80% av alla nybyggen kommer att ha ett litet vindkraftverk + solpaneler + lågenergihus utan traditionell värmekälla. Kanske även ett sekundärt elnät med lågvolt, för vindsnurras el. Så har vi en framtidslösning med minimalt med energiförbruk!!

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 apr-07 kl 16:47 »
Du är väl klar över att flera små rotorer ger MYCKET mindre än en stor på samma anläggning.

Att lågvolt knappt kan distribueras mer än högst ett par hundra meter utan armstjocka kablar.

Trendigt är väl skoj, ännu roligare om det fungerar bra.

Har du hört hur det låter och skakar i ett¨hus med en ej leksakssnurra på taket?
« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 16:49 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Marre

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 apr-07 kl 17:09 »
Tusen tack för ditt inlägg! Jag tror du har helt rätt - det är nog ett önsketänkande, annars hade det förmodligen redan funnits.

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 13 apr-07 kl 23:49 »
Vad som är snyggt bestäms oftast av de ledande modehusen. De har inte kommit in i vindkraftsbranschen så vi får försöka hanka oss fram t.v. med egna åsikter. Rätt kul i sig att tänka själv.

Vad är snyggt?

Jag tycker det som är bra för mina barn och för mina medmänniiskor är snyggt. Jag tycker alltid det är kul när det tillkommit några nya vindmöllor vid horisonten.

Ikaros

Action speaks louder than words

Vivez sans temps morte

M8e

• Västerbotten
SV: Litet vindkraftverk med snygg design
« Svar #9 skrivet: 16 apr-08 kl 16:04 »
Men om man vill slippa bygglov och sånt så är man begränsad till en diameter på 2m. Savonius snurror blir riktigt stora när de är 2m i diameter, och de kan göras ganska konstiga( ;)) genom att leka med olika former och färger.

Varför göra något litet, när man kan göra en stor fallos/penisförlängare ;D
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 16 apr-08 kl 16:17 »
Jag såg för nåt år sen en ny svensk konstruktion, tror jag först såg ett tv-inslag och sen kollade upp det på nätet, men kan inte hitta länken.
Det var ett något lutande rör (~75-80o) ca 1 meter i diameter och 3-4 meter högt, med en turbin inuti.
Någon som vet vad jag tänker på?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

M8e

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 16 apr-08 kl 16:52 »
Jag tror jag vet vad du tänker på.
Det var någon modifierad Savonius. Tror den "återanvände" vinden några gånger, genom att ha en mindre diameter upptill och ta tillvara på vinden som blev svagare för varje varv.

Edit:
Annars skulle det vara snyggt med en vanlig snurra (hawt) i plexiglas. Det är ju också ganska lätt att forma.
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 19:48 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

survivorman

• -
« Svar #12 skrivet: 18 apr-08 kl 12:54 »
detta är rätt häftigt och snyggt..vad tycker ni:

http://www.tesnic.com/

survivorman

• -
« Svar #13 skrivet: 18 apr-08 kl 12:57 »
ja just det energi var det  ;D

tänk om detta verkligen fungerar..

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 13 maj-08 kl 13:37 »
Men du kan få lite utlopp för din kreativitet genom att snickra/tälja en liten kombinerad vindsnurra/vindflöjel att sätta i trädgården. Designa efter hjärtats lust!

Om någon frågar varför du har en massa små vindsnurror så kan du säga att det är sork/mullvads-skrämmor. Vibrationerna från snurrorna går ner i marken och skapar ett lågfrekvent oljud som får mullvadshögarna att försvinna.

Om du inte har några mullvadshögar så kan du påpeka det och konstatera hur effektiva snurrorna är. Om du har mullvadshögar så kan du ju överväga att göra ännu fler snurror.

Så även vibrationerna från ett litet vindkraftverk kan komma till nytta!

A.

Jocke_h

« Svar #15 skrivet: 01 jul-08 kl 12:03 »
man kan också skita i att FÖRSÖKA att göra nåt ....

vara en del av problemet istället för att vara en del av lösningen ..

bygg vindkraftverk bara, lär av misstagen, lär andra av dina misstag..

det värsta som kan hända är att det inte funkar :-)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 01 jul-08 kl 12:32 »

det värsta som kan hända är att det inte funkar :-)

Står inte för nära bara:

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Attes matte

• Jämtland
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #18 skrivet: 02 jul-08 kl 01:10 »
Shit!  :o
Det kan man väl lugnt säga....

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 02 jul-08 kl 10:47 »
Shit!  :o

Ja, den behöver lackas om.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 2 användare
Be, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser