Frågor:
1. Men hur lätt är det att få tag på viltblod? Någon som vet var man kan vända sig?
Svar: Viltbodar, viltslakterier. Vet inte var du bor, så mer exakt kan jag inte hjälpa dig.
2. Eller ska man trots allt behöva söka tillstånd? Känns ibland så jobbigt med papper och sånt där med myndigheter.
Svar: Tillståndet kostar 300 kr för 3 år. Man fyller i en blankett på SJVs hemsida, betalar i samband med att man skickar in blanketten. Är man en grupp som tränar tillsammans räcker det att en person har tillstånd.
3. Behöver man tillstånd från jordbruksverket om man lägger spåren på egen mark?
Svar: Har inget med vilken mark man lägger på, utan om var man köper blodet. Gäller alltså även egen mark.
4. Och så undrar jag om man behöver tillstånd av markägaren för att lägga ut blodspår på annans mark?
Svar:Jag har inte hittat ett tydligt svar på den frågan. Träna hund förd i koppel får du göra på annan mark, det har med allemansrätten att göra.Vad som gäller vid blodspår är okänt, men att prata med markägaren är i alla fall att rekommendera.