Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp med planering inför nytt trädgårdsland  (läst 1754 gånger)

galdrin

• Uppland
Jag har av markägaren fått lov att anlägga ett trädgårdsland på några hundra kvm utanför tomten och kommer att behöva en hel del hjälp med hur man gör och varför eftersom jag är novis på området. Marken är idag gammal igenvuxen hästhage och det som finns där nu är tistlar, kvickrot och rölleka. Om jorden är som den är på vår tomt 10-15 meter bort så är den tung och fastnar hela tiden i spaden.

Första året med odling kommer att vara nästa sommar och jag tänkte nog börja med ett gäng pallkragar för att sen nästa år kanske försöka gräva ett land för potatis och andra rotfrukter.

Min första fråga är vad jag ska göra med det gröna som växer där idag innan jag placerar ut pallkragar? Kan jag bara köra över med gräsklippare / röjsåg och sedan placera ut pallkragarna? Ska det gröna jag klipper av läggas i pallkragarna som "kompost" innan jag fyller på med jord och brunnen hästgödsel? Eller behöver all rotogräs bort innan jag börjar fundera på pallkragarna?

Min förhoppning var nog att få platsen ordnad under sommaren och sedan täcka med plast eller så för att slippa ogräs innan vintern så att jag har en färdig plats till nästa vår.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Behöver hjälp med planering inför nytt trädgårdsland
« Svar #1 skrivet: 15 jun-15 kl 20:58 »
Ställ ut pallkragarna där du vill ha dom, lägg tidningar i botten, ett par lager fyll på med ett par dm sand, lägg sen på gräsklipp var vecka. Vill du veta mer så sök på Natur och Trädgård Nils Åkerstdt.
kretslopp

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-15 kl 21:10 »
Skippa plasten.
Gå över hagen med lie och räfsa ihop allt gräset.
Ställ ut pallkragarna och lägg papp ett par tre lager i botten och lägg gräset där.
Får du tag på ett gäng halmbalar så lägg i sånt oxå. Och sedan klipper du led gräsklippar med uppsamlare och fyller på under resten av sommaren.
Till hösten fyller du på med löv,och täcker med halm. Första två åren så är dessa bäddarna perfekta att odla potatis i.
Några kragar djupgräver du redan nu, rensa bort så mycket du kan av rötter och täck med gräsklipp även här kan du fylla på med löv under hösten.
Får du tag på välbrunnen hästgödsel så är det perfekt att mylla ner det under våren.
Dessa bäddar kan du odla vad du känner för.

Tänk på att det är mycket jobb att anlägga betydligt mer än att odla faktiskt.
Gör så mycket som du orkar och utvidga i ett lagom tempo som funkar för dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

galdrin

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-15 kl 08:28 »
Tack för svaren, som givetvis gav upphov till nya frågor :)

Halm kan jag få tag på men jag har för mig att jag har hört att halm inte var så bra att vända ner i jorden för att det skulle stjäla energi från växterna? Det kanske inte är ett problem om man gödslar samtidigt?

Sedan har jag försökt läsa på lite om djupgrävning, 50-70 cm föreslås men är det under pallkragen eller inklusive pallkragens höjd. Sedan läste jag att man kunde hälla organisk material ur komposten i botten på det djupgrävda, jag antar att detta är trädgårdskompost och inte kökskompost (vi har bägge). Jag har inga stora planer för första året men motsvarande 4-6 pallkragar vore kul att få igång.

Tack för tipset om Nils Åkerstedt, läser hans bok om Marktäckning nu.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 16 jun-15 kl 09:15 »
Nja. Att mulla ner färsk halm kan nog vara en black om foten. Man skall helst använda den som jag beskrivit och mullaner den när den brutits ner.
Samtidigt så är stråna bra fuktmagasin
Grejen är att allt som du lägger på jorden kommer att brytas ner och bli mull till slut en del tar tid och annat går fort.
En av anledningarna att täcka är att man med hjälp av maskarna får en mycket lucker jord. Som blir välgödslad då dom dels drar ner strån och skiter en hel del i sina gångar.

Djupgräva, det kan krävas om du har en jordmån som är hård och ogenomtränglig.
Om jag skulle gräva så blir det inte djupare än rötterna i ytskiktet sträcker sig för att rensa ut dessa.
Förresten när du har etablerat bäddarna och vill gräva så använd inte spade utan grep. Det är lättare att sortera ut rötter och dessutom så har du inte ihjäl stora mängder maskar, det är dom som skall göra det stora jobbet nämligen.
Dom behöver omkring ett år för att kunna etablera sig fullt ut efter en massaker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 5 användare (1 dolda)
Berberis, karsan, AnnaTorpare, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser