Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag behöver matematisk hjälp  (läst 981 gånger)

q-i

• Västergötland
Jag behöver matematisk hjälp
« skrivet: 20 jun-15 kl 22:44 »
Skulle någon kunna hjälpa mig att räkna lite?

Om jag bygger enligt bilden, hur lång blir den övre sidan, den icke måttgivna? Och hur stor blir arean? De "sneda" sidorna är tänkta att bli 45 grader ifrån den nedre sidan. Måtten på skissen är millimeter

Jag skulle även uppskatta om någon kunde tala om för mig hur man mäter fram en 45-gradig vinkel. När man mäter fram 90-gradiga hörn så mäter man ju 800mm åt ett håll och 600 åt det andra. Om det diagonala måttet mellan dessa två punkter är 1000mm så är det 90 grader, men hur gör man med 45-gradersvinklar?

olivia.k

• Jämtland
SV: Jag behöver matematisk hjälp
« Svar #1 skrivet: 20 jun-15 kl 22:51 »
Hej.
Du behöver lära dig använda pythagoras sats.
Se länken nedan.

http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/geometri/pythagoras-sats

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 20 jun-15 kl 22:54 »
Den blir 3597,1mm om vinklarna är 45 grader.

Det finns nog inget så enkelt sätt att få fram 45 grader men om du först tar fram 90 grader så är det enkelt. Gör båda sidorna lika långa så kommer triangeln innehålla 90-gradaren och två 45-gradare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 20 jun-15 kl 22:58 »
Araen bli 9526316mm2 eller cirka 9,5kvm

q-i

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-15 kl 23:00 »
Den blir 3597,1mm om vinklarna är 45 grader.

Det finns nog inget så enkelt sätt att få fram 45 grader men om du först tar fram 90 grader så är det enkelt. Gör båda sidorna lika långa så kommer triangeln innehålla 90-gradaren och två 45-gradare.

Jag kom precis på detta också, jag gjorde det nog krångligare i mitt huvud än vad det behöver vara :) men tack för hjälpen!

Hej.
Du behöver lära dig använda pythagoras sats.
Se länken nedan.

http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/geometri/pythagoras-sats

Jisses, där var alldeles för mycket siffror och beräkningar för mitt lilla huvud. Men tack så mycket ändå, jag kanske har nytta av det i framtiden :)

q-i

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 jun-15 kl 23:00 »
Araen bli 9526316mm2 eller cirka 9,5kvm

sitter du med autocad eller är du så skarp?  ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 20 jun-15 kl 23:20 »
sitter du med autocad eller är du så skarp?  ;)
Det ena är mycket nära sanningen men jag avslöjar inte vilket  ;D

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-15 kl 23:24 »
Jag kom precis på detta också, jag gjorde det nog krångligare i mitt huvud än vad det behöver vara :) men tack för hjälpen!

Ja, jag tycker det är nödvändig kunskap och ingår ju i grundskolematten egentligen men många lär sig inte det längre i grundskolan tyvärr.
Jag räknar dock inte med pythagoras sats utan slår in på  miniräknaren sin 45 x 1200 eftersom det går fortare. Då får man ut hur långa katetrarna är. Det får man lära sig i gymnasiet.

q-i

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 jun-15 kl 08:56 »
Ja, jag tycker det är nödvändig kunskap och ingår ju i grundskolematten egentligen men många lär sig inte det längre i grundskolan tyvärr.
Jag räknar dock inte med pythagoras sats utan slår in på  miniräknaren sin 45 x 1200 eftersom det går fortare. Då får man ut hur långa katetrarna är. Det får man lära sig i gymnasiet.

Ja, jag var inte så närvarande varken i grundskolan eller gymnasiet skulle man väl kunna säga, så där har vi nog förklaringen på det. Det finns många saker man såhär i efterhand önskar att man hade lärt sig, men det går ganska bra ändå. Om det är något jag verkligen behöver kunna så lär jag mig det nu istället :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare
Berberis, Radar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser